ביאור 'כבוד הלשון' לפרשת ניצבים
ביאור "כבוד הלשון"
לפרשת ניצבים
דברים כט,יב:
לְמַעַן הָקִים-אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם, וְהוּא יִהְיֶה-לְּךָ לֵאלֹהִים: הדגש
בלמ"ד בצירוף 'יהיה לך' מורה על הבטחה נצחית שה' הוא אלוהינו אם וכאשר נקבל
עלינו את הברית עמו: לְעָבְרְךָ, בִּבְרִית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ (יא).
כט,יח:
וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה-לִּי: הדגש בלמ"ד בצירוף
'יהיה לי' מורה על סלידת ה' מאדם שקבל הזדמנות לתקן את דרכיו (בְּשָׁמְעוֹ
אֶת-דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת) ובכל זאת החליט לחטוא בשרירות לבו, כאילו ניתק עצמו
(יהיה לי) מה'.
ל,יב-יג:
לֹא בַשָּׁמַיִם, הִוא: לֵאמֹר, מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה
וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ ... מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם, וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ: שלושה
דגשים רצופים באות למ"ד בצירופים 'יעלה לנו', ופעמיים ב'ויקחה לנו', מורים על
דרישת ה' להתייחס אל תורתו כאל תורה פשוטה ומובנת לכל, היא אינה בשמים ולא מעבר
לים, אלא: בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ, לַעֲשֹׂתוֹ (יד).