"משאת מאומה" ואפילו בגד באומה (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי משה אהרון, 10/9/2022
בס"ד.
ברשימה קודמת כתבנו על רחמיה ורגישותה המיוחדת של התורה לרחשי אם -עוף, המבקשת לשמר קינה ופרי בטנה . והנה צאו וראו עתה עד כמה גדולים רחמיה ואף יותר של התורה לביתו : אשתו וילדיו של החייב הנדרש לשלם חובו או לממש את ה"עבוט" שנתן
הנה לפניכם המקרא :
כִּי-תַשֶּׁה בְרֵעֲךָ, מַשַּׁאת מְאוּמָה--לֹא-תָבֹא אֶל-בֵּיתוֹ, לַעֲבֹט עֲבֹטוֹ. יא בַּחוּץ, תַּעֲמֹד; וְהָאִישׁ, אֲשֶׁר אַתָּה נֹשֶׁה בוֹ, יוֹצִיא אֵלֶיךָ אֶת-הַעֲבוֹט, הַחוּצָה. יב וְאִם-אִישׁ עָנִי, הוּא--לֹא תִשְׁכַּב, בַּעֲבֹטוֹ. יג הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת-הַעֲבוֹט כְּבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ, וְשָׁכַב בְּשַׂלְמָתוֹ וּבֵרְכֶךָּ; וּלְךָ תִּהְיֶה צְדָקָה, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. {ס} .
הדברים :
------------------
"משאת מאומה" - ואפילו הוא בגד באומה ואתה נאלץ לעוצרו,או לאוסרו
"לעבוט עבוטו" . גם במובן של לאוסרו.
שאסור לך לעוצרו ולהביאו לדין בביתו מול אישתו וילדיו.
את הטראומה הזו ביקשה התורה לאסור ולמנוע בכל מחיר.
כנ"ל חלים הדברים, על מימוש משכון וגביית חוב.
לא נכנסים הבייתה לבית החייב לבצע פעולות אכיפה לפני אשתו וילדיו. התורה חסה על נפשם של חלשים
מי שמימלא שקוע בחובות : אשתו וילדיו מימלא סובלים די והותר. ואויאם נוסיף עליהם גם דרמה קשה המלווה בפוסט טראומה.
ואם לא נותרת ברירה. והאיש החייב ,אינו משתף פעולה לצאת החוצה, מצווה אתה ללמוד קל וחומר מ"שילוח הקן" .
תגרום לכך שהאישה והילדים יצאו קודם מהבית
ורק אחר כך בצע בו פעולות אכיפה או עשה כן כשבוודאות אין מי נוסף בבית לבד מהחייב.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
במילה "מאומה" יש ביטוי לשתי הקצוות .
החל מדבר פעוט וחסר ערך.
ועד לדבר גדול הכרוך באומה -
בעם ישראל