chiddush logo

לביבות או סופגנייה - מי המנצחת?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 17/11/2021

 חג החנוכה כבר עומד בפתח, ואיתו מגיע ריח החורף, חיפוש אחר חנוכיות, חזרות למסיבות חנוכה בגנים ובבתי הספר וגם כמובן המאכלים המזוהים ביותר עם החג – הסופגניות והלביבות. את הסופגניות אפשר לראות במרכולים ובמאפיות כבר כמה שבועות, ונראה שבכל שנה רמת היצירתיות בטעמים ובקישוט עולה. את הלביבות לא רואים בדרך כלל על המדפים, אבל המאכל הביתי המשפחתי החם והריחני יגיע לשולחן עם ההתכנסות להדלקת הנרות. יש מי שמעדיף את כדורי הבצק התפוחים המלאים הפתעות של ריבה או טעמים חדשים ומרגשים, ויש מי שאוהב את קציצות תפוחי האדמה המטוגנות הריחניות, החמות והזהובות. איזה מאכל חגיגי אתם מעדיפים יותר?

פך השמן שחולל נס גדול

המאכלים המסורתיים של חג החנוכה מבוססים על טיגון בשמן לזכר פך השמן הקטן שהתגלה בבית המקדש והספיק לשמונה ימים באורח נס. לצד הדלקת חנוכייה ושמונה נרות, משחק בסביבון ושירי חג בכינוס משפחתי, נהוג לאכול לביבות וסופגניות - מאכלים מסורתיים שאהובים על ילדים ומבוגרים כאחד. קשה למצוא מישהו שאינו אוהב את  המאכלים הללו, שמלווים בריח ביתי ותחושה של אחדות היסטורית יהודית. אי אפשר לעבור את חג החנוכה בלי לטעום לפחות פעם אחת ממאכלי החג, שאותם אפשר למצוא בגרסאות שונות.


סופגניות בכל מיני טעמים

בשנים האחרונות הסופגניות הממולאות ריבה קיבלו שלל מילויים וציפויים מגוונים וצבעוניים, והיום תוכלו לראות מילויי שוקולד, ריבת חלב, קרם וניל, פירות וציפויים של קרם, סוכריות, מרשמלו ורטבים. בצק השמרים התפוח והריחני הוא הסנונית המבשרת את החג עבור הילדים, אך הסופגנייה אינה מצויה רק בישראל ורק בחנוכה, וניתן למצוא אותה ברחבי העולם בצורת כדור או בגרסה שטוחה יותר עם חור באמצע. לסופגניות הישראליות של חג החנוכה יש חגיגיות שלא ניתן לייצר באף מקום אחר, ועם בוא החג הן ממלאות את המאפיות ובתי הקפה שמתחרים ביניהם על היצירתיות והמקוריות. כבר כמה שבועות לפני החג מתחיל להגיע שפע הסופגניות, והילדים נוהגים לטעום אותן הרבה לפני סידור החנוכייה להדלקת הנר הראשון.

מתוקה או מלוחה – הלביבה החגיגית

כפי שהסופגניות אינן המצאה ישראלית וקיימות גם מעבר לים, גם כשמדובר על הלביבות המסורתיות, אפשר למצוא אותן גם במקומות אחרים, אם כי הן אינן חלק ממסורת חגיגית לזכר פך השמן כפי שנהוג לחגוג בחנוכה. גם למאכל זה שלל גרסאות שהגיעו מעדות שונות או ששודרגו בשנים האחרונות כדי לגוון ולהעשיר את הטעם. נהוג לטגן בלילה העשויה מתפוחי אדמה מגוררים בתוספת ביצים, קמח, סוכר וקינמון וליצור מעין קציצות זהובות שאותן מגישים כשהן חמות בהתכנסות הדלקת הנרות. הגרסה המלוחה של המאכל המסורתי כוללת מלח במקום סוכר, ולפעמים גם גבינות שונות ואף שלל ירקות. כפי שיש אין־סוף טעמים לסופגנייה, גם ללביבה יש גיוונים וטעמים שהופכים אותה לעשירה בירקות או בעשבי תיבול.  

מטגנים או אופים?

בתקופה שבה יש חיפוש אחר מזון בריאות ומאכלים נטולי שמן, גם למאכלי החג נמצאו גרסאות אפויות אך לא פחות טובות. בין אם אתם אנשי סופגניות ובין אם אתם חובבי הלביבות, את שתיהן ניתן לאפות בתנור על פי מתכונים שונים ועדיין לפנק את בני המשפחה במאכלי החג המסורתיים. בצק שמרים מטוגן יניב ריחות עשירים יותר מהאפוי, אך התוצאה תהיה לא פחות טובה ותכיל הרבה פחות שומן וקלוריות ותהיה בריאה יותר.

המתכון הבסיסי לגרסה האפויה כולל קמח, שמרים, סוכר, ביצים, חמאה, מלח וחלב. את החומרים לשים לבצק, משאירים להתפחה עד שהוא מכפיל את נפחו, יוצרים כדורים, מברישים בשמן ואופים כרבע שעה בחום בינוני עד שהם מזהיבים מכל הכיוונים. מומלץ לאכול אותן כשהן חמות, רכות ונימוחות מיד כשהן יוצאות מהתנור, כמובן לאחר שמילאתם אותן בריבה או במילוי אהוב אחר.

גם ללביבות יש גרסאות אפויות, ומכינים אותן בדיוק באותה צורה, עם המרכיבים המלוחים או המתוקים. יוצרים מהתערובת מעין קציצות ומניחים בתבנית לאפייה של כרבע שעה בחום בינוני. ניתן לאכול אותן עם שמנת חמוצה, עם סילאן, דבש, אבקת סוכר או כמו שהם – חמות וטעימות. למי שרוצה לשדרג גם את סוג הקמח, גם כאן אפשר להשתמש בקמחים מלאים ואפילו להוסיף בטטות, זוקיני, בצל, סלק, גזר וכל מה שאוהבים.  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע