chiddush logo

לא בשמים ולא מעבר לים (קצר וקולע)

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 23/9/2022

 **סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדורפי ראש ישיבת ישועת מרדכי**


נשאלת השאלה מדוע התורה עוסקת במציאות שלא קיימת ושואלת "מה היה אילו..." הרי יש מספיק מצבים מציאותיים שאפשר לדבר עליהם. מדוע משה רבינו מספר לנו מה היינו צריכים לעשות אם לא הינו מקבלים את התורה והיא הייתה נשארת בשמים, הרי היא כבר בארץ, "לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה " (דברים ל' י"ב)?

התשובה היא, שמשה רבינו מלמד אותנו מה צריך להיות יחסנו לתורה עכשיו שהיא כבר פה, באיזו עמדה נפשית אנו צריכים לגשת ללימוד וקיום התורה. אם לא היינו מקבלים תורה כל העם היה צריך לעשות "עצרת" גדולה ולבקש מה' שיעשה לנו נס שלא היה כמותו, שיבחר אחד מעם ישראל ויעלה אותו לשמים, ושם הוא לא יאכל ולא ישתה ורק ילמד מפי ה' את התורה ויחזור ללמד אותנו. לא שאנו מעיזים פנינו לבקש בקשות כה מוגזמות אלא שפשוט אנו לא יכולים בלעדי זה. זה כל כך צורך קיומי שלנו שאנו לא יכולים כבר להמשיך בלי תורה.

עכשיו לאחר שנס זה אכן קרה, ה' לקח באופן פלאי את משה רבינו כפי שהוא בעצמו מתאר מספר פעמים, "וָאֵשֵׁב בָּהָר אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה, לֶחֶם לֹא אָכַלְתִּי וּמַיִם לֹא שָׁתִיתִי" (דברים ט' ט'). כל זאת כדי שהתורה תגיע אלינו. אם כן, בכל פעם שאנו זוכים ללמוד תורה אנו צריכים להתחבר להרגשה הזו ולהפנים כמה הדבר קיומי לחיינו.

מצד הברכה הגשמית

המשך הפסוק מלמד אותנו שלא רק מבחינה רוחנית יש לנו להשתוקק לתורה אלא גם מטעמים גשמיים. אנשים רבים מוכנים להשקיע מאמצים גדולים כדי להטיב את המצב הכלכלי שלהם, חלקם אף עוזבים את ביתם, מסכנים את חייהם ומפליגים מעבר לים כדי להביא סחורה ולהתעשר. משה רבינו מלמד אותנו, שגם בשביל הברכה הגשמית יש לנו להתאמץ ולעסוק בתורה, "לא מעבר לים". כשם שאדם מוכן להתאמץ ולרדוף אחרי הכסף כדי להגיע למצב כלכלי טוב יותר, לא פחות הוא צריך לרדוף אחרי התורה מפני שהברכה שלה עוזרת הרבה יותר מכל העסקים. אפשר להמשיל משל שמתאים לימינו, חלק מהאנשים מרבים לבדוק אם שלחו להם איזו הודעה לטלפון או אולי הם פספסו שיחה, וכך מדי כמה דקות אדם מביט בטלפון. לא פחות מכך צריך להיות היחס לתורה, כל הזמן להרגיש צורך להביט בה שוב ושוב. לחשוב אולי אסתכל עוד פעם, אולי אקרא עוד פעם, אם אסתכל עכשיו בטח אבין עומק חדש או שהדברים יותר יכנסו לליבי.


*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע