chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת נח

נכתב על ידי אורן מס, 20/10/2023

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת נח

בראשית ו,יג: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ, קֵץ כָּל-בָּשָׂר בָּא לְפָנַי--כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם: מהו מצב של 'קץ בשר' ולמי הכוונה 'מפניהם'? הירש: "אם ימשיך המצב הנוכחי – אין עתיד לאנושות, שכן 'מפניהם' – מפחד מבני אדם. כבר מלאה הארץ חמס – הארץ מסתירה מבני אדם את שפעה, פן ישתמשו בה לזנות, לגזל ולרצח".

ו,יח: וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי, אִתָּךְ; וּבָאתָ, אֶל-הַתֵּבָה: מהי הברית? הירש: "עצי התיבה המועטים לא היו חזקים מספיק כדי להציל את הנוסעים היושבים בה ... שאם לא כן יכלו גם האחרים מלהציל עצמם בדרך זו. אלא ... היה צורך בהגנה מיוחדת של ה' להציל את באי התיבה, ומשם כך ניתנה לנוח ברית".

ח,כ: וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ, לַיהוָה; וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה: מה כוונת נח בבניית המזבח והקרבת הבהמה הטהורה, אף שלא צווה על כך? הירש: "הקדיש נח את כל הארץ ועשאה למקדש, ומעשי האדם (בניית המזבח) יוסיפו לחבר שם אבן על אבן, עד שהארץ כולה תיהפך ל'הר-אל' מקודש".

ט,ג: כָּל-רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא-חַי, לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה: כְּיֶרֶק עֵשֶׂב, נָתַתִּי לָכֶם אֶת-כֹּל: מדוע קבל נח רשות לאכול מהחי? הירש: "כתוצאה מקיצור חיי האדם, מה שלפנים יכל אדם להשיג במשך 700 עד 800 שנה, עליו להשלים עתה במשך 70 עד 80 שנה בלבד, וההתפתחות המזורזת דורשת אכילת בשר בעלי חיים... גם ההבדלים במידות החום והשינויים בעונות השנה והאקלימים – כל אלה הם טעמים להתיר אכילת בשר. על ידי כך נעשה האדם תלוי פחות במזון הגדל מהאדמה".

ט,יב: זֹאת אוֹת-הַבְּרִית אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה, אֲשֶׁר אִתְּכֶם--לְדֹרֹת, עוֹלָם: מדוע 'לדורות' נכתב בכתיב חסר פעמיים? הירש: "ברית ה' תתקיים בכל העתים ותגן אף על דור חסר, שחסרונו ניכר כלפי פנים או כלפי חוץ ... מראה הקשת בענן יזכיר לו .. ברית זו תתקיים בכל עת ובכל דור, והנהגת ה' תשיג את מטרתה אף בדור חסר".

ט,כה: וַיֹּאמֶר, אָרוּר כְּנָעַן:  עֶבֶד עֲבָדִים, יִהְיֶה לְאֶחָיו: מדוע נח מקלל את כנען בן חם, ולא את חם עצמו'? הירש: "הקללה לא נאמרה על חם, והברכה לא נאמרה על שם. הברכה והקללה מתייחסות, לא אל שם וחם אישית, אלא להשפעה שתהיה לצאצאיהם על האנושות. אין הכתוב אומר 'ברוך שם', אלא 'ברוך אלוהי שם' ... בכניעה לשם, תהיה גם לכנען הזכות למלא את ייעודו האלוקי".

יא,א: וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים: מהם שפה אחת ודברים אחדים? הירש: שפה אחת פירושו אחידות בהיגוי השפה ... ואילו 'דברים אחדים' פירושו אחידות במילים ומשפטים, הנובעת מגישה משותפת אל דברים, ויחסי הגומלין ביניהם".

שבת שלום, שבת של התחלת עתיד טוב, הגנת ה' עלינו חוסן גופני ונפשי, ברכה, שפה ודיבור אחד ומכוון לניצחון מוחץ על אויבינו. אמן! אורן.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע