chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת שלח

נכתב על ידי אורן מס, 28/6/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת שלח

במדבר יג,טז: וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן-נוּן, יְהוֹשֻׁעַ: מה משמעות שינוי שמו של הושע ליהושע? רש"ר הירש: "רמוזה משמעות לגביו וגם לגבי חבריו, שכן בכל פעם שיפנו אליו בשמו החדש יזכרו גם הם את המשמעות הרמוזה בשם זה".


יג,כב: וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב, וַיָּבֹא עַד-חֶבְרוֹן: מדוע מתחיל ברבים וממשיך ביחיד (ויעלו – ויבוא)? רש"ר הירש: "הלכו יחד והגיעו עד חברון – כאיש אחד בלב אחד ...שם פרצה המחלוקת".


יד,לג: וּבְנֵיכֶם יִהְיוּ רֹעִים בַּמִּדְבָּר, אַרְבָּעִים שָׁנָה, וְנָשְׂאוּ, אֶת-זְנוּתֵיכֶם--עַד-תֹּם פִּגְרֵיכֶם, בַּמִּדְבָּר: מהי 'זנות'? רש"ר הירש: "השתתפותם של הבנים בייסורים – תהיה ישועתם ... החטא כ"זנות" במובן של בגידה, שכן יחס ה' אל האבות השתנה, וזה מה שהביא עליהם את הגזירה שהבנים היו צריכים לסבול ממנה".


טו,לט-מא: וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל-כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם, לְדֹרֹתָם ... אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לִהְיוֹת לָכֶם, לֵאלֹהִים: מה הקשר בין ציצית ליציאת מצרים? רש"ר הירש: "סמל הציצית מורה על יציאת מצרים ... שה' הוא גואלנו ונותן תורתנו ... תכליתה של הציצית ... היא אמצעי להיזכר במצוות ... המילה, התפילין והמזוזה מקדשים את הגוף: הגוף, הראש והזרוע והבית ... קידוש זה נעשה על ידי מסירת גופנו ובתינו לתכליתם האלוקית. גם הציצית בבגדנו מקדשת את הלבוש האנושי על ידי מסירתו לתכלית שה' ייעד לו".

 

שבת שלום, שבת של משמעות, אחדות, אחריות לבנים וקידוש גופנו לה', ושנסיים את המלחמה לא לפני תבוסת האויב והשבת החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע