chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת צו

נכתב על ידי אורן מס, 29/3/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת צו


ויקרא ו,ב: זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה:  הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה עַל-הַמִּזְבֵּחַ כָּל-הַלַּיְלָה, עַד-הַבֹּקֶר: מדוע להקריב בלילה? רש"ר הירש: "כל 'הקרבה' – כל התקרבות אל ה' באמצעות קרבן – כשרה רק ביום. לילה הוא זמן שבו דברים 'מעורבבים', כאשר גם האדם חוזר לשעבודם של הכוחות הגופניים. משום כך הלילה מקרב את האדם עובד האלילים אל אלילו ... אולם במשך היום הולך האדם בקומה זקופה ('יום' קרוב ל'קום') ... הוא נעשה מודע לעצמו ... היום הוא הזמן של מאבק האדם עם האלים. התפיסה היהודית היא ... בבהירות המחשבה ... בקומה הזקופה של עסקי היום – דווקא באלה הוא זוכה לקרבת ה'". מכאן שהקורבן בלילה הוא שמירה על האדם היהודי הנתון להשפעת הכוחות הגופניים.


ו,ג: וְלָבַשׁ הַכֹּהֵן מִדּוֹ בַד, וּמִכְנְסֵי-בַד יִלְבַּשׁ עַל-בְּשָׂרוֹ, וְהֵרִים אֶת-הַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר תֹּאכַל הָאֵשׁ אֶת-הָעֹלָה: מה משמעות תרומת הדשן כפעולה ראשונה בבוקר? רש"ר הירש: "על האומה הישראלית להתחיל את תפקידה בכל יום מחדש ... אסור שזיכרון הישגי האתמול יפגע בעשייתנו היום ...  אוי למי שזחה דעתו מתוך סיפוק על הישגיו בעבר, שאינו מתחיל עבודת כל יום חדש כאילו היה היום הראשון של עבודת חייו!".


ז,ו: כָּל-זָכָר בַּכֹּהֲנִים, יֹאכְלֶנּוּ; בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ יֵאָכֵל, קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הוּא: מה משמעות אכילת הכהנים? רש"ר הירש: "אכילת הכהנים בעצמה מהווה חלק בלתי נפרד מעבודת הקורבנות ... כל אחד ואחד מאלה שנקראו לעבוד – חייב ליטול חלק בקיום המצווה".


ז,יב-יג: אִם עַל-תּוֹדָה, יַקְרִיבֶנּוּ--וְהִקְרִיב עַל-זֶבַח הַתּוֹדָה חַלּוֹת מַצּוֹת בְּלוּלֹת בַּשֶּׁמֶן ... עַל-חַלֹּת לֶחֶם חָמֵץ, יַקְרִיב קָרְבָּנוֹ, עַל-זֶבַח, תּוֹדַת שְׁלָמָיו: מה משמעות התודה, החמץ והמצה? רש"ר הירש: "משמעותה של התודה ... באה לידי ביטוי בשתי קבוצות לחם: בחמץ ובמצה ... מצד מעמד האדם בעולם הרי החיים שניצלו מסכנה הם בבחינת חמץ, אך מעמד זה בעצמו הוא בבחינת מצה, שעה שאדם עומד לפני ה'. ורק כ'מצה' הוא נוטל חלק, גדול או קטן, ברווחה חומרית אמיתית, שכן חמץ, בניגוד למצה, מציין מצב של עצמאות. הוא מייצג אדם השולט בכל אשר לו ואין עוצר בעדו. אדם ניצל מצרה ... והגיע לעצמאות רחבה ... אין אמצעי ביטוי ראוי יותר מאשר עשר חלות לחם חמץ ... הכרה זו של תלותנו בה' ... מעניקה ערך לאושרנו ... רק על ידי 'מצה' יקבל לחם חוקנו את ה'שמן' ... רק בעשייתנו את מצוות התורה אנו פורעים את חוב הכרת הטוב לה'".


ז,לג: הַמַּקְרִיב אֶת-דַּם הַשְּׁלָמִים, וְאֶת-הַחֵלֶב--מִבְּנֵי אַהֲרֹן: לוֹ תִהְיֶה שׁוֹק הַיָּמִין, לְמָנָה: האם כל כהן זכאי לאכול מהקודש? רש"ר הירש: "'מבני אהרן' – ולא כל בני אהרן. כדי לזכות החלק הקודשים אין די להיוולד ככהן, שכן הדין הוא ש'כל כהן שאינו מודה בעבודה – אין לו חלק בכהונה (מנחות יח,ע"ב). הכהן צריך להיות שלם בלב ובנפש עם עבודת המקדש שאליה הוא נולד. עליו להודות שה' ציוונו להקריב לפניו קרבנות, ושעבודת המקדש ממלאת מטרה אלוקית ... אף על פי שמתנות כהונה ניתנו לכהנים מאת ה', אסור להם לתבוע אותן כזכות הניטלת בכוח, המגיעה להם בדין".


שבת שלום, שבת שלשעבוד לה', חשבון יומי חדש מול ה', הודיה לה' ולמטלות שהטיל עלינו, ונזכה לשחרר את כל החטופים, אורן.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע