הלכה יומית י"ח כסליו
יד מי ששכח ולא בירך שהחיינו בלילה הראשון על נר חנוכה, ונזכר רק לאחר חצי שעה מההדלקה, יברך בליל שני בשעת ההדלקה, או תוך חצי שעה להדלקת נר חנוכה. ואם שכח גם אז, יש לו תשלומין כל שמונה, בשעת ההדלקה או תוך חצי שעה להדלקה, ולא יותר. [ילקו''י מועדים עמוד רכח. יבי''א ח''ד סימן נ סק''ד. וכ''כ הטור (סי' תרעו) בשם הרא''ש בתשובה. וכ''כ הארחות חיים (הל' חנוכה אות י): מי שהיה בא ממדינת הים ולא הגיע לביתו אלא בליל שני או בליל שלישי, כשידליק בביתו מברך גם שהחיינו. וכ''כ רבינו ישעיה מטראני בפסקיו (שבת כג.) וז''ל: ראיתי שנשאלו מי שלא הדליק בלילה הראשון, כגון שהיה בספינה או שנאנס, ורוצה להדליק בליל שני, אם חייב לברך באותו הלילה שהחיינו אם לאו. ונ''ל שאין להסתפק בדבר שחייב לברך, שהרי על המצוה הבאה לו משנה לשנה חייב לברך, וכיון שלא בירך עליה בזמנה מברך עליה כל זמן שתגיע לידו. ע''כ. וכ''כ בשבולי הלקט (הל' חנוכה סי' קפו) בשם תשו' הגאונים. ע''ש. וכ''כ הריא''ז (פ''ב דשבת הל' חנוכה אות טז) וכ''פ מרן בש''ע. וכתב הב''ח שכן עיקר, ודלא כמ''ש מהר''ש בדרשות (במנהגי מהר''ש ס''ס תקמ), שא''צ לברך אח''כ. וכתב הריטב''א (סוכה מז.), שאפילו פשע ולא בירך שהחיינו בלילה הראשון של חג הסוכות, מברך שהחיינו בשאר ימים, כי זמנו עדיין בכל הרגל. ע''כ. וה''ה בחנוכה. והנה בחידושי הריטב''א שם הביא שיש מפרשים דהני מילי כשלא נכנס לסוכה עד עתה, אבל אם נכנס שם ולא בירך...