chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת בלק

נכתב על ידי אורן מס, 18/7/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת בלק

במדבר כב,כב: וַיִּחַר-אַף אֱלֹהִים, כִּי-הוֹלֵךְ הוּא, וַיִּתְיַצֵּב מַלְאַךְ יְהוָה בַּדֶּרֶךְ, לְשָׂטָן לוֹ: מדוע חרה אף ה' שבלעם הולך, הרי הוא התיר לו ללכת (אִם-לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים, קוּם לֵךְ אִתָּם; כב,כ)? רש"ר הירש: "הוא לא רק הלך אתם, (אלא) 'הולך הוא' – הוא היה מהלך אתם, שואף להגיע למטרתו ... הוא סבר בגאוותו שיוכל להשיג את מטרתו".


כג,א: וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל-בָּלָק, בְּנֵה-לִי בָזֶה שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת; וְהָכֵן לִי בָּזֶה, שִׁבְעָה פָרִים וְשִׁבְעָה אֵילִים: מדוע דווקא שבעה מזבחות, פרים ואילים? רש"ר הירש: "המספר שבע מורה שהמזבחות נבנו לשם האל האחד הבלתי-נראה, וששבעת הפרים ושבעת האלים הוקדשו לאל האחד הבלתי-נראה".


כג,ז: מִן-אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ-מוֹאָב, מֵהַרְרֵי-קֶדֶם--לְכָה אָרָה-לִּי יַעֲקֹב, וּלְכָה זֹעֲמָה יִשְׂרָאֵל: מה משמעות השינוי מ'יעקב' ל'ישראל'? רש"ר הירש: "לפי מראהו הגשמי הוא 'יעקב' – הקטן והחלש שבעמים, אולם לפי העניין האלוקי שבו וחשיבותו הרוחנית, הוא 'ישראל' – המכריז על ממשלת ה' עלי אדמות. בלק רוצה שדבר בלעם יכה בשורש תקוות יעקב לעתיד".


כג,כח: וַיִּקַּח בָּלָק, אֶת-בִּלְעָם, רֹאשׁ הַפְּעוֹר, הַנִּשְׁקָף עַל-פְּנֵי הַיְשִׁימֹן: מדוע בלק לקח את בלעם דווקא ל'ראש הפעור'? רש"ר הירש: "הוא לקח אותו אל פסגת "העבודה הזרה של חוסר הבושה", המשקיפה על ארץ השממה, שכן זוהי כל עצמה של עבודת הפעור: היא מפנה אל האלים את הצד הבהמי של הגופניות האנושית, ואומרת לאדם: מדוע אתה חולם על צניעות ... הרי גופך שלך מראה שאתה כבהמה ממש, ואל לך להתבייש על כך בפני האלים! ... הציב לפני בלק את השאלה: מה יחסו של עם זה לצניעות ולקדושתה של המוסריות בענייני האישות".


כד,ד: נְאֻם--שֹׁמֵעַ, אִמְרֵי-אֵל:  אֲשֶׁר מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה, נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם: מהו 'שדי'? רש"ר הירש: "ש-די הוא האל העומד מעל סדר העולם, וקובע לו מידה וגבול (=די), חוק וסדר. 'מחזה שדי' – האל מאפשר לבן-תמותה לראות דבר-מה מסדר העולם שהוא קבע".


כה,ט: וַיִּהְיוּ, הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה--אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים, אָלֶף: מה חמור יותר, עבודה זרה או גילוי עריות? רש"ר הירש: "בחטא העגל נפלו מן העם רק שלושת אלפים איש ... נראה שמספר המתים בחטא בעל פעור  היה הרבה יותר גדול. עבודת אלילים של פריצות בעריות, חמורה לאין ערוך מטעות בעיונים שכליים ומופשטים המביאה לידי עבודה זרה".

 

שבת שלום, שבת של הליכה ברוח ה', קדושה ישראלית, צניעות, כניעה לה', ובכך נשיב את החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע