chiddush logo

עיונים לשוניים - פרשת ניצבים: רשמב"א

נכתב על ידי איתיאל, 9/9/2021

 בערבית  ישנה תופעה דקדוקית המכונה בקרב לומדי הערבית "רשמבא" - ראשי תיבות של "ריבוי שאינו מציין בני אדם". התופעה המיוחדת היא שמתייחסים אליהם בלשון נקבה יחידה. לדוגמה كَلِمَات جَدِيدَة - קאלימאת ג'דידה - מילים חדשה (במקום חדשות). גם בשמות עצם המציינים קבוצה נוהג כלל זה, אפילו כאשר הקבוצה היא של בני אדם. כך למשל האו"ם - האומות המאוחדות, בערבית: ألْأُمَم الْمُتَّحِدَة - אלאמם אלמיחדת - האומות המאוחדת.


במקרא מצאנו כמה מקרים של חריגה דקדוקית שניתן להסביר כביצוע של אותה תופעה, שיתכן ונהגה בעבר בעברית.
בפרשתנו מצאנו:
כִּי תִשְׁמַע, בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר מִצְותָיו וְחֻקֹּתָיו, הַכְּתוּבָה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה.

לכאורה "מצוותיו וחוקותיו" - רבים. אך ההתייחסות אליהם היא בנקבה יחידה: "הכתובה".

ועיין דברי החזקוני על הפסוק: וִידֵ֤י מֹשֶׁה֙ כְּבֵדִ֔ים וַיִּקְחוּ־אֶ֛בֶן וַיָּשִׂ֥ימוּ תַחְתָּ֖יו וַיֵּ֣שֶׁב עָלֶ֑יהָ וְאַהֲרֹ֨ן וְח֜וּר תָּֽמְכ֣וּ בְיָדָ֗יו מִזֶּ֤ה אֶחָד֙ וּמִזֶּ֣ה אֶחָ֔ד וַיְהִ֥י יָדָ֛יו אֱמוּנָ֖ה עַד־בֹּ֥א הַשָּֽׁמֶשׁ׃
(שמות יז,יב)

חזקוני:
אמונה – לשון רבות, כמו שאומרים לרבים אמונים כן יאמר לרבות אמונה, דוגמא: בנות צעדה עלי שור (בראשית מט,כב), ועיניו קמה (שמואל א ד,טו), אלה היו ערי המועדה (יהושע כ,ט).

***

בפרשנים מצאנו כמה הסברים לחריגה:

* מדרש לקח טוב: "הכתובים לא נאמר אלא הכתובה. זו עבודת כוכבים שכל הכופר בה - מודה בכל התורה כולה".
* ר"י בכור טוב: "הכתובה קאי אתורה, והזה קאי אספר".
* הנצי"ב: אם קאי על ״מצותיו וחקותיו״ היה ראוי לכתוב ׳הכתובים׳. אלא קאי על ״תשמע בקול״ דמשמעו — דקדוק בדבריו, על זה מפרש ׳כי תשמע בקול הכתובה בספר התורה הזה׳, ו״קול״ נעשה בכינוי לשון נקבה, כמו ׳קולות׳.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה