chiddush logo

שבע דנחמתא

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 29/7/2021

סיכום קצר מתוך שיעורו של הרב יגאל שנדורפי ראש ישיבת ישועת מרדכי

להערות או הצטרפות לרשימת תפוצה -  [email protected] 

תפקיד הפטרות הנחמה הינו להכין אותנו להמלכה של ראש השנה. שיכולה להפוך להמלכה הגדולה של הגאולה השלמה.

החל מי"ז בתמוז אנו נמצאים במערכת גדולה של הפטרות - "מי''ז בתמוז ואילך מפטירין ג' דפורענותא ז' דנחמתא תרתי דתיובתא" (אוה"ח תכ"ח סעיף ח'). אפשר היה להבין ששלושת הפטרות הפורענות הן הכנה לט' באב ולאחר הצער והאבל הגדול שחווינו בשלושת השבועות מגיעים שבע שבועות של נחמה - כדי להירגע ו"לחזור לעצמנו" לאחר המתח הגדול שהיינו בו מצער החורבן.

מהלך של הכנה לראש השנה

אמנם יש דרך יותר פנימית להסתכל על מהלך ההפטרות האלו. כשם שפני מתן תורה יש שבעה שבועות של הכנה - כך גם לפני ראש השנה חז"ל תקנו שיהיו שבע שבועות של הכנה. נבואות הנחמה הן נבואות גאולה, בראש השנה עיקר הבקשה שלנו היא להמליך את ה' "מְלךְ עַל כָּל הָעולָם כֻּלּו בִּכְבודֶךָ... וְיֵדַע כָּל פָּעוּל כִּי אַתָּה פְעַלְתּו וְיָבִין כָּל יְצוּר כִּי אַתָּה יְצַרְתּו, וְיאמַר כּל אֲשֶׁר נְשָׁמָה בְאַפּו ה' אֱלהֵי יִשְׂרָאֵל מֶלֶךְ וּמַלְכוּתו בַּכּל מָשָׁלָה" (תפילת מוסף של ר"ה) אנו מבקשים שיתגלה כבודו של ה' וכל הבריאה עד האדם האחרון במקום הנידח ביותר - ימליכו את ה'. כאשר יבוא משיח צדקנו וייבנה בית המקדש זאת המלכת ה' הגדולה ביותר! אם כן בכך שחז"ל קבעו לקרוא את שבע הפטרות הנחמה – גאולה, הם התוו לנו את דרך ההכנה לראש השנה - לחיות עם נבואות הגאולה לחפש בפרשת השבוע ענייני גאולה ולפתח בנפשינו את הצפייה לגאולה לקראת המלכת ה' הגדולה שתהיה בראש השנה[1]. כמובן שכל האמור לא בא לגרוע מכל ההכנות האחרות של חשבון נפש, תשובה ותיקון המעשים.

אם נעמיק עוד ניראה שגם מהלך שלושת השבועות מכוון לעניין הזה, אמנם אנו נוהגים מנהגי אבלות ומצטערים צער רב אך מטרתו של הצער הזה להרגיש גודל החיסרון שלנו - להתגעגע ולכסוף לבניין בית המקדש (יחד עם תיקון הדברים שמעכבים את בניין בית המקדש).

הגאולה השלמה - בראש השנה

השטן לא מקטרג בראש השנה מפני שהוא מתבלבל תקיעות השופר - מתוך פחד שזהו השופר הגדול והגיע זמנו לעבור מן העולם, "אמר ודאי זהו שיפורא דיתקע בשופר גדול ומטא זימניה למתבלע ומתערבב ולית ליה פנאי למעבד קטגוריא" (תוס' ר"ה טז:).

יש לשאול על הגמרא הזאת מדוע השטן שיודע לחדור לנימים הכי דקים בנפש האדם כדי להפילו - אינו זוכר ששנה שעברה כבר תקעו ולפני שנתיים וכל השנים כבר מאות שנים אנו תוקעים בכל השנה והגאולה לא הגיע - אז למה הוא כל כך מפחד? התשובה היא שדווקא בגלל שאנו יודעים את חכמתו הגדולה ואת ההימצאות שלו בעולמות עליונים עלינו להבין שהפחד שלו מוצדק לגמרי - הוא רואה את כל ההכנות בשמיים לגאולה השלמה והוא יודע בידיעה גמורה שקולות השופר של ראש השנה יכולים בקלות להפוך לשופר הגדול של הגאולה השלמה. אם אפילו הוא מאמין למה שאנחנו נהיה פחות ממנו?!? - עלינו להבין שהמלכת ה' שלנו בראש השנה היא רצינית מאוד ודווקא בגלל שכל השנים עד עכשיו לא הגיע הגאולה - דווקא זה מגדיל את הסיכויים שזה יקרה השנה - הרי העבודות של כל השנים מצטרפות למסה עצומה וייתכן שחסר רק עוד קצת - כדי שתתגלה מלכות ה' השלמה (אולי חסר רק עוד יהודי אחד שישמע תקיעת שופר).

באופן דומה - גם הפחד הגדול של המוסלמים בהר הבית מתפילות של ישראל - הם מבינים שתפילה אחת בהר הבית יכולה לשנות את כל התמונה. (בלי להינס לשאלת העלייה להר הבית - אבל אנו צריכים ללמוד המתנגדים שלנו על כוח התפילה הגדול שניתן לנו).



[1] מעניין לשים לב לקשר נוסף בין מתן תורה (שבועת) לבין ראש השנה - כל פסוקי השופרות מהתורה לקוחים ממתן תורה.


  *** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה