chiddush logo

פרשת השבוע - עקב

נכתב על ידי אלון, 27/7/2021

 

"אֶרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלוֹקֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ, תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלוֹקֶיךָ בָּהּ" (דברים יא, יב)

 

דרשו חז"ל (במדבר רבה כג, ז): "אמר הקדוש ברוך הוא למשה: הארץ חביבה עלי וישראל חביבים עלי, אכניס את ישראל שהם חביבים עלי לארץ שחביבה עלי".

ארץ ישראל נבחרה על ידי הקב"ה מכל ארצות תבל, כדי למלא בה ובאמצעותה את היעוד והתכלית של הבריאה כולה - להיות מרכז רוחני אלוקי אשר משם תצא תורה ואורה לכל העולם.

כך פותח הרב קוק זצ"ל את ספר אורות: "ארץ ישראל איננה דבר חיצוני, קניין חיצוני לאומה, רק בתור אמצעי למטרה של ההתאגדות הכללית, והחזקת קיומה החומרי או אפילו הרוחני".

ארץ ישראל היא לא רק אמצעי לכך שעם ישראל יהיה מאוגד יחד במקום אחד, היא לא רק אמצעי לכך שיהיה קל יותר להגן על עם ישראל, ואפילו לא אמצעי לקיום הרוחני, שכך יהיה קל יותר ללמוד תורה וכדומה.

ממשיך הרב קוק ואומר: "ארץ ישראל היא חטיבה עצמותית קשורה בקשרי-חיים עם האומה, חבוקה בסגולות פנימיות עם מציאותה".

במשך אלפיים שנות הגלות שעברו על העם היהודי, עמים רבים ניסו ליישב את הארץ - ולא הצליחו. הרי זה דבר מדהים, שאין לו הסבר ריאלי בלי להבין את עומק הקשר הרוחני בין ארץ ישראל לעם ישראל - איך ייתכן שארץ ישראל שבעבר הייתה מיושבת ופורחת, לפתע אומות העולם לא מצליחות ליישב אותה?

הדברים מתחדדים לאור המדרש הדורש את הפסוק הראשון במגילת איכה (פרק א, פסוק א): "אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד הָעִיר רַבָּתִי עָם הָיְתָה כְּאַלְמָנָה רַבָּתִי בַגּוֹיִם שָׂרָתִי בַּמְּדִינוֹת הָיְתָה לָמַס".

אומר על כך המדרש: "היתה אלמנה" - אין כתיב כאן, אלא "כְּאַלְמָנָה" - כאשה שהלך בעלה למדינת הים ודעתו לחזור אליה. בכל שנות הגלות ארץ ישראל שומרת לנו אמונים.

ארץ ישראל היא חלק בלתי נפרד מאיתנו, היא איבר מאיבריו של עם ישראל, כדברי הזוהר הקדוש בפרשת אמור (מתורגם) (ויקרא, דף צג עמוד א): "דכתיב (שמואל ב, ז, כג): 'וּמִי כְעַמְּךָ כְּיִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ', שכתוב 'גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ' - ודאי בארץ הם גוי אחד, איתה, יחד עם ארץ ישראל הם נקראים אחד, ולא הם לבדם. שהרי מספיק היה לכתוב 'ומי כעמך ישראל גוי אחד', אבל אינם נקראים אחד אלא בארץ".

חיים ויצמן, נשיאה הראשון של מדינת ישראל, התבקש לענות לשאלה שנשאל בבריטניה כמה שנים לפני הצהרת בלפור, כאשר חבר בית הלורדים הבריטי שאל אותו: "מדוע אתם היהודים מתעקשים על פלשתינה, כאשר ישנן כל כך הרבה מדינות לא מפותחות בהן אתם יכולים להתיישב בנוחות רבה יותר"?

ויצמן ענה: "זה כמו שאני אשאל אותך למה נסעת בסוף השבוע האחרון 30 קילומטר בשביל לבקר את אמא שלך? כשיש כל כך הרבה נשים מבוגרות שגרות ממש ברחוב שלך!"

אומר המגיד מקוז'ניץ: "עם ישראל וארץ ישראל הם כמו סיר ומכסה. אין האחד שלם בלי השני, ורק כששניהם מחוברים יחדיו יש כאן דבר שלם".

 

הרב אלעזר אהרנסון, מהאתר: ישיבת ההסדר חולון - https://www.yholon.co.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה