chiddush logo

ד"ת להפטרת פרשת נשא וטחג השבועות ל"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצ"ל

נכתב על ידי izik28, 1/6/2022

 בסד


ד"ת להפטרת פרשת נשא וחג השבועות לע"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצל

איך מזהים מלאכים ?
-------------------------------------------------------------------
הפטרת השבת והחג  מתקשרות ביניהם  בנושא מיוחד שמופיע  בשתי המקומות , בהפטרת השבת מופיע הפ"ס"   וירא מלאך יהוה אל האשה ויאמר אליה הנה נא את עקרה ולא ילדת והרית וילדת בן",ואילו בהפטרת החג מופיע הפ"ס " ויהי בשלשים שנה ברביעי בחמשה לחדש ואני בתוך הגולה על נהר כבר נפתחו השמים ואראה מראות אלהים",האם האישה שהתבשרה על לידת בן בדומהלשרה אימנו והמלאאכים שהתגלו אברהם אבינו הם הדמות מהפטרת החג? 
התשובה מצויה בפ"ס "   ויאמר מנוח אל מלאך יהוה מי שמך כי יבא דבריך וכבדנוך   , ויאמר לו מלאך יהוה למה זה תשאל לשמי והוא פלאי ", רשי מפרש"   "והוא פלאי" - מכוסה תמיד הוא משתנה ואין ידוע למה משתנה היום" ,במדרש מוסבר" בשני מקומות מסופר על אדם ששאל מלאך מה שמו:
בראשית לב ל:המלאך שנאבק עם יעקב אומר לו: " ,"למה זה תשאל לשמי?" 
בשופטים יג יח:המלאך שבא אל מנוח אומר לו: " " "למה זה תשאל לשמי, והוא פלאי ?" 
הסבר: למלאכים אין שם פרטי - הם נקראים על שם התפקיד שאותו הם מבצעים. המלאך שבא אל מנוח ציווה על נזירותו של שמשון, ונזירות נקראה "הפלאה", כמו שכתוב (במדבר ו ב) " " "איש או אישה כי יַפְלִא לנדור נדר נזיר להזיר לה':" ולכן המלאך נקרא " פלאי" " ". אבל המלאך שנאבק עם יעקב לא הצליח לבצע את תפקידו ולעצור את יעקב - " וירא כי לא יכול לו" ". ולכן הוא נשאר בלי שם.
פירוש הפ"ס מהפטרת החג " רשי מפרש" מראות אלהים" - על שם שלא היה רואה באספקלריא מאירה קורא אותה מראות אלהים כעין חלום ולא ממש וכל הנביאים אף הם מתוך אספקלריא שאינה מאירה ראו חוץ ממשה רבינו הוא שנאמר וביד הנביאי' אדמ' (הושע י"ב)." ,את הדמות כעין מלאך הממופיעה בהפטרה קשה להסביר  , מדובר במראות ה" שלא מובנים לנו בני האדם  ,אך אם נקשר את המלאך של מנוח ואשתו למלאכים שראה יעקב בחלום הסולם ואברהם ועוד מה עם מלאכי השרת מיום בת שמברכים כל אדם בערב שבת , המילה העברית "מלאך" משמעותה שליח, שהרי מלאכים הם שליחי אלוקים שייעודם הוא לבצע שליחויות שונות. ניהול העולם הינו על ידי בורא עולם ששולח את שליחיו כביכול הם המלאכים שהם משרתי הא-ל כביכול. יש מלאך ממונה על השפע של הפרנסה, יש מלאך הממונה על הרפואה, מלאך הממונה על המלחמה ועוד ועוד מלאכים עד אין מספר. כל מלאך הוא כביכול ישות נבראת שדרכו עובר השפע והוא המוציא לפועל את גזירת השם בכל דבר ועניין. היום מלאכים כאלה  או קחו דוגמא יותר מוכרת , סוג אחר של מלאכים הוא אלו שנוצרו על ידי מעשי האדם. במילות חז"ל במסכת אבות (ד, יא): "כל המקיים מצווה בעולם הזה קונה לו סניגור לעולם הבא, וכל העובר עבירה בעולם הזה קונה לו קטיגור לעולם הבא". אלו מלאכים - ישות רוחנית שנבראת מכל מעשה טוב או רע ששליחותו היא ללמד סנוגריה על האדם אם מדובר במעשה טוב ואם מדובר חלילה להיפך הוא מלמד קטגוריה על האדם וגם אחראי על מתן העונש בפועל או מלווה את האדם בעולם הבא לגן עדן לתת לו את שכרו ממה שהכין מלך מלכי המלכים לכל עושה רצונו.
. בפרקי דרבי אליעזר (פרק ד') מובא: "4 כתות של מלאכי השרת מקלסין לפני הקב"ה, מחנה ראשונה מיכאל מימינו, מחנה שניה של גבריאל על שמאלו".
המלאכים מתחלקים בכללות לשלושה סוגים: שרפים, אופנים וחיות הקודש למרות הרמה הגבוהה של המלאכים, קדושת הנשמה היהודית גבוהה מזו של המלאך. רק לנשמה היהודית יש יכולת לרדת לעולם הגשמי והגופני ולעדן ולרומם אותו. חשוב להבין שלמלאכים אין יצר רע, והם מתוכנתים-מראש לשרת את אלוקים. האדם, לעומתם, חי בעולם בו יש פיתויים והוא בעל יצרים המונעים ממנו לעשות טוב. ממילא, המצוות שהאדם מקיים בעלות ערך גדול הרבה יותר משירותם של המלאכים, והם מרוממים את האדם לגבהים רוחניים גדולים לאין שיעור, לאחר שהתגבר על יצריו
במסכת חולין (צא) מציינים חז"ל כי מעלתם של ישראל גבוהה מזו של המלאכים. כה דבריהם: “חביבין ישראל לפני הקב”ה יותר ממלאכי השרת, שישראל אומרים שירה – בכל שעה, ומלאכי השרת אין אומרים שירה אלא – פעם אחת ביום, ויש אומרים – פעם אחת בשבת, ויש אומרים – פעם אחת בחודש, ויש אומרים – פעם אחת בשנה, ויש אומרים – פעם אחת בשבע שנים, ויש אומרים – פעם אחת ביובל, ויש אומרים – פעם אחת בעולם".
מנוח ואשתו כהגר ואברהם ושרה אכן ראו מלאכים בדמות אדם  , כל מצווה שאדם עושה בוראת מלאך שמברך אותו ושומר עליו ,  לעיתים יש מלאכים בדמות בני אדם, קרי בני אדם רגלים כמונו , שפעולתיהם מקבילות למלאכי מרום  , בכך שהם מזכים את השני במעשים טובים וקיום מצוות , אותה פעולה או ברכה שאנו מקבלים מאדם פשוט ככל שיהיה , בוראת מלאך בשמי מרום על שמנו מה שמקנה לנו את ברכת ה" הטובה , אך איך מזהים מלאך? תראו מי גרם לכם לעשו מעשה טוב, מי מחבב אתכם באמת  זה מלאך בדמות אדם שזכה בברכת ה" למענכם , [ ולא לשכוח  להודות אם מכירם כאלה..] חג שמח. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה