chiddush logo

איתיאל

כל החידושים של איתיאל | כל התגובות של איתיאל

 ב"שיטה" של הסוברים "כל ישראל בני מלכים" היה ראוי לצרף את רבי יהושע, מהמשנה השניה בש"ס, הסובר שקריאת שמע עד שלוש שעות, שכן דרכן של בני מלכים לעמוד בשלוש שעות.אולי י"...

 בסיפורי לימוד הזכות:מילא בסיפור של החסיד שפדה את הריבה ורבי יהושע והמטרוניתא - נראה שלא היה פתרון אחר.משום כבוד השבויה ושמירתה, ומשום ענייני מלכות הנוגעים לכלל - עברו על איסורי ייחוד והרחקה.אבל ...

 מטלטלים דמאי כשצריך לפנות.הסברה משום "מיגו דאי בעי מפקר לנכסיה והוי עני". מה משמעות המיגו?הרי בשורה התחתונה הוא לא הפקיר את נכסיו ואינו עני, ואסור לו לאכול דמאי.זה כמו שנאמר שמותר...

 הנושא של הפרק הוא מוקצה בכלים. א"כ, מה הקשר של המשנה האחרונה בפרק העוסקת בפקק החלון, שהוא דיון מצד בונה בכלל?

 רַב כָּהֲנָא אִיקְּלַע לְבֵי רַב וַאֲמַר: אַיְיתוֹ לֵיהּ שׁוּתָא לְכָהֲנָא לִיתִּיב עֲלַהּ. לָאו לְמֵימְרָא דְּדָבָר שֶׁמְּלַאכְתּוֹ לְאִיסּוּר לְצוֹרֶךְ גּוּפוֹ - אֵין, לְצוֹרֶךְ מְקוֹמוֹ - לָא...

 אביי מחלק בין היתר לצורך גופו להיתר לצורך מקומו. ורבא חולק מסברא, ששניהם נחשבים צורך.מהמשך הסוגיה, בגמרא על המשנה בדף קכד נראה שאביי לא השתכנע וממשיך בשיטתו ושוב סובר כך נגד רבא.מה א"כ סברת...

 כשנחמיה ראה ששבת היא כמו יום חול, הוא נקט צעדים פרקטים נגד מחללי השבת (סגירת שערי העיר והענשת הסוחרים), אך גם גזר על טלטול כלים, כמתואר בסוגייתנו.בדין איסור מוקצה הביא הרמב"ם שלושה טעמים:א....

 נחלקו בגודלת, פוקסת ונוטל צפרוניו ושערותיו בשינוי האם חייב מדאורייתא (רבי אליעזר) או מדרבנן (חכמים).האמוראים נחלקו בעניין, משום מה מחייב רבי אליעזר.וזה לשון הסוגיה שם:תנו רבנן: החולב והמחבץ והמג...

מסוגיית הגמרא, שרבה מתרץ על הקנים ועל המקלות שאסרו בהם מכיוון שאפשר לחכות למוצ"ש או שאפשר לתלות על הידים - משמע שהיתר לצורך גופו הוא רק במקום צורך גמור, אבל בכל מקרה שאפשר להסתדר אחרת (ואפילו אם ...

 הר"ן על הרי"ף כותב:בגמרא מוכח דשלא בפניו שרי.הלכך נקטינן דבשאינו מכירו, אפילו בפניו, אפילו במידי דאיכא לאפושי בשביל ישראל - שרי. והיינו ברייתא דנכרי שליקט עשבים לבהמתו.ומכירו ושלא בפני...

 ספר במדבר  -  פרק י״ט  -  פסוק ט׳:וְהָיְתָה לַעֲדַת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁמֶרֶת לְמֵי נִדָּה חַטָּאת הִוא׃מי אפר הפרה המטהרים מכונים "מי נידה".הפירוש הרגיל ל&qu...

 שם פרטי (של אדם או מקום) שונה משם עצם בחמישה דברים. כמו כל דבר בלשון, יש להם ראשי תיבות: פס-ישר.ואלו הם:* פועל - לא ניתן לגזור פועל משם פרטי. משם עצם רגיל אפשר (שוק - שיווק), אך לא משם פרטי.* סמ...

 1. ספר במדבר  -  פרק כ״ב  -  פסוק ה׳:{ה} וַיִּשְׁלַ֨ח מַלְאָכִ֜ים אֶל־בִּלְעָ֣ם בֶּן־בְּע֗וֹר פְּ֠תוֹרָה אֲשֶׁ֧ר עַל־הַנָּהָ֛ר אֶ...

 ספר במדבר  -  פרק כ״ג  -  פסוק כ׳:{כ} הִנֵּה בָרֵךְ לָקָחְתִּי וּבֵרֵךְ וְלֹא אֲשִׁיבֶנָּה׃יש כאן דוגמה יפה לכוחו הרב של רש"י בדקדוק.התרגומים הארמיים תרגמו "ברך&quo...

 ספר במדבר  -  פרק כ״ג  -  פסוק ט״ו:{טו} וַיֹּאמֶר אֶל־בָּלָק הִתְיַצֵּב כֹּה עַל־עֹלָתֶךָ וְאָנֹכִי אִקָּרֶה כֹּה׃פירש רש"י: אקרה - לשון אתפעל.בכמה מקומות רש"י מציי...

מידע אישי

266 חידושים
21 תגובות
1362 נקודות
שם: איתיאל ספרלינג
תאריך הרשמה: 7/25/2017