chiddush logo

הזורעים בדמעה ברינה יקצורוו,לע״נ רחל אימנו זצ״ל

נכתב על ידי izikm18, 21/10/2023

בסד
הזורעים בדמעה ברינה יקצורו, לפרשת והפטרת לך לך ,לע״נ הנופלים והניסים בטבח בדרום ,לרפואת הפצועים ושחרור השבויים והצלחת חיילי צהל בע״ה אמן 
------------------------------------------------------------------------------------
בפרשת לך לך ישנם קכו פסוקים , אחד הפסוקים הוא״ הזורעים בדמעה ברינה יקצורו ״ מפרש 
מצודת דוד  מפרש ,״הזורעים" - אשר הזורעים במקום הנגוב ההוא הלא זרעו בדמעה בחשבם פן לא תצמח ויפסידו הזרע,ברינה יקצורו כשבא שם אפיקי מים והצמיחה הנה יקצורו התבואה ברינה ״.
בפרשה מופיעה ברית בין הבתרים ככתוב ״וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה' אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָתֶת לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ. וַיֹּאמַר אֲ-דֹנָי ה' בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה. וַיֹּאמֶר אֵלָיו קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ וְתֹר וְגוֹזָל. וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ וְאֶת הַצִּפֹּר לֹא בָתָר. וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם.
‎וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל אַבְרָם וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו. וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה כִּי לֹא שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי עַד הֵנָּה.
‎וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה. בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת. אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי. וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָרְפָאִים. וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי״
מדוע היה צריך הקב״ה להראות לאברהם בכריתת הברית בהבטחת ארץ ישראל לעם היהודי את כל ביתור החיות ? והאם אברהם לא האמין לה׳ בשואלו ״ במה אדע  כי אירשנה ״ ? כלומר תן לי סימן שזה אמיתי ..
ביתור החיות הוא הסימן  אך מה הוא מלמד אותנו ?  הגמרא מפרשת כי אכן אברהם חטא בשאלתו וזו הסיבה כי בני ישראל ירדו למצרים כי אברהם "הפריז על מידותיו של הקב"ה" בשאלתו.
‎מנגד, הגמרא במקום אחר מגילה לא ב מביאה את דבריו של אברהם כחשש לגבי חטאם של בניו בעתיד: "אמר אברהם לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם! שמא חס ושלום ישראל חוטאים לפניך ואתה עושה להם כדור המבול וכדור הפלגה? אמר לו: לאו. אמר לפניו: רבונו של עולם, במה אדע? – אמר לו: קחה לי עגלה משלשת". פירוש זה גם מסביר מדוע בהבטחה על הולדת יצחק הוא היה בטוח בקיום ההבטחה, מפני שדבר זה תלוי בקב"ה לבדו, אך בהבטחה על ירושת הארץ יש חשש שיחטאו בניו בעתיד. כך גם פירש הרמב"ן את הפסוקים והוסיף כי בירושת הארץ ישנו גם חשש שיחזרו הכנענים בתשובה ואז לא תקיא הארץ אותם. 
‎לפי שני הפירושים, תשובתו של הקב"ה היא בכך שהוא כורת עם אברהם את הברית שמראה כי ירושת הארץ תהיה הבטחה נצחית שלא תשתנה. וכדברי רבינו בחיי "תהיה הארץ לישראל אחזת עולם... ואם אולי יגלו ממנה ישובו אליה כי אחזת עולם היא להם לא לעובדי גילולים".
אך הקב״ה הבטיח לאברהם שהבטחת הארץ היא נצחית ולא תשתנה ,לפי רבנו בחיי אם ישראל יחטאו אז הם יגלו  ממנה 
ויאמר אליו קחה לי עגלה משלשת ועז משלשת  ואיל משלש ותור וגוזל ״, מה הכוונה במילה משלשת? 
אונקלוס תרגם כי  מדובר בשלושה עגלים, ואילו יונתן בן עוזיאל פירש כי מדובר בעגלה בת שלוש שנים. יש גם מי שכתב שהכוונה לעגלה שנולדה שלישית לאימה.
לפי רשי ביתור החיות משול לכך שהגויים יכלו מארץ ישראל ולא יפריעו לעם ,הציפור משולה לעם ישראל .לכן אותה אברהם אבינו לא בתר ,סימן לכל שישראל יהיו קיימים לעולם.
הרמבן פירש בדרך שונה בכך שהפגרים הם הקורבנות שישראל עתידיים להקריב עולה חטאת ושלמים .
‎לאחר מכן מובא כי הגיע עיט לאכול מן הפגרים ואברהם גירשו "וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם". הרד"ק דייק כי לא מובא שהעיט ירד על הבתרים אלא על הפגרים ולכן הסביר כי העיט ירד לאכול את התור והגוזל השלמים ואברהם גירשו. לפירושו, ירידת העיט מסמלת את ניסיון האומות להתנכל לישראל ואת השגחת הקב"ה שמגרשם מעלינו
‎לאחר גירוש העיט ירדה השמש ולאברהם נגלה חיזיון "וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל אַבְרָם וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו. וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.". 
‎הרמב"ן הסביר כי חיזיון זה מסמל את שעבוד ארבעת הגלויות שעתידות לבוא על עם ישראל לאחר שיחטאו ועתידים לגלות מהארץ: אימה - בבל, חֲשֵׁכָה - מדי, נֹפֶלֶת - פרס - ממנה בני ישראל ינצלו בימי כורש מלך פרס גְדֹלָה - יוון. מלבד גלויות אלו, מבשר הקב"ה לאברהם גם על שיעבוד בני ישראל במצרים ואת העתיד להם לצאת ברכוש גדול משם.
‎הקב"ה מבשר לאברהם כי הוא עתיד להיקבר בשיבה טובה ורק צאצאיו יירשו את הארץ משום שרק אז יישלם עוון יושבי הארץ‏[1] והם עתידים לצאת ממנה "וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר  בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה כִּי לֹא שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי עד הנה 
לאחר הבטחת הברית קורה הדבר הבא״," וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה. בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת יְהוָה אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הארץ ",
רשי מסביר את כריתת הברית כך ששני אנשים היו כרתים ברית ,שניהם היו עוברים בין בתרי החיות 
כאן שליחו של הקב״ה שהוא עשן ולפיד אש בדומה  למתן תורה עבר בין בתרי החיות יעד עם אברהם כסימן לאהבה נצחית .
ארץ ישראל ניתנה לעם היהודי ,אנו רואים את מעשי החמאס בנסיון  לנכס לעצם את הארץ ,כך כל שכננו ... עלינו לדבוק בהבטחת הקב״ה לאברהם אבינו ,ללחום ולנקום את דם הנרצחים ,ושבויים 
ולבנות בתים בארץ ישראל ,כמה פשוט  נכון נורמלי ושמח , ככתוב בהפטרת הפרשה מה שגם מתאים לימים קשים אלו ״ איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק ״,המלבים מפרש יעזרו" וחוץ מזה "יאמר לאחיו חזק" ג"כ אתה בעצמך ואל תסמך על העזר אך היה לבן חיל״ ,עלינו לפעול בדרך הטבע ,לכבוש את אויבנו ולישב את ארץ חמדה טובה ורחבה שהיא מתנת האל עליה אומר הרב קוק זצ״ל ,״אין לנו באנושות דבר נקדש וראוי להיות מרומם כקדושת קשר ברית הנשואין״ , לבנות בית בארץ ישראל ולהביא זרע של קיימא לעולם , עם ישראל עבר לצערנו מיני שואה בארצנו ! במקום הכי בטוח ! 
עלינו להמשיך את כל מה שהנרצחים לא הספיקו בחייהם , על כל אחד לפעול ולעודד דבר חשוב זה 
לא לחלום ,כמו  שחלמנו וראינו מה קרה בעוטף עזה לצערנו, להתחיל לבנות גם אם זה. לא מתאים למישהו, לקב״ה זה מתאים וזה מה שקובע ! למי שיש בעיה ,שיפנה אליו ...אז נזכה לביאת גואל צדק במהרה ,יש משהו מזעזע שכלנו עדים לו , כתבתי דבר תורה בנושא זה ,נושא החטופים , ביניהם בנות רבות ,את מה שנם  עברו כל אחד ואחת יכול לתאר , כל בחורה שעברה התעללות כזו או  אחרת ,מתקשרת לפסוק ״כל אלמנה ויתום לא תענון אם ענה תענה אתו כי אם צעק יצעק אלי שמע אשמע צעקתו״ ,ותגידו ,אבל הן לא יתומות ... זה נכון מבחינה אחת , אבל עצם העובדה שהן מוחזקות בידי האויב ועוברות התעללות מינית , ללא ידיעה מה קורה עימן דבר זה הוא כמו יתמות ,אך הקב״ה הוא אבי יתומים , בעל הטורים מפרש ,״ תענה. ב' אם ענה תענה. אם תענה את בנותי. זהו שדרשו אם תענה מתשמיש דילפינן מהכא דכתיב אלמנה ויתום לא תענון וסמיך ליה אם ענה תענה שלא יענה אותם כענין אלמנות שלא יניחם צרורות כאלמנות חיות. לא תענון. בנו"ן ל' רבים אם ענה תענה אותו ל' יחיד לו' אחד ענוי מרובה ואחד ענוי מועט. ד"א לומר שכל ישראל ערבים זה לזה ,כאילו עינו את  כולם ,הכל כפול ,במידה שעשיתי לו אעשה לך ״ ,בעל הטורים מפרש בכך שעינוי הוא מניעת תשמיש ע״י בעל האישה ,ככתוב ,״ שאר. כסותה ועונתה לא יגרע ״ ,כאן בעזה זה הפוך !! זה ניצול , קשה לכתוב.  מיני , השפלת האדם שנברא בצלם , אך אותן בנות שמרגישות מופקרות ,הם לא כאלה ,הקב״ה רואה הכל והוא ינקום דמן .הם טהורות לגמרי לפי ההלכה ! גם אם נראה למישהי שהיא כמו לבדה נפשית ,ולא מתייחסים אליה ,היא לא יתומה , הקב״ה אבי יתומים , הוא מנחם וינחם אותן ויראה בשמחתן !! (אני כותב זאת בתור יתום שמרגיש ככה לעיתים) ...בבריאות ושמחה כפסוק בראש דבר התורה , הן וכל אחת שמרגישה בתקופה  זו כמו שתארתי לעיל גם שהיא בטוחה  בביתה בארץ ישראל , צריכה לבטוח בקב״ה ! ביתר שאת וליישב את הארץ ללא פחד כזה או אחר ,זו התרופה ! זוהי ארצנו ואין בילתה כדברי הרב קוק ,עלה למעלה  עלה כי כח רב לך , גם בלשון נקבה ! בשם ה׳ נעשה ונצליח !! אמן ! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע