וידעת היום - פרשות בהר, בחוקותי
כה,יח: וִישַׁבְתֶּם עַל-הָאָרֶץ, לָבֶטַח: התנהלות ישרה וצודקת זה עם זה מביאה לביטחון בהתיישבות בארץ. התורה קושרת בין צדק ועבודת ה' וקיום מצוותיו, כגון: אַל-תּוֹנוּ, אִישׁ אֶת-אָחִיו (יד), וכן וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת-עֲמִיתוֹ (יז), וכן: וַעֲשִׂיתֶם, אֶת-חֻקֹּתַי, וְאֶת-מִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם (יח) לבין ישיבה בטוחה בארץ, הן צבאית והן כלכלית, וזאת בחסות ה': וִישַׁבְתֶּם עַל-הָאָרֶץ, לָבֶטַח (יח), וכן: וְנָתְנָה הָאָרֶץ פִּרְיָהּ, וַאֲכַלְתֶּם לָשֹׂבַע; וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח, עָלֶיהָ (יט). כן בהמשך: אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ ... וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם (כו,ג-ה). 'וידעת היום' מדוע אין להונות את עמיתנו ומדוע יש לעבוד את ה' ולשמור מצוותיו.
וידעת היום – פרשת בחוקותי
כז,לד: אֵלֶּה הַמִּצְוֹת, אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה—אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: בְּהַר, סִינָי: מהן המצוות עליהן ציווה ה' את משה בהר סיני? כל המצוות המפורטות בפרקים כה-כז, כגון שמיטה (וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ; כה,ב), יובל (וְקִדַּשְׁתֶּם, אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה; כה,י), חסד (וְכִי-יָמוּךְ אָחִיךָ, וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ—וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ; כה,לה), עבד עברי (לֹא-תַעֲבֹד בּוֹ, עֲבֹדַת עָבֶד; כה,לט), איסור עבודה זרה (לֹא-תַעֲשׂוּ לָכֶם אֱלִילִם, וּפֶסֶל וּמַצֵּבָה לֹא-תָקִימוּ לָכֶם; כו,א), שמירת השבת ומורא המקדש (אֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ, וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ; כו,ב), נדרים וערכים (אִישׁ, כִּי יַפְלִא נֶדֶר—בְּעֶרְכְּךָ נְפָשֹׁת; כז,ב), חרמות (כָּל-חֵרֶם, קֹדֶשׁ-קָדָשִׁים הוּא לַיהוָה; כז,כח), מעשר הארץ ומעשר בהמה (כז,ל-לג). 'וידעת היום' מדוע פותחת התורה בפרשת 'בהר' במיקום נתינת המצוות (וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, בְּהַר סִינַי לֵאמֹר; כה,א), ומהן המצוות אותן ציווה ה' את משה בהר סיני.
......................................