chiddush logo

מתי "כלתה" נפשו של משה- ביום הקמת המשכן (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 2/6/2022

בס"ד


וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת-הַמִּשְׁכָּן, וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו, וְאֶת-הַמִּזְבֵּחַ, וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו; וַיִּמְשָׁחֵם, וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם.

משה ביום הקימו את המשכן "כלתה" נפשו  משום שהוא שישב פנים אל פנים מול הגבורה.
 ולא יכלה דעתו להכיל כי מעתה יש משכן ומזבח ומעתה בני ישראל ידמו כמי ה"מאכילים" את הקב"ה "לחם" בדמות קורבנות. 
לכן גם פגם בקדושתם האיסטרטגית שהקדים לקדושתם "משיחה". משל הקדושה נובעת מהמשיחה המשמת כחציצה. וכל עוד זו קיימת - הקדושה קיימת .
 לימים משיח יבטל משיחה זו ומימלא  קדושתם של השניים  המשכן והמזבח תפוג  ותתפוגג.
וכך שלמה מזרע דוד ביטל קדושת המשכן בהקימו את המקדש.  ולימים משיח צדקנו יוסיף ויבטל משיחת המזבח וקדושתו - בביטול הקורבנות.
 זו גם הסיבה שעם פתיחת פולחן הקורבנות במשכן בתחילת חומש ויקרא, נאלץ הקב"ה לקרוא למשה ומשה סירב עד אם האות "א" של הקריאה [במילה "ויקרא] תהא זעירה.
וכל כך, לחדד ולהדגיש את המשמעעות של המילה : "ויקר" [אירעיות]  במילה :"ויקרא" .
 דהיינו בעצם הקריאה מפי הגבורה כבר הייתה ברורה תוחלתם האירעית של אלה.
 משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
משה אהרון (2/6/2022)
לפיכך גם נקרא : "אוהל מועד". לא רק אוהל של התוועדות, אלא גם אוהל הקצוב בזמן - אוהל אירעי
משה אהרון (2/6/2022)
של כך גם קרוי "משכן" ולא "מקדש" שבכינוי זה "מש-כן" .יש לכאורה רמז שלעתיד "ימוש" מלהיות "כן" - מלהיות קיים..
משה אהרון