עיונים לשוניים - פרשת ניצבים: רשמב"א
נכתב על ידי איתיאל, 9/9/2021
בערבית ישנה תופעה דקדוקית המכונה בקרב לומדי הערבית "רשמבא" - ראשי תיבות של "ריבוי שאינו מציין בני אדם". התופעה המיוחדת היא שמתייחסים אליהם בלשון נקבה יחידה. לדוגמה كَلِمَات جَدِيدَة - קאלימאת ג'דידה - מילים חדשה (במקום חדשות). גם בשמות עצם המציינים קבוצה נוהג כלל זה, אפילו כאשר הקבוצה היא של בני אדם. כך למשל האו"ם - האומות המאוחדות, בערבית: ألْأُمَم الْمُتَّحِدَة - אלאמם אלמיחדת - האומות המאוחדת.
במקרא מצאנו כמה מקרים של חריגה דקדוקית שניתן להסביר כביצוע של אותה תופעה, שיתכן ונהגה בעבר בעברית.
בפרשתנו מצאנו:
כִּי תִשְׁמַע, בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר מִצְוֺתָיו וְחֻקֹּתָיו, הַכְּתוּבָה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה.
לכאורה "מצוותיו וחוקותיו" - רבים. אך ההתייחסות אליהם היא בנקבה יחידה: "הכתובה".
ועיין דברי החזקוני על הפסוק: וִידֵ֤י מֹשֶׁה֙ כְּבֵדִ֔ים וַיִּקְחוּ־אֶ֛בֶן וַיָּשִׂ֥ימוּ תַחְתָּ֖יו וַיֵּ֣שֶׁב עָלֶ֑יהָ וְאַהֲרֹ֨ן וְח֜וּר תָּֽמְכ֣וּ בְיָדָ֗יו מִזֶּ֤ה אֶחָד֙ וּמִזֶּ֣ה אֶחָ֔ד וַיְהִ֥י יָדָ֛יו אֱמוּנָ֖ה עַד־בֹּ֥א הַשָּֽׁמֶשׁ׃
(שמות יז,יב)
חזקוני:
אמונה – לשון רבות, כמו שאומרים לרבים אמונים כן יאמר לרבות אמונה, דוגמא: בנות צעדה עלי שור (בראשית מט,כב), ועיניו קמה (שמואל א ד,טו), אלה היו ערי המועדה (יהושע כ,ט).
***
בפרשנים מצאנו כמה הסברים לחריגה:
* מדרש לקח טוב: "הכתובים לא נאמר אלא הכתובה. זו עבודת כוכבים שכל הכופר בה - מודה בכל התורה כולה".
* ר"י בכור טוב: "הכתובה קאי אתורה, והזה קאי אספר".
* הנצי"ב: אם קאי על ״מצותיו וחקותיו״ היה ראוי לכתוב ׳הכתובים׳. אלא קאי על ״תשמע בקול״ דמשמעו — דקדוק בדבריו, על זה מפרש ׳כי תשמע בקול הכתובה בספר התורה הזה׳, ו״קול״ נעשה בכינוי לשון נקבה, כמו ׳קולות׳.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)