chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת מטות – מסעי

נכתב על ידי אורן מס, 2/8/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת מטות – מסעי

מטות

במדבר לא,יא: וַיִּקְחוּ, אֶת-כָּל-הַשָּׁלָל, וְאֵת, כָּל-הַמַּלְקוֹחַ--בָּאָדָם, וּבַבְּהֵמָה: מהו שלל ומהו מלקוחל? רש"ר הירש: "שלל – כל הרכוש שנתפס במלחמה, שכן הרכוש הוסר (נשלל) מרשות בעליו הקודמים ... כולל גם בהמות ... (גם) רכוש שאין בו רוח חיים, ואילו 'מלקוח' מציין רכוש שיש בו רוח חיים, העומד ברשות בעליו החדשים רק אם הוא אוחז אותו ושומר אותו בלקיחת ידו".


במדבר לב,כד: בְּנוּ-לָכֶם עָרִים לְטַפְּכֶם, וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם; וְהַיֹּצֵא מִפִּיכֶם, תַּעֲשׂוּ: מדוע לְצֹנַאֲכֶם, ולא 'לצאנכם' (אל"ף אחרי הצדי"ק)? רש"ר הירש: "משה האריך את התיבה (צנאכם) כדי להשתהות בה, ובכך לרמוז: הצאן שלכם, שאתם דואגים לו יתר על המידה", שהרי בני גד וראובן הקדימו בבקשתם למשה את הצאן, על פני הטף: וַיִּגְּשׁוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ, גִּדְרֹת צֹאן נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה, וְעָרִים, לְטַפֵּנוּ (טז).


במדבר לב,מא: וְיָאִיר בֶּן-מְנַשֶּׁה הָלַךְ, וַיִּלְכֹּד אֶת-חַוֹּתֵיהֶם; וַיִּקְרָא אֶתְהֶן, חַוֹּת יָאִיר: מה מקור המילה חַוֹּת? רש"ר הירש: ייתכן ש'חוה' קרוב ל'חבא', 'חפא', שפירושם – להסתיר ולהחביא. באופן זה 'חוה' מציין את הכפר כמקום מגן, אשר דירותיו מיועדות בעיקר למגורים ולהגנת אנשים, אך אינן מקום עיקרי לפעילות האדם".

מסעי

לג,ז: וַיִּסְעוּ, מֵאֵתָם, וַיָּשָׁב עַל-פִּי הַחִירֹת, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי בַּעַל צְפוֹן; וַיַּחֲנוּ, לִפְנֵי מִגְדֹּל: מדוע כל הקטע של 'ויסעו' 'ויחנו' ברבים, רק 'וישב' ביחיד? רש"ר הירש: "הם שבו (לפי החירות) תוך אמונה בה', כאיש אחד בלב אחד, אף על פי שהציווי לשוב ודאי היה תמוה בעיניהם".


לג,נב-נג: וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, מִפְּנֵיכֶם ... וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ, וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ: מה משמעות 'והורשתם'? רש"ר הירש: "'ירש' – קרוב ל'גרש', להוציא בכוח, ומכאן 'תירוש' – המיץ שסוחטים ומוציאים מהפרי ... בבנין הפעיל 'ירש' פירושו להביא לשינוי בעלות על ידי הפעלת כוח ... להוציא בכוח את היושבים מן הארץ, ובפסוק נג, "והורשתם את הארץ" – להוציא את הארץ מבעלות אלה היושבים בה עתה, 'לנקות' את הארץ מיושביה".


לג,נה: וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם, לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם: מדוע גדר קוצים (שכים) דווקא בעיניים? רש"ר הירש: "אם תאפשרו לתושבים עובדי האלילים להישאר בארץ, הם ייעשו לכעין גדר סביב למנהגיהם האליליים. טיבם של מנהגים אלה יהיה נסתר מתפיסתכם ובינתכם, ולא תמצאו בהם כל דופי".

 

שבת שלום, שבת של לקח טוב, כיבוד המשפחה על פני הרכוש, הגנה ממרעים ומזיקים, אמונה בה', הורשת האויב מן הארץ ומהעולם, ראייה ברורה של המצב, ונזכה לנצח את האויב ונשיב את החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע