chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת וזאת הברכה

נכתב על ידי אורן מס, 11/10/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת וזאת הברכה


דברים לג,א: וְזֹאת הַבְּרָכָה, אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים--אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: מדוע משה מכונה כאן 'איש האלוהים'? רש"ר הירש: "ברכה זו לא הייתה דבר ה' אלא דברי משה, והכינוי שניתן כאן למשה מלמדנו שלדברים אלה יש לייחס ערך הרבה יותר גדול מאשר הערך שהיו מייחסים לדברי אדם מן השורה ... היא נאמרה ברוח הקודש'".


לג,ח: וּלְלֵוִי אָמַר, תֻּמֶּיךָ וְאוּרֶיךָ לְאִישׁ חֲסִידֶךָ, אֲשֶׁר נִסִּיתוֹ בְּמַסָּה: מדוע כאן מקדים 'תומים' ל'אורים', הרי מדובר על 'אורים ותומים'? רש"ר הירש: "תומים – הייצוג של השלימות הרוחנית הגדולה ביותר ... אורים – הדרגה הגבוהה ביותר של ההארה השכלית ... מה שנדרש בראש וראשונה משבט זה אינו חריפות שכלית (אורים) אלא יושר מוסרי (תומים) ... בגלל שהוא 'איש חסידך' נתת לו את 'תומיך ואוריך' ... חסידך – האיש אשר הוכיח עצמו כ'חסיד' שלך, היא המדרגה הגבוהה ביותר של חוסר אנוכיות בחיי המעשה".


לג,יי-יט: וְלִזְבוּלֻן אָמַר, שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ; וְיִשָּׂשכָר, בְּאֹהָלֶיךָ. עַמִּים, הַר-יִקְרָאוּ--שָׁם, יִזְבְּחוּ זִבְחֵי-צֶדֶק: מהם 'זבחי צדק'? רש"ר הירש: "ליששכר יש חלק ברוח היושר וההגינות שזבולון מפתח במסחרו, ולזבולון יש חלק בסביבה הנוחה שבה יששכר יכול לעמול בעבודתו הרוחנית. שניהם יחד עורכים לעמים את ההיכרות הראשונה עם רוח ישראל וחיי ישראל ועם מקור שניהם – מקדש תורת ישראל. הם מזמינים עמים לעלות אל 'ההר' ולזבוח שם זבחי צדק – שכן העמים שהם סוחרים אתם ילמדו לדעת ולכבד את רוח ישראל ותורת ישראל, ובסופו של דבר הם יעלו אל הר בית ה', ושם בהתמסרות לאל האחד, יזכו לקדושת חיי חובה בצדק".


לג,כ: וּלְגָד אָמַר, בָּרוּךְ מַרְחִיב גָּד: מה מיוחד בהרחבת גד? רש"ר הירש: "הודות לרשות שניתנה לגד להתיישב בעבר הירדן, נעשה חסד גם עם משה, שבכך זכה להיקבר בארץ בני עמו ... ברוך ה' אשר נתן לגד להרחיב את גבולו".


לג,כט: אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ, עַם נוֹשַׁע בַּיהוָה, מָגֵן עֶזְרֶךָ, וַאֲשֶׁר-חֶרֶב גַּאֲוָתֶךָ; וְיִכָּחֲשׁוּ אֹיְבֶיךָ לָךְ, וְאַתָּה עַל-בָּמוֹתֵימוֹ תִדְרֹךְ: מהי ההתכחשות של האויבים (וְיִכָּחֲשׁוּ אֹיְבֶיךָ לָךְ)? רש"ר הירש: "יבוא יום שהעיקרון שאתה מרים על נס ישוב וייראה לעין כל בניצחון כה גדול, עד שכל מתנגדיך יתכחשו לכך שבעבר הם התנגדו אליך".

 

שבת שלום וגמר חתימה טובה, סליחה ומחילה ביום הכפרה, שבת של קדושה ואלוהות, חסד, שכל וצדק, אחדות ותודעת ניצחון, ובכך ננצח ונשיב את החטופים והתושבים לביתם, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע