לקט מ"תורה ככתבה" - פרשת וילך
דברים, לא,ז: כי אתה תבוא את העם הזה: ש:
מדוע דווקא 'תבוא' ולא 'תביא'? ת: משה מבשר ליהושע שהוא יכנס יחד עִם כל
העַם, אל הארץ, בניגוד אליו: וַיהוָה אָמַר אֵלַי, לֹא
תַעֲבֹר אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה (פסוק ב'). מכאן שמשמעות 'תבוא את' היא
'תבוא עִם', ולכן דווקא 'תבוא'.
לא,יט: ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ... למען
תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל: ש: מה מוסיפה "שירת האזינו"
לעדות, הרי כבר נכרתה ברית בין ה' לעם (כח,סח)? ת: בריתות חשובות מצריכות
נוסף על שטר הברית גם עדות, כגון קניין קרקע (לְאַבְרָהָם
לְמִקְנָה, לְעֵינֵי בְנֵי-חֵת; בראשית כג,יח; כלומר קניין ועדים – "לעיני
בני חת"). כמו-כן, העדות נצרכה כאן כי עניין הפרת הברית על ידי בני
ישראל בעתיד נאמר למשה וליהושע בלבד במקום סגור, באוהל מועד (פסוק י"ד), והיה
צריך לפרסם ולהזהיר את העם, לכן: וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה,
בְּאָזְנֵי כָּל-קְהַל יִשְׂרָאֵל, אֶת-דִּבְרֵי הַשִּׁירָה, הַזֹּאת--עַד, תֻּמָּם
(פסוק ל'). העדות נאמרה בצורה של שירה, כי כך היא נזכרת היטב.