" עמך עמי ואלקיך אלקי" ,לע"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצ"ל
נכתב על ידי izik28, 1/6/2022
בסד
ד"ת לעלון פרשת נשא שבעות לע"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצל
" עמך עמי ואלהיך אלהי"
---------------------------------------------------------------------
חיבור של קדושה
חיבור השבת עם חג השבועות מזכה אותנו בקדושה כפולה ,בעשרת הדברות יש את שתי לוחות הברית כאשר צד אחד מלמד על המצוות שבין אדם למקום והשני בן אדם לחברו , במהלך לימוד הלילה קוראים את תרי"ג המצוות ,כולם חשובות ויקרות אך מהי המצווה שמקרינה על החיים כולם ? "ויברך אתם אלהים ויאמר להם אלהים פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשה " ,רבנו בחיי מפרש,"כי בזה ישתתף אדם לאלהים, וכענין שכתוב "קניתי איש את ה' ודרשו רז"ל ג' שותפין יש באדם הקב"ה ואביו ואמו", ספר החינוך מסביר, "כדי שיהיה העולם מיושב שה' ברוך הוא חפץ בישובו כדכתיב: "לא תהו בראה לשבת יצרה". והיא מצוה גדולה שבסיבתה מתקימות כל המצוות בעולם, כי לבני אדם נתנו ולא למלאכי השרת".
טהרה
חג מתן תורה משול גם לחתונת הקב"ה וכנסת ישראל ,קרי אנחנו , " יום הקמת המשכן היו ישראל ככלה הנכנסת לחופה" וכפ"ס "תורה צווה לנו משה מורשה קהילת יעקב". ודרשו חז"ל פסוק זה "אל תיקרי מורשה אלא מאורסה", כלומר התורה נחשבת נשואה לעם ישראל - התורה היא הכלה, וישראל החתן." אך מה הכוונה שהתורה משולה לכלה "?רשי מסביר," שנמסרה לו תורה במתנה ככלה לחתן, שלא היה יכול ללמוד כולה בזמן מועט כזה; מה כלה מתקשטת בכ"ד קישוטין, אף תלמיד חכם צריך להיות בקי בכ"ד ספרים". בתחילה היה משה למֵד תורה ומשכחהּ, עד שניתנה לו במתנה בזמן החופה נוצר הקניין שיש בו כל הפרטים שיבואו לידי ביטוי בשנים הבאות: "דור ישרים יבורך", "זרע בירך ה'", בנים ובני בנים העוסקים בתורה ובמצוות. בדרך זו נמסרה התורה למשה".
"טרם מתן תורה הצטוו בני ישראל,"ויאמר אל העם היו נכנים לשלשת ימים אל תגשו אל אשה" כל ג' ימים הללו כדי שיהו הנשים טובלות ליום השלישי ותהיינה טהורות לקבל תורה , ,את התורה צריך ללמוד בקדושה לשם שמיים שכן כל הקורא בתורה הרי הקב"ה מדבר עימו ,הדבר מתחבר לפרשת הסוטה ואל
הדיבר " לא יהיה לך אלקים אחרים על פני ",קשר בין בעל ואשתו מחייב אהבה ואמון הדדי, כקשר בין אדם ואלוקיו , פרשת הסוטה מנסה ללמד את עם ישראל את קדושת הנישואים ומתוך כך ללמוד על קדושת הקשר בין האדם לקב"ה, פרשת הסוטה מחבלת באמון בין בני הזוג ,ברגע שהאדם חושד באשתו כפ"ס, " ועברה עליו רוח קנאה " הספורנו מסביר," רוח טהרה להתרות בה מאחר שידע שסטתה מדרכי צניעות: " וקנא את אשתו" התרה בה ואמר אל תסתרי עם איש פלוני ": הדבר מזכיר חלק ממעמד הר סיני " כִּי אָנֹכִי ה" אֱלֹהֶיךָ, אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲוֺן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים, לְשֹׂנְאָי." מדרש מכילתא מסביר."אני ה' אלהיך אל קנא" - בקנאה אני נפרע מן עבודה זרה, אבל רחום וחנון אני בדברים אחרים", קנאת ה" לתורתו והדבקות בו בלבד באה למעננו כדי שלא נטה אחרי הבל וריק אלא נלך בדרך התורה הטהורה שהיא חיינו ואורך ימנו
וקדשנו במצוותיו
רות ובועז זכו אחד בשני וזאת היות והגואל הקודם לו ששמו טוב סרב לקח את רות לאישה בגלל היותה מואביה ,מה שמותר , וכאן המקום לשאול מדוע בועז בחר ברות דווקא? , "תֹּאמֶר אֵלָיו, מַדּוּעַ מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ לְהַכִּירֵנִי--וְאָנֹכִי, נָכְרִיָּה", "וַיַּעַן בֹּעַז, וַיֹּאמֶר לָהּ הֻגֵּד הֻגַּד לִי כֹּל אֲשֶׁר-עָשִׂית אֶת-חֲמוֹתֵךְ, אַחֲרֵי מוֹת אִישֵׁךְ; וַתַּעַזְבִי אָבִיךְ וְאִמֵּךְ, וְאֶרֶץ מוֹלַדְתֵּךְ, וַתֵּלְכִי, אֶל-עַם אֲשֶׁר לֹא-יָדַעַתְּ תְּמוֹל שִׁלְשׁוֹם. ." המלבים מפרש, " "ויען בועז ויאמר לה", מה שמצאת חן בעיני הוא מפני שני דברים: כי הוגד לי כל אשר עשית את חמותך, שזה מורה על טיב מדתך וטיב לבך שלרוב הכלה שונאת את חמותה בפרט אחרי מות אישך ואת היית לה לעוזר וסומך, והדבר השני הוא הגירות שהיה לש"ש שלא בעבור איזה פניה מאיזה תועלת חיצוני שתשיג עי"כ, שהלא עזבת אביך ואמך ותלכי אל עם אשר לא ידעת, וא"כ היה הגרות לש"ש:",
למרות הקושי הגדול רות שמרה אמונים לנעמי, באומרה, " אל תפגעי בי לעזבך לשוב מאחריך כי אל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין עמך עמי ואלהיך אלהי " ,רות בחרה בקב"ה ובתורתו מה שהביא לחבור בועז ורות שהיה נראה חסר סיכוי ,ממנו נולד דוד המלך שחיבר את ספר התהילים ,מה שמזכה את מי שאומרו בחיבור לנשמת דוד המלך ובזרוז בניית המקדש השלישי,וזאת רק אם נראה מעלת חברנו ולא חסרונם ונקרבם לתורת ה" שהיא כל חיינו . חג שמח וקיץ בריא וטוב
לע"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצ"ל
[דה"ת יפורסם בל"נ בעלון " קול מהיכל, בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר ]
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)