chiddush logo

סוד סמיכות פר' ציצית לפר' מקושש (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 27/6/2024

 בס"ד.


סוד סמיכות פר' ציצית לפר' מקושש.
---------------------------------------------
המקרא 
---------------
וַיִּהְיוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, בַּמִּדְבָּר; וַיִּמְצְאוּ, אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים--בְּיוֹם הַשַּׁבָּת.  לג וַיַּקְרִיבוּ אֹתוֹ, הַמֹּצְאִים אֹתוֹ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים--אֶל-מֹשֶׁה, וְאֶל-אַהֲרֹן, וְאֶל, כָּל-הָעֵדָה.  לד וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ, בַּמִּשְׁמָר:  כִּי לֹא פֹרַשׁ, מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ.  {ס}  לה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, מוֹת יוּמַת הָאִישׁ; רָגוֹם אֹתוֹ בָאֲבָנִים כָּל-הָעֵדָה, מִחוּץ לַמַּחֲנֶה.  לו וַיֹּצִיאוּ אֹתוֹ כָּל-הָעֵדָה, אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ בָּאֲבָנִים, וַיָּמֹת:  כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה.  

הדברים :
------------
אותם שרגמו את מקושש העצים בשבת ,באבנים עדי מותו 
 נכשלו  ב"לקושש" גם את אחרוני בני ישראל עליהם נמנה ה"מקושש" -  והזניחום עדי מוות .

מדוע אם כן נסמכה פרשת ציצית לפרשת מקושש  ?

פרשת המקושש באה לעולם ,על כי כלל ישראל ופרנסיו לא שמו ליבם על אחרון אחיהם שהופקר ולא דאגו למחסורו .
 והוא בנסיבותיו נדחף לאחוז בחריג האסור......
 ומאין לומדים זאת :
 שפרשת מקושש פותחת באופן מוזר ותמוהה בציון עובדה ברורה וידועה לאמור :
 
וַיִּהְיוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, בַּמִּדְבָּר; וַיִּמְצְאוּ, אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים--בְּיוֹם הַשַּׁבָּת.  .
 
וכי לא ידענו ולא היה ברור, שבני ישראל מצויים במדבר .
והרי החומש הוא חומש במדבר . ולא עוד שאך זה עתה, התבשרנו כי נגזר עליהם על בני ישראל לשוטט עוד עשרות שנים במדבר.
 אז מדוע פותחת התורה בציון עובדה ברורה ואשר איננה תורמת למעשה לכאורה להמשך  הנרטיב ...
 אלא, ביקשה התורה לרמז :
 כי מציאת האיש המקושש בשבת בגלל שבני ישראל  נהגו "כמדבר" היו בהוויה קלוקלת של מדבר .
 שכאמור לא דקו ולא חשו ליושבי הקרנות ולחריגים .  נהגו חברתית באטימות ובשממה של מדבר.
 מתוך הוויה קלוקלת זו ,הם מוצאים איש מקושש. שאפילו אינם יודעים זהותו. לא סתם התורה שמה בפיהם אך :"איש" בלי שום פרט זיהוי נוסף, שכאמור אפילו לא הכירוהו, 
 ובלי קשר לסביבה .שכנראה גם ערירי היה .
אז הנה אותם האנשים שהביאו איש אומלל למעשה שכזה הם אשר  גם צריכים להיענש במידה מסויימת שהם מכתימים את ידיהם בדמו .....
 והנה זעזוע שכזה של פרשת מקושש, מוליד את הפרשה הבאה היא פרשת הציצית .
 משל עם ישראל ארוג כאדרת אחת בחיבור של פיסות רבות 
 להיותן יחדיו אדרת תפארת אחת .
 
וכל פיסה באדרת,מסמלת איש מישראל .

והנה , אוי לנו אם אנו מאפשרים ועוברים לסדר יום, על  ניתוק של פיסה אחת .
 חלילה על דחיית איש אחד מישראל - להיותו בכלל ישראל .
 
ומשום שכך קרה בפרשת המקושש, מיד ניתנה לנו פרשת ציצית . פרשה שמחברת כל אדם מישראל לפיסת בד והפעם עם ארבעה פתילי תכלת : ארבעת עוגני חיבור ורתימה  מארבע צדיו של האדם  להיותו מחובר מארבעת צדדיו .
 משל רתמות חיבור וקישור עם הזולת.
 לכן ליבת המצווה הוא לראות הפתילים ולהזכר במצוות שבין אדם לחברו ולמהר לרתום רעיונית  גם את האדם לזולתו .
 שחלילה  לא ידח ולו נידח אחד . [לא יזח החושן מהאפוד]
שכל הפיסות כאמור יהוו יחדיו אדרת אחת אחודה ומחוברת  
שכך גם מצינו במקדש שה"תכלת" נועדה בין השאר 
גם לקשירה ולעטיפה. 
משה אהרון 
 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (28/6/2024)
בס"ד.
תלמים במעלה החריש.
================.
וַיִּרְכְּס֣וּ אֶת־הַחֹ֡שֶׁן מִטַּבְּעֹתָיו֩ אֶל־טַבְּעֹ֨ת הָאֵפֹ֜ד בִּפְתִ֣יל תְּכֵ֗לֶת לִֽהְיֹת֙ עַל־חֵ֣שֶׁב הָאֵפֹ֔ד וְלֹֽא־יִזַּ֣ח הַחֹ֔שֶׁן מֵעַ֖ל הָאֵפֹ֑ד כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֶת־מֹשֶֽׁה׃
שמות לט, לא
וַיִּתְּנ֤וּ עָלָיו֙ פְּתִ֣יל תְּכֵ֔לֶת לָתֵ֥ת עַל־הַמִּצְנֶ֖פֶת מִלְמָ֑עְלָה כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֶת־מֹשֶֽׁה׃
משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע