בראשית נברא המקדש
ב"ה
דבר תורה לאור המקדש
פרשת וילך - פרשת
המקדש
הרב ישראל אריאל שליט"א
ראש ישיבת המקדש
וראש ומייסד מכון המקדש
בראשית נברא המקדש
מחשבת המקדש
קדמה לבריאת העולם
הקורא את פרשת בראשית וכל שנברא בששת הימים,
רואה לנגד עיניו סיפור המתאר במילים פשוטות את בריאת העולם - אך אין לך אדם הקורא
פרשה זו ואינו מרגיש שהפרשה מסתירה מאחוריה עולמות שלמים. לאור האמור כתב
הרמב"ם במשנה תורה, שפרשיות אלו רצופות סוד, והלכה היא, שאין מגלים סודות אלו
לכל אחד, זו לשונו:
ציוו
החכמים הראשונים, שאין דורשין ב"מעשה בראשית" ברבים, אלא לאדם אחד בלבד
מודיעין דברים אלו (יסודי התורה ד, י; על פי חגיגה יא ע"ב).
מתברר, שאחד הנושאים הנידונים בפרשה זו הוא
המקדש, העומד ברומו של עולם, ומופיע ברקע הימים הראשונים לבריאה. כך מובא במסכת
פסחים (נד ע"א):
שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם, ואלו הן:
תורה... כסא הכבוד, ובית המקדש.
כלומר: בית המקדש עלה במחשבת בורא עולם בטרם ברא
את עולמו, ונקבע בתוכנית הראשונית של הבריאה, וכמטרה מרכזית בעולם, ולשם כך ברא ה'
את האדם בעת היצירה, כדי שיעבוד לפניו במקדשו.