הלכה יומית י"ט כסליו
טז מי שקנה בליל שני של חנוכה מנורת כסף חדשה, ושמח בה, אין לו לברך ברכת ''שהחיינו'' בעת ההדלקה, דאף אם מברכים על כלים חדשים, אין זה אלא בשעת הקנין, ואין להפסיק בין הברכה להדלקה. אלא אם יש לו מנורה חדשה כדאי להביאה בלילה הראשון של חנוכה, וכשמברך שהחיינו יכוין לפוטרה. [ילקו''י מועדים עמ' רכט. יבי''א ח''ד סי' כד סק''י. וכתב במטה משה (סי' תתקפט), מורי מהרש''ל קנה לו מנורת כסף, ובליל ב' של חנוכה התחיל להדליק בה, ובירך להדליק ושעשה נסים ושהחיינו, ואף שהרא''ש והטור כתבו, שבשעת קנין יש לו לברך שהחיינו, מ''מ היה ניחא לו להסדיר ברכת שהחיינו עם ב' הברכות של חנוכה, כמו שמסדירין ברכת שהחיינו בקידוש שאומרים בסוכה. ע''כ. והנה בליל ב' של ר''ה ישנה מחלוקת אם מברך שהחיינו בקידוש. וכתב הרא''ש (סוף ר''ה) בשם מהר''ם, שיש לנהוג להניח בשעת הקידוש פרי חדש, ולכוין לפוטרו, כדי לצאת ידי ספק. אך בשו''ת הרשב''ש (סי' תלב) כתב, שמר אביו הרשב''ץ לא הסכים למהר''ם בזה, שכיון שאין ברכת שהחיינו חובה, הוי ברכת הזמן הפסק בין הקידוש לשתיה. ע''ש. ומרן הש''ע כתב כד' מהר''ם. ע''ש. ומיהו בכאן י''ל דהוי הפסק. אלא אם יש לו מנורה חדשה כדאי להביאה בלילה הראשון של חנוכה, וכשמברך שהחיינו יכוין לפוטרה. וכמ''ש בשו''ת פקודת אלעזר (סי' נ). וראיתי להפמ''ג (סי' תרעג א''א ס''ק יב) שכתב ע''ד רש''ל, דאנן קי''ל שבלילה השני אינו מברך שהחיינו. וצ''ע אם יש לנו לעשות כמהרש''ל...