הרב אהרון קוטלר
הרב אהרן קוטלר
לכבוד יום הפטירה של הרב אהרן קוטלר היום,
ב' כסלו, נזכיר כמה נקודות על דמותו, דברי תורתו, וכמה שבחים.
א.
מידותיו - סיפר תלמידו ר' שלמה קרליבך
(סיפורי נשמה ח"ב עמ' 216):
"אתם יודעים רבותי הגאונים האמיתיים
שלנו, יש בהם משהו כל כך אצילי. אני נזכר: פעם נסענו עם ר' אהרן. נדמה לי שזה היה
לחתונה. ואתם יודעים, באמריקה, בכניסה לאוטוסטראדה, יש בקתה כזאת בה יושב קופאי
הגובה כסף עבור הנסיעה בדרך המהירה. ובכן קרה שאחרי שהנהג שלנו שילם והמשכנו
בנסיעה, נזכר ר' אהרן שמתוך טרדה שכח לברך את הקופאי. זה מאוד הפריע לו, והוא ביקש
מהנהג שיסע בחזרה כדי שיוכל לברך את הקופאי בברכת שלום..".
ב.
שיעוריו בגמרא- בספר סיפורי נשמה
(ח"ב עמ' 216) מובא מר' שלמה קרליבך תיאור מדהים של השיעורים שלו:
"השיעור שלו היה בנוי חוליות חוליות,
כשכל חוליה מתבססת על קודמתה. קומות קומות – כמו אלף 'מגדלי רוקפלר' אחד על השני.
אתם מבינים? על כל קושיה הוא היה מציע כמה וכמה תירוצים, כשכל תירוץ בנוי על סידרה
של הנחות, הקשוורת ביניהן, 'שלב על גבי שלב' ".
ג.
הערכת חותנו הרב איסר זלמן מלצר - חותנו
הרב איסר זלמן מלצר העריך אותו מאד מאד. לדוגמא בספרו אבן האזל (הלכות עבדים פרק
ב) כתב: "בדברי הרמב"ם בהלכה זו נמצא אתי קונטרס מדברי חתני הגאון הגדול
מו"ה אהרן קוטלר שליט"א ר"מ דישיבת קלצק והם חדושים נפלאים בהעמקה
עצומה ליישב דברי הרמב"ם התמוהים והנני מעתיקו כלשונו...".
מסופר שאמר הרב איסר זלמן שגם הוא
יכול להעביר שיעור בגמרא כמו חתנו הרב קוטלר, אלא שלחתנו לוקח יום אחד להכין ולו
זה יקח שבועיים להעביר שיעור ברמה כזאת (במחיצתם של גדולי התורה).
ד.
בקיאותו בתנ"ך כילד - ידע תנ"ך
בעל פה לפני גיל עשר (הרב ליכטנשטיין מובא בספר 'מבקשי פניך')
ה.
הערכת הרב יוסף דב סולובצ'יק - פעם בכנס
אמר הרב סולוביצ'יק לכל הקהל: "אני מבקש מכולם לעמוד לכבוד גדול הדור הרב
אהרן קוטלר" (הרב ליכטנשטיין במבקשי פניך).
ו.
הערכת הרב קוטלר לראי"ה קוק –
סיפר הרב עובדיה יוסף: "היה גאון אחד מפורסם רבי
אהרן קוטלר, ראש ישיבת ליקווד באמריקה, גאון
עצום, וראה את הספר הזה "שבת הארץ" [שחיבר הרב קוק], וכתב תשובה ואמר:
"דבריו של הרב קוק, דברי אלוקים חיים, וכולם אמת ויציב". ועכשו שהדפיסו
את הספר שלו אחרי פטירתו, השמיטו את התשובה הזאת, למה? הם קיצונים יותר מרבי אהרן
קוטלר, הם עשו צנזורא על הספר הזה, והשמיטו את התשובה הזאת שלא יראה שהוא מסכים עם
הרב קוק.
תראו עד איפה הדברים
מגיעים, מסלפים את האמת, כי רוצים דוקא לאסור, בכח וביד חזקה. מה שמותר, רוצים
לאסור. מה יש לך להעלים? אתה תאמר את דעת
רבי אהרן קוטלר, מי שירצה ישמע לו, מי שירצה לא ישמע לו, מה אתה צריך לצנזר גם את רבי אהרן קוטלר,
כדי שלא יראה שהוא מיקל בדבר הזה! תראו
עד איפה עיוורון העיניים שלהם. מה איכפת לך, למה אתה מצנזר את דבריו? הוא גאון,
הוא יודע מה שהוא כותב, מי שירצה ישמע לו, מי שירצה לא ישמע לו. יש לך לדחות את
דבריו, תכתוב הערות על דבריו, אבל איך אתה יכול ללכת להשמיט את התשובה הזאת מתוך
הכתב יד, כדי שלא יראה שהרב מתיר?! כל
זה כמו שאמרתי סמיות עיניים יש כאן, פשוט מאוד עיניהם רעה שיש רבנים שמתירים
עכ"ל הרב עובדיה יוסף.
ז.
פסק של הרב קוטלר המורה על רגישות לאלמנה
- סיפר הגאון רבי יעקב אליעזר שוורצמן שליט"א ראש ישיבת ליקווד בארץ ישראל,
שבישיבת ליקווד היתה מבשלת אלמנה, שהבחורים לא היו כל כך אוהבים את תבשיליה,
הבחורים התלוננו אצל סבו ראש הישיבה הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל, והוא השיב
להם אלמנה אסור לצער. באחד השבתות החליטו שני בחורים ללמדה לקח, והלכו בליל שבת
והורידו את הסיר מהאש והחביאו אותו במקלט, כשנודע הדבר לרבי אהרן, הורה ששני
הבחורים יקחו את הסיר ויחזירו אותו לבלעך בשבת, ונימוקו שחזרה בשבת הוא דרבנן,
ולצער אלמנה הוא דאורייתא. (מובא בחשוקי חמד ראש השנה דף כט ע"ב. עיין שם מה
שדן בזה).
ח.
דברי הרב קוטלר על מצוות שאדם עושה לפי
רמתו האמיתית –
בחשוקי חמד (בבא מציעא דף פו עמוד
ב) מובא:
"נאמר בתורה (בראשית יט כט) 'ויהי
בשחת אלוקים את ערי הככר, ויזכור אלוקים את אברהם'. ופרש"י מהי זכירתו של
אברהם על לוט? נזכר שהיה לוט יודע ששרה אשתו של אברהם, ושמע שאמר אברם במצרים על
שרה אחותי היא, ולא גילה הדבר, שהיה חס עליו לפיכך חס הקדוש ברוך הוא עליו.
וכתב ר' אהרן קוטלר זצ"ל בשם הסבא
מסלבודקא זצ"ל, כי הכנסת אורחים של לוט אף שהיתה כרוכה בסכנת נפשות, ראה זאת
בבית מחנכו אברהם. אבל לא היתה זאת מדרגתו העצמית, לכן לא היה בכוחה להגן עליו
מגזירת הכליה שנגזרה על סדום, משא"כ שתיקתו שהיתה רק בשב ואל תעשה, אבל היתה
מכח מדרגתו העצמית, ועמד בנסיון זה ושתק זכות זו היא שעמדה לו להנצל".
שנזכה ללמוד מדרכיו של הרב אהרן קוטלר
בתורה ובמידות!