chiddush logo

ואהבת את - לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 29/7/2021

 בסד 


ד"ת לשבת ואתחנן נחמו טו באב  לע"נ אברהם משה בן גרציא זל 


"ואהבת את " או ,להיות " אלול" 
--------------------------------------------
בקריאת שמע אותה אנו קוראים מידי  יום מופיע הפ"ס המוכר" וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלהֶיךָ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ, וּבְכָל מְאדֶךָ" והרי אהבה היא עניין רגשי  , הרמבן מסביר שאהבת ה" באה תוך כדי התבוננות בבריאה" והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהם חכמתו שאין לה ערך ולא קץ - מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר, ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול, כמו שאמר דוד: "צמאה נפשי לאלהים לאל חי... המשנה  במסכת ברכות מסבירה " בְּכָל לְבָבְךָ" - בִּשְׁנֵי יְצָרֶיךָ: בְּיֵצֶר טוֹב וּבְיֵצֶר רָע. "וּבְכָל נַפְשְׁךָ" - אֲפִלּוּ הוּא נוֹטֵל אֶת נַפְשֶׁךָ! "וּבְכָל מְאֹדֶךָ" - בְּכָל מָמוֹנֶךָ. דָּבָר אַחֵר, "בְּכָל מְאֹדֶךָ" - בְּכָל מִדָּה וּמִדָּה שֶׁהוּא מוֹדֵד לְךָ הֱוֵי מוֹדֶה לוֹ בִּמְאֹד מְאֹד".
התורה מודעת ליצריו של האדם  וכתוצאה מכך  ומהחשש להתבוללות וכפירה בעשרת הדברות היא מצווה , "הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּכְרֹת בְּרִית לְיוֹשֵׁב הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָּא עָלֶיהָ: פֶּן-יִהְיֶה לְמוֹקֵשׁ בְּקִרְבֶּךָ..... וְלֹא תִתְחַתֵּן בָּם: בִּתְּךָ לֹא-תִתֵּן לִבְנוֹ, וּבִתּוֹ לֹא-תִקַּח לִבְנֶךָ. כִּי-יָסִיר אֶת-בִּנְךָ מֵאַחֲרַי, וְעָבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים; וְחָרָה אַף-ה' בָּכֶם, וְהִשְׁמִידְךָ מַהֵר" 
אך מהי ההגדרה המדוייקת למילים" כי יסיר את בנך מאחרי" ? חכמי התלמוד נחלקו בשאלה האם האיסור המקראי חל רק על שבעת העממים, או שהטעם שניתן לאיסור, "כי-יסיר את בנך מאחרי", מרחיב את 'איסור החתנות' לכל הגויים, ושבעת העממים התייחדו בכך שאסור לבן ישראל להתחתן עימם אפילו לאחר גיור לפי הדעה הראשונה, האיסור ליהודים להתחתן עם כלל הגויים הוא איסור דרבנן מבית דינו של חשמונאי. " אך האם האיסור כולל גם איסור חיתון  בין עדות שונות ? או סוגי דתיות שונה?  ".
בהמשך פרשת קריאת שמע נאמר "וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--עַל-לְבָבֶךָ..
וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ."
בשעה שהקב"ה מצווה אותנו לא לכרות ברית ליושב  הארץ הכוונה היא  לדבוק לקשר שמביא את האדם לדבוק בהקב"ה  , אך נשאל ,הרי הקב"ה הוא אש אוכלה  ואינו גוף או דמות גוף ונאמר" אחרי ה' אלקיכם תלכו" ואמר רבי חמא ברבי חנינא: מאי דכתיב "אחרי ה' אלהיכם תלכו"? וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה, והלא כבר נאמר "כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא"?! אלא להלך אחר מדותיו של הקב"ה דבקות בהקב"ה פירושה – דבקות במידות, בהנהגה בדרך ארץ."
רחל אמנו  הייתה כשושנה בין החוחים , היות והיא לא למדה מדרכי לבן כמוה רבקה אמנו שהרי ברור לכל שאברהם לא היה מחתן את יצחק עם עובדת אלילים , את מעלותיה של רבקה עם מעשי החסד עם אליעזר כולם מכירים  , רחל לעומת זה רמזה בדבריה על אי הליכת בדרך אביה לבן" ותען רחל ולאה ותאמרנה לו העוד לנו חלק ונחלה בבית אבינו הלוא נכריות נחשבנו לו כי מכרנו ויאכל גם אכול את כספנו"רשי מפרש"  - אפילו בשעה שדרך בני אדם לתת נדוניא לבנותיו בשעת נשואין נהג עמנו כנכריות כי מכרנו לך בשכר הפעולה" , רחל גם סבלה מערמת לבן שחיתן את לאה במקומה ,  ולמרות עגמת הנפש רחל לא ביישה את אחותה ,מה שמקשר אותנו עם הפ"ס, "אשת חיל מי ימצא ורחוק מפננים מכרה" מפרש רשי, " אשת חיל" - היא התורה. מי ימצא" - אשרי הזוכה למצוא אותה ,מפנינים" – מרגליות" כל קשר שמביא  לאהבת ה" בכך שהתורה נמצאת על ליבו של האדם בכל רגע ובכל מצב ,קשר שמפרה את האדם ומצמיח ממנו  פירות טובים  ושבעקבותיו האדם הולך במדותיו של הקב"ה כפ"ס " ותורת חסד על  לשונה" מצודת דוד מפרש" פיה פתחה" - כל מאמריה המה בחכמה. ותורת חסד" - לימוד של חסד על לשונה, רוצה לומר, מלמדת ומזרזת לעשות חסד עם הבריות." מביא לקיום הברכה" ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם",בדיוק כמו ד"ת זה ומצווות זיכוי הרבים לה זכיתי מעורכי העלון היקרים ,מה שמביא ל"ואהבת את ." מה שמקשר אותנו לטו באב עליו כתוב במדרש" ביום זה הותר להתחתן עם שבט בנימין, לאחר שהוחרמו בגלל חלקם בפרשת פילגש בגבעה. לאחר מלחמת האחים שהייתה בעקבות פרשת פילגש בגבעה, נשבע העם שלא ייתנו לבני בנימין נשים מישראל, ולאחר מכן הצטערו על ששבט בנימין עומד להיכחד, בעוד העם אסורים בשבועתם לתת לו את בנותיהם מיוזמתם. על כן הציעו שצעירי בנימין הרווקים שנותרו בחיים יגיעו אל כרמי שילֹה בחג שהיה נהוג שם "מימים ימימה", ויחטפו בנות זוג מבין המחוללות שם.
וַיֹּאמְרוּ יְרֻשַּׁת פְּלֵיטָה לְבִנְיָמִן וְלֹא יִמָּחֶה שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל. וַאֲנַחְנוּ לֹא נוּכַל לָתֶת לָהֶם נָשִׁים מִבְּנוֹתֵינוּ כִּי נִשְׁבְּעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אָרוּר נֹתֵן אִשָּׁה לְבִנְיָמִן. וַיֹּאמְרוּ הִנֵּה חַג ה' בְּשִׁלוֹ מִיָּמִים יָמִימָה אֲשֶׁר מִצְּפוֹנָה לְבֵית אֵל מִזְרְחָה הַשֶּׁמֶשׁ לִמְסִלָּה הָעֹלָה מִבֵּית אֵל שְׁכֶמָה וּמִנֶּגֶב לִלְבוֹנָה. וַיְצַוֻּ אֶת בְּנֵי בִנְיָמִן לֵאמֹר לְכוּ וַאֲרַבְתֶּם בַּכְּרָמִים. וּרְאִיתֶם וְהִנֵּה אִם יֵצְאוּ בְנוֹת שִׁילוֹ לָחוּל בַּמְּחֹלוֹת וִיצָאתֶם מִן הַכְּרָמִים וַחֲטַפְתֶּם לָכֶם אִישׁ אִשְׁתּוֹ מִבְּנוֹת שִׁילוֹ וַהֲלַכְתֶּם אֶרֶץ בִּנְיָמִן. "  בכתב יד עתיק מופיע השיר דלהלן" בה"י (ה"י=ט"ו) באב אמצא שמחה, באם הבנים שמחה, גם לא בא לה כזה יום, וכיום סליחה, דורשי אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה.
בה"י [טו] באב היו יוצאות וחלות (=ורוקדות) בכרמים לראות, זה היום היה אהבה למאות, חושקות צאינה וראינה משפחות נאות.
טוב לאם הבנים שמחה, יום זה בו לשמחה, כי מוכן הוא כיום סליחה, להיוה הנאה ל-אום (=אומה) משעבוד נחה.
בה"י באב שש ורצה, עוברת בבנות היפה כתרצה, פודה כגבור יצא, צפצפה בקולה וזה צור פצה.
בה"י באב קח מני (=ממני) אסון, רבת בו שמחה וששון, שלח קול חסון, תכפתי גאולה בקול שמחה וששון."
המשנה המדברת על ט"ו באב מביאה ראיה מהמקרא למעלת היום מפסוק בשיר השירים: "צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו ביום חתנתו וביום שמחת לבו, ביום חתנתו - זה מתן תורה, וביום שמחת לבו - זה בנין בית המקדש, שיבנה במהרה בימינו"
 ר' צדוק הכהן מלובלין מפרש שהמשנה מתכוונת לרמוז שבית המקדש השלישי עתיד להיבנות בט"ו באב. לדידו כפי ששאר אסונות ט' באב הגיעו לתיקונם בט"ו באב (מתי מדבר, חורבן ביתר), כך גם הבית שנחרב בט' באב יבנה בט"ו באב
לדבריו מובן מדוע למרות שבטלה מגילת תענית ואין שמחים היום על ישועות שהיו בזמן המקדש, בכל זאת ט"ו באב נשאר גם היום. שכן כל הימים הם שמחה על העבר, וכיוון שחרב המקדש בטלה השמחה, אבל ט"ו באב הוא שמחה על העתיד ולכן נשאר גם היום.
בהקשר לכך יש לציין את מה שנאמר בנבואות הנחמה על ירושלים: "עוד ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים." קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול אמרים הודו את ה' צבאות כי טוב ה' כי לעולם חסדו, מֵּבִאִים תודה בית ה' כי אשיב את שבות הארץ כְּבַרִאשֹׁנָּה אמר ה'" , כדי לזרז את בנין המקדש  עלינו להרבות אהבה אחוה שלום ורעות ,ללא קורונה  ולהיות אלול כבר עכשיו, למען שנה טובה ומתוקה !   



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה