chiddush logo

איתיאל

כל החידושים של איתיאל | כל התגובות של איתיאל

 וְיׇקְשָׁ֣ן יָלַ֔ד אֶת־שְׁבָ֖א וְאֶת־דְּדָ֑ן וּבְנֵ֣י דְדָ֔ן הָי֛וּ אַשּׁוּרִ֥ם וּלְטוּשִׁ֖ם וּלְאֻמִּֽים:תרגם אונקלוס:וְיָקְשָׁן אוֹל...

שד"ל מתייחס לעוד "תיקון" שומרוני:בתחילת הפרשה נאמר:וַיֹּאמַ֑ר אֲדֹנָ֗י אִם־נָ֨א מָצָ֤אתִי חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ אַל־נָ֥א תַעֲבֹ֖ר מֵעַ֥...

 מכירים את הביטוי העממי "בוא" (או "בוא'נה"...)? במשמעות של זירוז / תפיסת תשומת הלב של הנמען.המעניין שגם בפניה לאישה או לבת משאירים בצורת הזכר, ואין "בואי-נה"... וכן ...

 בְּעֶ֙צֶם֙ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה נִמּ֖וֹל אַבְרָהָ֑םנמול - בניין נפעל.במדרש רבה:אָמַר רַבִּי לֵוִי: "מָל אַבְרָהָם" אֵין כְּתִיב כָּאן אֶלָּא נִמּוֹל, בָ...

 כבר עסקנו בעבר בתופעות "מסעות בזמן". משתמשים בצורת זמן שלכאורה אינה תואמת את זמן הפעולה, כדי להדגיש עניין. המספר מציב את עצמו בנקודת זמן אחרת.כך לדוגמה ב"אז ישיר" - לרגל חגיג...

 ראב"ע מבקר את סגנון הפיוטים של רבי אליעזר הקליר, ומתמקד בפיוט "שושן עמק איומה" - הפיוט הפותח את סדרת ה"קרובות" לחזרת הש"ץ של מוסף ליום הכיפורים בנוסח אשכנז.זו לשון ...

 מִֽי־יוֹדֵ֣עַ יָשׁ֔וּב וְנִחַ֖ם הָאֱלֹהִ֑ים וְשָׁ֛ב מֵחֲר֥וֹן אַפּ֖וֹ וְלֹ֥א נֹאבֵֽד.בפשטות הכוונה:אולי, שמא, ישוב האלקים וינחם ויבטל את הגזירה.וה...

 "יְחִי רְאוּבֵן וְאַל-יָמֹת, וִיהִי מְתָיו מִסְפָּר".המילה מְתים היא צורה ארכאית שמשמעותה: אנשים, גברים.כך אנו מוצאים בפסוקים:וַנַּחֲרֵם אֶת כָּל עִיר מְתִם וְהַנָּשִׁים וְהַטָּף (דברי...

מִן־הָאָ֥רֶץ הַהִ֖וא יָצָ֣א אַשּׁ֑וּר וַיִּ֙בֶן֙ אֶת־נִ֣ינְוֵ֔ה וְאֶת־רְחֹבֹ֥ת עִ֖יר וְאֶת־כָּֽלַח׃ וְֽאֶת־רֶ֔סֶן בֵּ֥ין נִֽינְו...

 הוּא (נמרוד) הָיָה גִבֹּֽר־צַיִד לִפְנֵי ה', עַל־כֵּן יֵֽאָמַר כְּנִמְרֹד גִּבּוֹר צַיִד לִפְנֵי ה'.מה פירוש "לפני ה'"?רש"י ע"פ חז"ל מפרש שנמרוד היה "צד דעתן של הבר...

 במשנה: מַשִּׁילִין פֵּירוֹת דֶּרֶךְ אֲרוּבָּה בְּיוֹם טוֹב (רש"י: מי שיש לו חטין ושעורין שטוחין על גגו להתייבש וראה גשמים ממשמשין ובאין - התירו לו לטרוח ולהשליך דרך ארובה שבגג והן נופלין לא...

 בפרשה מתואר ששרה עינתה את הגר עד שזו ברחה, ואז מלאך ה' ציווה עליה "שובי אל גבירתך והתעני תחת ידיה".לשון העינוי אצל שרה קשה להולמה. וכי שרה אמנו, אם האומה המתאפיינת בהיותם רחמנים - תענה...

 עַל שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים הַשְּׁלוּחִין יוֹצְאִין:עַל נִיסָן מִפְּנֵי הַפֶּסַח,עַל אָב מִפְּנֵי הַתַּעֲנִית,עַל אֱלוּל מִפְּנֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה,עַל תִּשְׁרֵי מִפְּנֵי תַּקָּנַת הַמּוֹעֲדוֹת,עַל כִּ...

קטן שאינו צריך לאמו.בנוסח הגמרא לפנינו כתוב:רבי שמעון אומר: כל שנעור משנתו ואינו קורא אמא [אמא]. גדולים נמי קרו? אלא (אימא) כל שנעור ואינו קורא אמא אמא:מקובל כשמדפיסי וילנא מצאו כמה נוסחאות לפניהם, שא...

שמעתי מאמו"ר דרוש בעניין:למעשה יש שלוש שיטות:רבי ינאי - נפנה ואין צריך לאימו לקנחו.רשב"ל - אינו ניעור וקורא (פעמיים) לאימו.שמאי הזקן - מרגע שנולד.ובעומק העניין:נחלקו התנאים במהות מצוות סוכה,...

מידע אישי

333 חידושים
22 תגובות
1699 נקודות
שם: איתיאל ספרלינג
תאריך הרשמה: 7/25/2017