chiddush logo

" אני ה" אני הוא ולא אחר" לנפטרת ניצבים לע"נ יעקב בן רבקה ז"ל

נכתב על ידי izik28, 23/9/2022

 בסד

ד"ת להפטרת ניצבים  פב וראש השנה  תשפ"ג   לע"נ יעקב בן רבקה ז"ל  

"אני ה" אני הוא ולא אחר
-----------------------------------------------------------------------
בסוף הפטרת השבת האחרונה לשנה זו  ישנו פ"ס לא ברור, " בכל צרתם לא [לו] צר ומלאך פניו הושיעם באהבתו ובחמלתו הוא גאלם וינטלם וינשאם כל ימי עולם", מי הוא אותו מלאך מושיע?? הרי התפלננו כל החודש למלך בשדה ולא למלאך [עם כל הכבוד ] .....המלבים מפרש,"בכל צרתם", בעת שהיו בצרה בגלות, "לו צר" היה דומה להם כאב שצרת בנו צר לו כאילו היה צרה לו לעצמו, ועי"כ "מלאך פניו הושיעם", הושיעם תמיד ע"י שליח של פניו והשגחתו כי היה השגחתו דבוק עמהם תמיד.
ב) בעת שהגיע זמן גאולתם מן הצרה והגלות, אז "באהבתו ובחמלתו הוא בעצמו גאלם", אז לא גאלם עוד ע"י מלאך פניו שליח של השגחתו שזה ימליץ על נסים נסתרים, שההשגחה מעוטפת במסך טבעיי, רק הוא בעצמו "גאלם" בנסים גלויים ומפורסמים, בלתי נתונים תחת חקי הטבע כלל. והגאולה הזאת היתה באהבתו ובחמלתו, האהבה תהיה מצד המעלות העצמיות אשר ימצא האוהב בהנאהב, והחמלה תהיה מצד דכאות כח הנחמל וחולשתו, כי מצד שני דברים אלה גאל את ישראל, מצד מעלותם ומצד חולשתם, וישמע אלהים את נאקתם, ויזכור אלהים את בריתו וירא אלהים את בני ישראל. ועי"כ "וינטלם" הגביהם מן הצרה (ע"י חמלתו).
"וינשאם" למעלה ראש בכבוד וחשיבות (ע"י אהבתו), וזה נמשך "כל ימי עולם", שתמיד היה להם למושיע בשני אופנים אלה:".
הקב"ה רומז שהוא בעצמו יגאל את ישראל  ולא המלאך  ,  המלאך היה עם ישראל ועשה בשליחותו של ה" ניסים נסתרים עם עם ישראל  , אך על פני הנלאך היו כביכול פני ה" ,כיון שכל מלאך עושה את שליחותו שקיבל מ ה " .
הדבר מתקשר לבקשת משה מ ה" ,  ויאמר אליו אם אין פניך הלכים אל תעלנו מזה ",הדבר היה לאחר חטא העגל החמור בו ה" העיר למשה שעדיף לבני ישראל שהוא ה " לא יעלם לארץ אלא מלאך  כיוון שבגלל כעסו של ה", הוא יכול להשמידם אם יחטאו שוב ..   המלבים מפרש,"  אם אין פניך וגו'. לא נתרצה במאמר ה' ואמר וכי על דבר זה אני מתפלל אם אין פניך הולכים מעתה אבודים הם ואין צורך בעלייתם, ובמה יודע איפוא כי מצאתי חן וגו' הלא בלכתך עמנו פירוש בחינה העליונה שהיא סוד המאור הגדול המתכנה בשם הוי"ה ב"ה לא פניך לבד שהוא בחינת הכסא, ומה שהבטחתני שבחינה זו תהיה לי לבדי כאומרו והניחותי לך אני שואל שתהיה גם מנהגת כולנו יחד אני ועמך, והוא אומרו ונפלינו אני ועמך במדת הרחמים ומעלה עליונה שאין למעלה ממנה, ונתרצה אל עליון ואמר אליו גם את הדבר הזה אשר דברת אעשה להנהיגם בבחינת שם שלם המיוחד ב"ה כי מצאת וגו' פירוש לא לזכות ישראל אלא למציאת חינו:".
 משה לא הסכים לכך שמלאך עם כל הכבוד יעלה את עם ישראל   ה" הוא זה שהוציא את עם ישראל מעבדות מצרים , הוא הראה את כל גבורתו, עשה עם ישראל נסים רבים במדבר, נתן להם את התורה , נגילה אליהם פנים אל פנים , אז נכון עם ישראל חטא , בל נשכח באיזו סביבה  הם חיו ..  הקב"ה בחמלתו הרבה הסכים עם משה והעם המשיך במסעו לארץ ישראל , כל זה סימן עבורנו  שלמרות חטאותינו , והעובדה שאנו מלוכלכים בחטא , ה" עמנו , תמיד!!! והוא מחכה שנחזור אליו , גם אם נקבל על עצמנו קבלה קטנה  , אך מכל הלב , אז נכון אפשר לומר , מה קבלה קטנה כזו תועיל למלך מלכי המלכים ?? זה כמו כלום עבורו .. אז זהוא שלא נכון! זה הרבה !! הקב"ה מחפש את טוב ליבנו לראיה ממסכת מנחות" אֱמַר בְּעוֹלַת הַבְּהֵמָה:
"אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ",
וּבְעוֹלַת הָעוֹף:
"אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ,
וּבַמִּנְחָה:
"אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ";
לְלַמֵּד,
שֶׁאֶחָד הַמַּרְבֶּה וְאֶחָד הַמַּמְעִיט,
וּבִלְבַד שֶׁיְּכַוֵּן אָדָם אֶת דַּעְתּוֹ לַשָּׁמַיִם:"
תפארת שלמה מפרש" ללמד שאחד המרבה:    עשיר שמרבה בקרבנות נדבה כפי עשרו:
ואחד הממעיט:    עני הממעט בקרבנותיו מחמת עניו. שניהן שוין. שמתקבלין קרבנותיהן לרצון. אם רק יהיה כונתן כראוי לאביהם שבשמים.
אם נקבל עלינו קבלה אחת טובה מכל הלב  ,הגם שהדבר קטן , עצם עניין ההתמדה  במהלך שנת תשפג הקהל  , תחתום אותנו לשנה טובה במלוא מובן הברכה!!  בהצלחה, שבת שלום  ושנה טובה חג שמח!! וכתיבה וחתימה טובה!!   

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה