chiddush logo

אשם ולא אשם

15/11/2021

 אשם ולא אשם

לכאורה, מעיר ה״שיעורי דעת״, הרי כך הוכרח יעקב להתנהג עם עשו, באשר אמרו רז״ל על רבי ינאי שכשהלך למלכות, למד קודם בפרשת פגישת יעקב ועשו, וכתב הרמב״ן: ״מפני שהיתה קבלה בידם שזו פרשת גלות, ובשהיה בא ברומא בחצר מלכי אדום על עסקי ציבור, היה מסתכל בפרשה זו ללכת אחרי עצת החכם הזקן (יעקב אבינו), כי ממנו יראו הדורות...״
אם כן, נשאלת השאלה: למה נענש? וכי חס וחלילה עביד הקב״ה דינא בלא דינא?
אלא מסביר ה״שיעורי דעת״:
"... שאף על פי שהיה יעקב מחוייב להתנהג כך עם עשו, בכל זאת נענש בפי חוק סדר הטבע. כי לפי המשפט האמיתי הגלוי לפניו יתברך, היה ראוי להיענש על אשר קרא לעשו ׳אדוניי, אף כי לפי מצבו זה שהיה נמצא בו, לא היתה דרך אחרת להינצל על ידה —
בכל זאת, אילו היה במצב יותר נעלה, יותר, עין-ההשגחה צופיים עליו במידה יותר גדולה ומראה לו דרבים אחרות שלא יבוא לידי מצב מסוכן זה. נמצא, שמפני שלא הגיע לידי מעלה גדולה בזו, היה אפשר שיבוא לידי מצב סכנה בזה, שלא תהיה לפניו דרך אחרה להינצל אלא על ידי אמצעי בזה, שיגרום פגם במידת מלכותו ומלכות בניו. הרי שחסרון נפשו גרם למעשה זה, ומן הדין ענוש ייענש...
לכן, הימצאו אז תחת מידת השגחה כזו שיצטרך להשפיל את עצמו לפני עשו ולהיכנע תחתיו, מצב זה בא לו על ידי מעשיו, וזה היה חטאו, אף על פי שאותו מעשה עצמו שעשה היה כדין, והלימוד הוא לכל הבאים אחריו שכשיהיו מוכרחים להימצא במצב בזה, צריכים ללמוד ממנו וללכת אחרי עצת החכם הזקן״.
(״שיעורי דעת״, מאמר ״עומק הדין״)
אדם מועד לעולם
בתקופת כהונתו של הגאון ובי שמעון יהודה הכהן שקופ זצ״ל, כראש ישיבת ״מאלטש״י, עלה פעם על הבימה ודיבר באזני בני הישיבה, ואמר:
״רבותי, לפי דברי הירושלמי במסכת בבא קמא, אדם המשבר כלים בשינתו מחוייב לשלם הנזק. לכאורה: הלא הוא אנוס? אכן, למרות שעצם השבירה אירעה באונס, בכל זאת הוא - האדם מועד לעולם - שגרם לכך, מחמת שישן ליד הכלים. מכאן היקש לכל המתקרב אל זרם רוחני העלול להזיק, שהוא מתחייב בנפשו, אף כי יינזק באונס גמור...״
(״רבי שמעון ותורתו״ עמוד קכט)
גדרי דין וחשבון
את דברי התנא בפרקי אבות (ג, א), הסתכל בשלשה דברים ואין אתה בא לידי עבירה: ... ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון, מסביר הגרי״ז מבריסק זצ״ל, באופן זה:
מהו ״דין״ ומהו ״חשבון״?
פירש הגרי״ז זצ״ל: ״דין״ - שדנים על עצם המעשה שעשה האדם, ״וחשבון״ פירושו, שמחשבין המצב והנסיבות שאליהן נקלע האדם, ואשר בגינן הוצרך לפעול כפי שפעל. 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע