chiddush logo

לקט מביאור המלב"ם לפרשת תצוה

נכתב על ידי אורן מס, 26/2/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת תצוה

 

שמות כח: רמזי המשכן: כאשר ציווה על מלבושי הכהנים החיצונים, היה עיקר הכוונה להורותם דעת, איך ילבישו את נפשם טוּב המידות והתכונות לטהרהּ ולקדשהּ ... ובאו המכנסים להזכירו ... לעצור כוח התאווני לכסות בשר ערווה, והכתונת ... כוח הכעסני ... שכתוב ויטבלו את הכתונת בדם ... אבנט שחגר בעד הלב ... מכפר על הרהור הלב ... המצנפת לכסות ראשו מפני אימת השכינה שלמעלה מראשו ... מצנפת מכפרת על גסי הרוח ...". אין ציווי סתמי, הכל מרמז על עבודת ה'.

 

כט,מה-מו: וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וְהָיִיתִי לָהֶם, לֵאלֹהִים. וְיָדְעוּ, כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם: כיצד משפיעה השראת השכינה לידיעת ה'? מלבי"ם: "על ידי שתתפשט שכינת השכינה בתוך העם כולו עד שיהיה להם לאלוהים בְּשֶיֶּשְרֶה שכינתו ביניהם, 'וידעו' – ועל ידי כן ישיגו בידיעה ברורה שהוא אלוהיהם ... שישכון בתוכם ושיהיו מרכבה לשכינת עוזו ... ויתחזק הקשר והדיבוק בינו ובין ישראל עם קרובו". השכינה מביאה לידיעה המביאה לחיבור וקשר. מעניין.

 

ל,י: אַחַת בַּשָּׁנָה יְכַפֵּר עָלָיו לְדֹרֹתֵיכֶם: האם כפרה אחת מכפרת לדורות? מלבי"ם: "אהרן הוא קודש הקודשים ועל כן הוא (המכפר אחת בשנה) המסבב הכפרה לדורות על ידי העבודה שעבד בהיכל ביום הכיפורים הראשון, שזה נשאר להיות צינור ומשפיע את הכפרות שיהיו לדורות". צעד קטן לאדם – צעד גדול לאנושות. שנזכה להיות ראויים לכפרת עד.

 

שבת פורים שמח, שנזכה למידות טובות מכוח כלי המשכן ומלבושי הכהנים, לשכינה ה' וידיעתו, לצינור השפע וכפרה, אורן.

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע