chiddush logo

החטא והמעילה

נכתב על ידי משה אהרון, 31/5/2022

 בס"ד.


"...אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַעֲשׂוּ מִכָּל חַטֹּאת הָאָדָם לִמְעֹל מַעַל בַּה', וְאָשְׁמָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא.
וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ, וְהֵשִׁיב אֶת אֲשָׁמוֹ בְּרֹאשׁוֹ, וַחֲמִישִׁתוֹ יֹסֵף עָלָיו וְנָתַן לַאֲשֶׁר אָשַׁם לוֹ".
 
כתוב זה, לעניות דעתנו , מציב בפנינו קביעות יסוד, שהתפספסו לנו ביער הדרש והדרשנות .
 הראשונה : בסוף בסוף, במובן המוחלט של הדברים :אין האדם באמת חוטא לאלוהיו. אלא מועל בו - זו מהות וזו הנוסחה ביחס שבין האדם לאלוהיו.
 ואולי מעילה חמורה יותר מחטא
 הייחוס של חטא ככזה גם לאלוהים - הוא אך לצורכי בני האדם בלבד..
 החטא הוא תמיד אך בין אדם לאדם. וכל חטא שכזה מתרגם בספירה האחרת  למעילה ביוצר האדם.["מכל חטאת האדם  = למעול בה' "]
 כך גם לגבי משה ואהרון חטאם היחיד תורגם - ל"מעילה בה' ".
 מכאן גם לכאורה ברור ,שבאמת כל המצוות הנצחיות שבתחום  הקרוי : מצוות שבין אדם למקום . [להוציא מצוות פולחניות מידיות שתוחלתם לכתחילה אירעית כמו הקורבנות ] אלה ,אינם ביסוד מהותם למצוות שהקב"ה באמת זקוק להם לצורך עצמו  וכי אי קיומם הוא בבחינת חטא כלפי ה'
אלא  גדרות ואמצעים שהאדם לא ימעד כלפי רעהו ולא יגיע למעול בה' .
בכך שיחטא לחברו - האדם.
 עתה גם ברור לכאורה,מדוע  כל חטא של האדם. כל כולו תלוי בתיקונו מול האדם הנפגע .הכפרה לה' היא בספירה נוספת אחרת של : מחיקת ה"מעל" .
אבל התיקון תלוי תמיד וקודם לכל  בהשבה או בהטבה לאדם שנפגע.
 משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה