chiddush logo

פרשת תרומה ושבת זכור

נכתב על ידי יהודה ברקאי, 19/2/2021

 ערב שבת פרשת זכור תשפ"א 

להבות אש קודש 

לקט פנינים מקדושי ושרידי השואה 

פרשת תרומה זכור ופורים

בגליון זה כרוכים יחדיו פרשת השבוע העוסקת בבניית המשכן וכליו, קביעת זכרון נצח ממעמד הר סיני כדברי הרמב"ן. פרשת זכור שחלה באופן נדיר בפרשת תרומה ולא בפרשת תצוה כבהרבה שנים (להוציא שנה מעוברת שארבע פרשיות נדחות כולן לפרשיות מאוחרות יותר) ופורים. העיסוק בתורתם של הקדושים שבחייהם היו בחינת מקדש, השרו את השכינה בתוכם, ובעניני זכירת עמלק, שביקש להשמיד את היהודים, מפרסמי שמו של ה' יתברך בעולם, ופורים שהוא החג הגדול של נצחון השגחת ה' יתברך על בניו דרך מסתרי הטבע כמבואר באריכות בעניני פורים והמגילה, הוא הנצחון הגדול והשמחה של העיסוק בתורתם של קדושי עליון אלו, שגופם כלה אך תורתם ממשיכה לחיות ולהחיות להאיר ולחמם לבותם ונשמותיהם של ישראל באשר הם.

לפרשת תרומה

נטיעת כח החמדה באדם שינתב לחמדת תורה ומצוות[1]

וַיְדַבֵּ֥ר ה' אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר. דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְיִקְחוּ־לִ֖י תְּרוּמָ֑ה מֵאֵ֤ת כָּל־אִישׁ֙ אֲשֶׁ֣ר יִדְּבֶ֣נּוּ לִבּ֔וֹ תִּקְח֖וּ אֶת־ תְּרוּמָתִֽי (שמות כ"ה א'-ב').

בספר דיבובי חן לרב דב לאבלאוויטש[2] זצ"ל, ביאר בצורה מעמיקה בשרשי תכונת הנפש את התמיהה, מדוע נטע ה' יתברך באדם את יצר החמדה האין סופיים, עד שאמרו חז"ל (קהלת רבה א' פס' י"ג ד"ה ונתתי אל לבי) אמר רבי יודן בשם רבי איבו, אין אדם יוצא מן העולם וחצי תאותו בידו, אלא אן אית ליה מאה, בעי למעבד יתהון תרתין מאוון... [אם יש לו מאה רוצה לעשות אותם מאתים...] ועוד במסכת אבות נאמר הקנאה והתאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם. וטבע זו הלא היא מולדת באדם גם קנאה וגם תאוה? אבל באמת קושיה זו רצון חז"ל לתרץ במדרש רבה באומרם 'אוהב מצוות לא ישבע מצוות' דהיינו שלכן נטע ה' יתברך בלב האדם את הטבע הזו שלא יהיה לו בשום פעם די בעושרו שנתן לו ה' יתברך כדי שישתמש במדה זו בעבודת הבורא יתברך שמו, ולא יהיה לו בשום פעם במצוות שעשה כבר, רק יתאוה ויכסוף ויתאמץ לעשות תמיד עוד מצוות רבות.

[מבאר ענין של אחאב ובן הדד בספר מלכים]

ובזה יש לפרש מה שמסופר בספר מלכים-א' (כ' ג-ד) ששלח בן הדד מלך ארם לאחאב: וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ כֹּ֚ה אָמַ֣ר בֶּן־הֲדַ֔ד כַּסְפְּךָ֥ וּֽזְהָבְךָ֖ לִֽי־ה֑וּא וְנָשֶׁ֧יךָ וּבָנֶ֛יךָ הַטּוֹבִ֖ים לִי־הֵֽם... וַיַּ֤עַן מֶֽלֶךְ־יִשְׂרָאֵל֙ וַיֹּ֔אמֶר כִּדְבָרְךָ֖ אֲדֹנִ֣י הַמֶּ֑לֶךְ לְךָ֥ אֲנִ֖י וְכָל־אֲשֶׁר־לִֽי.

ואח"כ שלח לו בן הדד עוד הפעם: כִּ֣י׀ אִם־כָּעֵ֣ת מָחָ֗ר אֶשְׁלַ֤ח אֶת־עֲבָדַי֙ אֵלֶ֔יךָ וְחִפְּשׂוּ֙ אֶת־בֵּ֣יתְךָ֔ וְאֵ֖ת בָּתֵ֣י עֲבָדֶ֑יךָ וְהָיָה֙ כָּל־ מַחְמַ֣ד עֵינֶ֔יךָ יָשִׂ֥ימוּ בְיָדָ֖ם וְלָקָֽחוּ.

תשובת אחאב: וַיִּקְרָ֤א מֶֽלֶךְ־יִשְׂרָאֵל֙ לְכָל־זִקְנֵ֣י הָאָ֔רֶץ וַיֹּ֙אמֶר֙ דְּעֽוּ־נָ֣א וּרְא֔וּ כִּ֥י רָעָ֖ה זֶ֣ה מְבַקֵּ֑שׁ כִּֽי־שָׁלַ֨ח אֵלַ֜י לְנָשַׁ֤י וּלְבָנַי֙ וּלְכַסְפִּ֣י וְלִזְהָבִ֔י וְלֹ֥א מָנַ֖עְתִּי מִמֶּֽנּוּ. וַיֹּאמְר֥וּ אֵלָ֛יו כָּל־הַזְּקֵנִ֖ים וְכָל־הָעָ֑ם אַל־תִּשְׁמַ֖ע וְל֥וֹא תֹאבֶֽה. וַיֹּ֜אמֶר לְמַלְאֲכֵ֣י בֶן־הֲדַ֗ד אִמְר֞וּ לַֽאדֹנִ֤י הַמֶּ֙לֶךְ֙ כֹּל֩ אֲשֶׁר־שָׁלַ֨חְתָּ אֶל־עַבְדְּךָ֤ בָרִֽאשֹׁנָה֙ אֶעֱשֶׂ֔ה וְהַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה לֹ֥א אוּכַ֖ל לַעֲשׂ֑וֹת...

מפרש רש"י: כל מחמד עיניך ישימו בידם ולקחו - והלא כל הראשונים דברי חמדה הם, אלא מהו 'מחמד עיניך'? חמדה מתוך חמדה זה ספר תורה שנאמר בו הנחמדים מזהב ומפז רב (תהלים י"ט י"א) אמר אחאב בלבו דבר גדול זה מבקש אין זה שלי לבדי של זקני ישראל היא, לפיכך ויקרא לכל זקני הארץ אף על פי שהיו עובדין עבודה זרה, היו מכבדין את התורה: [ע"כ דברי הנביאים ופירוש רש"י].

וצריך ביאור, למה קראו חז"ל את התורה 'חמדה מתוך חמדה'? אבל לפי האמור מובן שפיר, כי הלא מה שנטע ה' יתברך את החמדה בלב בני אדם לטבע, לא נעשה רק כדי שיהיה להם חמדה לתורה ולמצוות. לכן קראו את התורה 'חמדה מתוך חמדה' מפני שהחמדה לתורה הוא תכלית מדת החמדה שנטע ה' יתברך בלב בני האדם, ורצון ה' יתברך שמתוך מדת החמדה שנטע בלב אדם יציץ ויגדל פרחים חמדה זו.

[כעת שב לבאר דברי הפרשה עפ"י היסוד הנ"ל]

ועפ"י כל הדברים האלה אפשר לפרש שבתיבות וְיִקְחוּ־לִ֖י תְּרוּמָ֑ה נרמז שמאחר שטבע החמדה לא ניטע בלב אדם, רק כדי שיתאוה לתורה ולמצוות, לכן כמו שהוא בענין הדברים שמקבלים בני האדם מה' יתברך שאוהב כסף לא ישבע כסף, ואין לו בשום פעם די במה שנתן לו ה' יתברך, ככה יהיה גם בענין מה שנותנים בני האדם לה' יתברך, דהיינו בענין מצוות ומעשים טובים, לא יהיה בשום פעם די, רק יתאוו תמיד להרבות עוד במצוות ולהיות מן אותם בני אדם שאומרים חז"ל עליהם: צדיקים אומרים מעט ועושים הרבה, דהיינו שאומרים תמיד שהמצוות שעשו מעטים הם, ומכח זה עושים תמיד הרבה מצוות.

ולפי זה יהיה כוונת הקרא  וְיִקְחוּ זאת: כמו שהוא בענין מה שלוקחים בני אדם מן ה' יתברך, בענין מה שמקבלים בני האדם מן ה' יתברך, שאין האדם מת וחצי תאותו בידיו, ככה יהיה גם בענין לִי תְּרוּמָ֑ה - בענינים שמרוממים אל ה' יתברך, דהיינו בפעולות המצוות והמעשים הטובים, שיהיו אומרים תמיד, שלא עשו רק מעט, ומאמרם זה יאלצם תמיד לעשות הרבה מצוות ומעשים טובים. עכ"ל הרב דב לאבלאוויטש בדיבובי חן.

ישוב סתירת הפסוקים בענין פני הכרובים נפק"מ ל...מת

וְהָי֣וּ הַכְּרֻבִים֩ פֹּרְשֵׂ֨י כְנָפַ֜יִם לְמַ֗עְלָה סֹכְכִ֤ים בְּכַנְפֵיהֶם֙ עַל־הַכַּפֹּ֔רֶת וּפְנֵיהֶ֖ם אִ֣ישׁ אֶל־אָחִ֑יו אֶל־הַכַּפֹּ֔רֶת יִהְי֖וּ פְּנֵ֥י הַכְּרֻבִֽים (שמות כ"ה כ')

מבאר הרב צבי מייזליש זצ"ל בספר שו"ת מקדשי השם (ח"ב) בהקדמתו זר זהב (מאמר ר"ג) וזלה"ק:

ובמסכת בבא בתרא (צ"ט ע"א) פריך דבמקדש שלמה (דברי הימים ב' ג') כתיב ופניהם לבית. ומשני 'כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום, אז פניהם איש אל אחיו, כאן בזמן שישראל אין עושין רצונו של מקום, אז פניהם לבית [ע"כ מהגמרא].

ונל"פ [ונראה לפרש] עפ"י דאמרינן בכתובות (ק"ג ע"ב) מת פניו כלפי העם סימן יפה לו, כלפי הכותל סימן רע לו, ע"ש. ופירשו דיש בני אדם אשר דואגים בעד הכלל, והוא מאושר אם יכול לעזור לאחרים בגופו ובממונו, ויש בני אדם אשר כל עבודתם הוא רק לצרכי ביתו וב"ב [ובני ביתו] ואינו כואב לו כלל מצב הרע של חבירו. וזה שרמזו חז"ל, מת פניו כלפי העם – שהביט גם כלפי אחינו בית ישראל- זה סימן יפה לו. אבל מת ופניו רק כלפי כותל היינו ביתו – סימן רע להם.

וזה שאמרו אם פניהם איש אל אחיו – שרואה ומביט מצב של אחיו וחבירו, זה הוא בכלל 'עושין רצונו של מקום', אכן אם פניהם רק לבית ולא לחבירו – זה סימן שהוא בכלל 'אינם עושין רצונו של מקום', והבן. עכ"ל הרב צבי מייזליש[3] זצ"ל. 


לפרשת זכור

עמלק ביקש לפגוע בישראל בגופם ובנשמתם


זָכ֕וֹר אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה לְךָ֖ עֲמָלֵ֑ק בַּדֶּ֖רֶךְ בְּצֵאתְכֶ֥ם מִמִּצְרָֽיִם. אֲשֶׁ֨ר קָֽרְךָ֜ בַּדֶּ֗רֶךְ...(דברים כי תצא כ"ה י"ז-י"ח)

מבאר הרב שמעון סופר[4] זצ"ל הי"ד בספרו שיר מעון המחובר בקודש לספרו של סבו הגדול החת"ם סופר, תורת משה בפרשת זכור וזלה"ק:

רש"י פירש קרך – טמאך. י"ל [יש לפרש] שלכן טמא אותם בשנאתו, כדי שלא יהא להם זכות מצוות שתגן עליהם, לכן טמאם והחטיאם. וזה י"ל [יש לומר] היה טעמו של המן שגזר שלא ללמוד תורה וגזר על המילה כדאיתא במגילה ט"ז ע"ב וברש"י שם שכל כל אלה גזר[5], וכדאמר ליה אחשורוש לא יכלית ליה, השיב ישנו מן המצוות, כדאיתא בש"ס מגילה (י"ג ע"ב) (ובתורת משה כתב שלכן גזר המן כדי שישכחו התורה והמצוות קודם מותם, וגם חלק לעוה"ב לא יהיה להם) וכן יש לומר שהיה גדולה השנאה של עמלק שחשב אם יהרוג אותם מכל מקום יזכו לחיי העוה"ב, לכן טמאם והחטיאם תחלה. ולזה נענש מדה כנגד מדה במחה אמחה, כדרשת חז"ל (ילקוט שמעוני רמז רס"ו) מחה בעוה"ז, אמחה לעוה"ב, במדה כנגד מדה שהוא היה רוצה להאבידם מעוה"ז ומעוה"ב, ואדרבא ע"י זה קבלו התורה באהבה בימי המן והיה להם עוה"ב, וכן תמיד גוזרים גזירות על ישראל לבטלם מהתורה, ומבטיחים לישראל שאם יבטלו ינתן להם כל טוב וחירות וכל טוב הארץ.

והנה אנו כבר רואים שהחירות והגדלות לישראל, מזיק יותר לבטל תורה מאשר יזיק להם הדוחק ועניות ושפלות, א"כ קשה מאי היה שמחת פורים גדולה כל כך על שנתגדלו היהודים, הלא יש לחוש שיתפקרו ע"י זה וידבקו באומות ויתערבו בגוים וילמדו מעשיהם?! אבל הטעם דרוצים להדבק בגוים תמיד רק כדי להתכבד ושירוממו אותם הגוים, ומדמין עצמן מפני זה לאומות העולם, ולא חלילה מחמת רשעת ישראל, וזה כל זמן שאומות העולם ברומו של עולם ואנחנו שפלים, אבל בימי הפורים היה ההיפוך  היהודים היו ברומו של עולם, כדכתיב (אסתר ט' ג') וכל שרי המדינות...מנשאים את היהודים, וע"י זה ורבים מעמי הארץ מתיהדים, כי אדרבא המה היו מדמין עצמם ליהודים ונתכבדו היהודים והיו מתגיירים, ואז לא דימו ישראל לאומות, ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים בשונאיהם...עכ"ל הרב שמעון סופר זצ"ל הי"ד.

לפורים

בישראל - נקודת השפל היא ראשית הרוממות החדשה

במדרש אסתר רבה (ז' י"א) מתוארת הפלת הפור ע"י המן מהו הזמן המתאים לפגוע בישראל. בתחילה ניסה באחד מימי השבוע, וכל אחד מהימים התנגד שפעולת רשעה זו תתקיים בו והעלה זכותם של ישראל. ומשראה כך, ניסה למצוא חודש מתאים, ושוב בכל חודש נמצאה זכות של ישראל, עד שבאדר מצא ושמח, וכך כותב המדרש וזלה"ק:

...בא לו מזל דגים שהוא משמש בחדש אדר ולא נמצא לו זכות ושמח מיד ואמר אדר אין לו זכות ומזלו אין לו זכות ולא עוד אלא שבאדר מת משה רבן, והוא לא ידע שבאחד באדר מת משה ובאחד באדר נולד משה, ואמר כשם שהדגים בולעין כך אני בולע אותן...[עכ"ל המדרש].

בספר מאִמְרֵי שלמה לרב שלמה הרכבי[6] זצ"ל הי"ד כתב במאמר 'בטול אמונתו בכוחותיו מצמיח ישועה' (ח"ב מאמר ס')

מה שהוצרכו חז"ל להוסיף 'ולא עוד אלא... שבאדר מת, כנראה שהוקשה לחז"ל מה לטעם הראשון, אפילו לא היה בחודש אדר [זכויות] לעכב הגזירה כמו בשאר החודשים הקודמים לפניו, אבל טעם חיובי שנוכל להוציא בפועל הגזירה ג"כ אין, ואין כח לגזור גזירה קשה על ישראל בלתי שיש לו איזה סיבה וטעם לגריעותא וריעותא, ע"כ הוסיפו שמצא גם רעותא בחודש אדר שאז מת משה רבינו, והוי רעותא למזל אז באדר ואיתרע מזלייהו.

אמנם צריך ביאור לפי זה מה התירוץ וההמשך 'ולא ידע שבז' באדר מת משה, אבל גם בז' באדר נולד' ומה בכך, הלא סוף סוף הוא מת אחרי הלידה ונחלש מזלם?!

אמנם הביאור הוא: שהקב"ה שם טבע בבריאה כידוע, שכל דבר יש בו התחלה ואז הוא במצב קטן ולפעמים חלש ומצומצם ולאט לאט הולך ומתגדל ומתפתח עד שמגיע לשיא גדלותו, לנקודה הכי עליונה שיכול אותו הדבר להתגדל, להתרחב ולהתפתח, ואח"כ מתחילין ימי הירידה עד הגיעו לקצה היותר פחות וקטן וזה הגמר. זה היתה שמחת המן כשפיל פור, הוא וצוות מכשפים וחכמים שלו, ירדו בחכמה רבה לעומק כל הכוחות ששולטים באותו הזמן וראו שתמיד יש זכויות ומקום עליה לכלל ישראל ועדיין אין מקום לירידה ונפילה, ובהגיעם לאדר ולא ראו שום סיבה וטעם לעליה, שום דבר טוב לא אירע אז לישראל, חשבו שזהו הסוף, חודש האחרון. שכך הוא בטבע, לסוף נחלש הדבר והכוחות שבו עד שבטל לגמרי ובטלה קיומו וחיותו ולכן שמח. אבל ידיעה אחת היתה חסירה להם, שזה הכלל ששולט בכל הבריאה עפ"י טבע הוא דוקא לאלו שמונחים תחת שלטון הטבע וכוחותיו, אבל לא בישראל, וכלל ישראל יוצאים מן הכלל הזה מפני שכשמגיע כלל ישראל לסוף הטבע נכנס למצב יותר גבוה, נדבק בה' יתברך, במקום חיות חדשה 'ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום' במקום מיתה וביטול, אדרבא, נדבקים ומאוחדים במקור החיות והקיימות ועולים למדריגה למעלה מן הטבע.

וזה מרומז מה שאמרו חז"ל 'ולא ידע שבז' באדר מת ובז' באדר נולד' הפירוש, ה'משה' חוזר ונולד בסוף החודשים בשעה שלאחרים זה הגמר והמיתה, למשה מתחיל סבוב חדש יותר גבוה לידה חדשה, נכנס לחיי דבקות בה' יתברך ורוממות הנפש 'מה כאן עומד ומשמש, כן התם עומד ומשמש' (סוטה י"ג) אין פה למשה ובניו ותלמידיו שהם הכלל ישראל גמר וסוף, רק חוזרים ונולדים ומתחדשים 'כנשר נעורייכי', וממילא בטלה שמחתו, ובני ישראל יוצאים ביד רמה! עכ"ל הרב שלמה הרכבי זצ"ל הי"ד.   

לבישת מסכות בפורים כנגד 'מסכתו' של המן

בשו"ת שיח יצחק (ח"א סימן ש"פ) לרב יצחק וייס[7] זצ"ל הי"ד, אב"ד וורבוי, הביא הסבר מופלא ויחודי בענין מנהג ישראל לשים מסכות על פניהם בפורים, וזלה"ק:

טעם לבישת פרצופין [מסכות] בפורים, וכן כתב בזה טעם נכון בספר אלה המצוות למהר"ם חגיז (במצוה תקמ"ג) דף קע"ד ע"ב, עש"ה [עיין שם הדברים]. ולענ"ד נראה, עיין רמב"ן תולדות בפסוק [בראשית כ"ז מ"ב] הנה עשו אחיך מתנחם לך להרגך, וזה לשון קדשו: אונקלוס אמר כמן לך, אורב לך. ונראה מדעתו כי טעם מתנחם לך, שמראה עצמו לך מנוחם על ענין הברכות, וכאילו אינו מקפיד בהן, והוא מארב כדי שלא תשתמר ממנו, עכ"ד.

והיינו לענ"ד הפירוש בפייט [יוצרות] לשבת זכור שחרית, בד"ה 'תמימים' וישטום שטימת ישִׁישׁוֹ המחוּבָּא, החל לבוא מראש במַחְבָּא'[8], היינו שאצל עשו היתה השנאה על יעקב במחבוא כרמב"ן האמור, והנה לפנים הראה עצמו כאילו שאינו שונא כלל ליעקב, ובפ' חוקת כסות ולשון שונה היות מלך ערד, נתן מסוה ע"פ למען לא יכירוהו, ולזאת גם אליהו ז"ל בא בדמות חרבונא אל המלך ופעל תליית המן. ובאשר הואיל במסוה ובהטמן השנאה שלא תוכר מעל פניו, נענש במידה כנגד מידה ע"י אליהו ז"ל שלא הכירוהו ג"כ באשר פניו כפני חרבונא. לזאת לובשים פרצופים שע"י זה אינו ניכר מי האיש בפורים. עכ"ל הרב יצחק וייס זצ"ל הי"ד.

ניסי פורים וניסיך שבכל יום

בספר חיי אליהו למו"ר הרב אליהו קרופניק שליט"א (מכולל מר"ץ מבשרת ציון) בפרשתנו כתב ...וכן בעניני השגחה, ישנן תקופות של גילוי פנים ויש תקופות של הסתר פנים, ומתוך ההתבוננות בהשגחה בעת הגילוי אפשר להבחין בה אף בזמני ההסתר, כמו שכתב הרמב"ן בסוף פרשת בא...וכמו שהעיר רבי יהונתן אייבשיץ, שהשוכח לומר על הניסים בחנוכה או בפורים - אינו חוזר, אבל השוכח לומר 'על ניסיך שבכל יום עמנו' - לא יצא ידי חובתו וחוזר.

הגליון נלקט ונערך בחסד ה' יתברך ע"י יהודה יעקב ברקאי תל ציון כוכב יעקב יע"א  052-6514000  Ybarkai6gmail.com



[1]  עריכת הגליון והלימוד בו לקיים מצות בוראי יתברך, ולעילוי נשמות הורי היקרים אודים מוצלים מאש, אבי מורי ר' מנחם אהרן ב"ר טוביה, אמי חוה בת לאה ז"ל. חותני הרב מנחם ב"ר יצחק (חבה) אשתו זהבה בת ר' אליהו ובנם משה יצחק ז"ל. הרב סיני יצחק בן הרב שמעון זצ"ל (אדלר), אהובה לאה בת הרב שמעון יבלחטו"א (קלרמן).

[2] הרב דוב לאבלאוויטש זצ"ל שימש כראש ישיבה בהונגריה בעיירה קישקארש בתקופה לפני השואה. הרב שלא זכה לפרי בטן, כתב בהקדמת ספרו עה"ת 'דיבובי חן': ומה גם שה' יתברך בחכמתו הבלתי מוגבלת מנע ממני פרי בטן, ותלמידי ששמחתי בהם, ואהבתי אותם וקרבתי אותם באהבה ובחיבה, הם הם בני אשר גדלתי וטפחתי, והם הם חלקי מכל עמלי...הסיבה לשם מיוחד זה כתב המחבר זצ"ל בהקדמתו: בראשונה מפני שבמילת 'דיבובי' ימצאו ראשי תיבות דוב בן ירמיה ובן יענטל, אשר דוב הוא שמי, וירמיה הוא שמו של אבי המנוח, שהיה איש תם וישר...[סיבה נוספת] מפני שתפלתי לאל מרומים שימצאו דברי חן, ויועילו לחזק יראת שמים בלב הקוראים בו, וימצאו מחמתו גם הם חן בעיני אלקים ואנשים, כמאמר חז"ל במסכת סוכה (נ"ג) כל מי שיש לו חן בידוע שהוא ירא שמים.  

אבי מורי ז"ל שלמד בישיבתו, סיפר כי קיבל מתנה מראש הישיבה את ספרו עם הקדשה. אמנם במצוקות העתים שלאחר מכן, לא נותר לאבי שריד ומזכרת מבית הוריו. עותק מקורי של הספר הגיע לידיו באורח פלא כעבור כארבעים שנה, עת התגורר בחיפה, ומצאו בבית כנסת ספרדי בשכונה בה גרנו. כיום הספר נמצא בידי, וממנו נערכו הדברים.

מחבר הספר אמנם נפטר לפני השואה (ח' בשבט תרצ"ו), אך בכל זאת עלה על לבי להביאו, כיוון שהוא נפטר בסמיכות אליה, ולא זכה לדור המשך.

[3] הרב צבי הירש מייזליש זצ"ל (תרס"ב-תשל"ד) שימש ברבנות בהוגריה. בעלות הכורת הנאצי ימ"ש שולח למחנה ההשמדה אושויץ שם נרצחו אשתו וששה ילדיו, במחנה באופן פלאי המשיך לנהוג ולהנהיג ברוממות רוחנית תורנית שלא ישערה דעת אנוש.

בספרו שו"ת מקדשי השם, עיקר הספר הינו תורות וחידושי סוגיות של רבנים שעלו על המוקד ונספו בשואה, והרב כנסם לספר אחד (שני כרכים גדולים) מביא בתחילת ספרו קונטרס שער מחמדים בו מספר בעדות אישית מהיסורים והתופת שעבר וראה בתקופת השואה. בין מעשיו תקיעת שופר של מאה קולות, בסתר במשך עשרים פעמים! כשהוא רץ ומסתתר במקומות שונים במחנה, כל פעם תוקע במקום אחר.

כמו"כ מתאר תיאור מזעזע של אב שכלאו את בנו יחידו על מנת לשלחו לתאי הגז ביום ראש השנה, והיתה לו אפשרות להצילו מתוך אלף וארבע מאות נערים, שעמדו להוציאם להורג. בנוסף לתשלום ממון למי שהצליח לשמור אתו, ה'מחיר' הקשה היה, שהקעפוס האחראים על הבלוק היו לוכדים נער אחר במקומו, כדי לשמור על מספר מדוייק. הוא פנה בשאלת אימה לרב מייזליש האם מותר לו לעשות זאת?

הרב ענה לו וזלה"ק: 'איך אוכל לפסוק לך הלכה ברורה על שאלה כזו במצב כזה, הלא גם בזמן שבית המקדש היה קיים, היתה שאלה כזו שהיא דיני נפשות עולה על שולחן הסנהדרין, ואני כאן באושויץ, בלי שום ספר להלכה, ובלי עוד רבנים אחרים, ובלי שום ישוב הדעת מרוב התלאות והצרות'. וממשיך לתאר שהאבא מתחנן שהרב יפסוק לו והוא יקבל באהבה את פסק הדין!! הרב מסרב לתת איזושהי תשובה ומתחנן שאינו יכול להשיב. בסופו של דבר היהודי לא פדה את בנו והיה האב מהלך ומדבר לעצמו בשמחה שזוכה להקריב את בנו יחידו לה', כי אף שהיכולת בידו לפדותו, עם כל זה אינו פודהו מחמת שרואה שהתורה לא התירה לו לעשות כזאת, ויהיה חשוב לפני ה' יתברך כעקידת יצחק אבינו שהיה ג"כ בראש השנה.

ומסיים הרב וכותב: ואתה אחי בין והתבונן בצדקת ובתמימות איש הישראלי, ואין שום ספק אצלי שבודאי עשו דברי האיש הזה רעש גדול בפמליא של מעלה, וקודש אבריך הוא כינס את כל חיל שמיא ומשרתי מעלה, והשתבח והתפאר בכיכול, ראו בריה שבראתי בעולמי וכו', ובצדק נאמר עליו 'ישראל אשר בך אתפאר'!

הרב צבי מייזליש ניצל מגיא ההריגה, שימש כאחד הרבנים שעסקו בסוגיית העגונות הנוראה לאחר השואה. עבר לארה"ב, הקים משפחה מחדש נולדו לו תשעה ילדים, שמהם משמשים ברבנות במקומות שונים בעולם. כתב ספרים רבים. ביניהם הערות לאגרא דפרקא אחד מספרי ר' צבי אלימלך מדינוב ה'בני יששכר' זיע"א. ניתן לראות את השו"ת באתרי הספרים.

[4] הרב שמעון סופר נכדו של החתם סופר, בנו של רבי אברהם שמואל בנימין הכתב סופר שמילא מקום אביו. שימש ברבנות בערלוי במשך ששים וארבע שנים. ערך מכתבי סבו את הספר הידוע על התורה 'תורת משה', שעבר כמה מהדורות. בענותנותו הגדולה כאשר הדפיס את ספרו שלו שו"ת התעוררות תשובה בראש כל עמוד בספר כתב: 'אין לסמוך על הוראה זו כלל, עיין בהקדמה'. כמו"כ את חידושי התורה שלו על החומש שיבץ בתוך ספרו של סבו תורת משה, אך כל מאמר חתם בסיומו 'ש"מ' שיר מעון.

במהדורה האחרונה של 'תורת משה' (ירושלים תש"נ) לראשונה הדפיסו את חידושיו בקונטרס בפני עצמו, לאחר הדפסת התורת משה. משמעותו של השם 'שיר מעון' מוסברת בפתיחת חלק זה במהדורה הנוכחית כי שיר מעון רמוז שמו שמעון ועוד צירוף התיבות שיר מעון יסודו עפ"י הגמרא (חגיגה י"ב ע"ב) דקאמר ר"ל דאיכא שבעה רקיעים ושם אחד מהם מעון ומפרש מעון שבו כתות של מלאכי השרת אומרים שירה בלילה ומחשות ביום מפני כבודן של ישראל.

כמו כן נודע במעלת תפלתו המיוחדת שנבעה מעמקי הלב. אחיינו ה'דעת סופר' רבי עקיבא סופר היה אומר: די היה לשמוע מדודי הרב מערלוי ברכת 'שהכל נהיה בדברו' כדי להתעורר בתשובה. נכדו הרב יוחנן מערלוי (שנסתלק לעולמו בירושלים בשנת תשע"ו) אמר: ...כל תיבה ותיבה מהתפלה מתחלתה ועד סופה היה מבטא בנעימה קדושה ובנגון מיוחד, וכל מי שהיה נוכח שם, היה מרגיש שק"ז [קדושת זקני] עומד לפני בוראו באימה וביראה...איה המלים לתאר את קריאת 'שמע ישראל' שאז היה מגיע להתפשטות הגשמיות ממש...(נערך עפ"י הספר פליטת בית סופריהם, תש"פ).

 

[5] בגמרא מגילה (ט"ז ע"ב) הדרשה המפורסמת בעניני פורים: ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר, אומרת הגמרא שם אמר רב יהודה אורה זו תורה,...שמחה זה יום טוב...ופירש רש"י ד"ה אורה זו תורה, שגזר עליהם המן שלא יעסקו בתורה. שמחה זה יום טוב קיימו עליהם ימים טובים. זו מילה ועל כל אלה גזר.

[6] הרב שלמה הרכבי זצ"ל הי"ד  (תר"ן-תש"א) משגיח בישיבת שער התורה גרודנא (ליטא). לאחר פטירת הרב אלטר שמואלביץ זצ"ל ששימש כראש ישיבת גרודנא, נתמנה הרה"ג הרב שמעון שקאפ ע"י ה'רב מפוניבז' – הרב יוסף שלמה כהנמן זצ"ל ששימש בתקופת מעבר כראש הישיבה. עפ"י הצעת הרב ירוחם הלוי לייוואוויץ, המשגיח המפורסם מישיבת 'מיר', מגדולי בעלי המוסר לפני מלחמת העולם השניה, נתמנה הרב שלמה הרכבי זצ"ל כמשגיח רוחני לגרודנא. מן הענין לציין שהרב ירוחם הציע שגם יגיד שעורים, אבל ר' שמעון שקאפ סירב כדי להמנע מ'ערבוב תחומין' (בין ה'לומדות' של עולם הלימוד הישיבתי, להתעלות ובניית קומת האישיות החנוכית תורנית).

מן הענין להוסיף עפ"י דברי ההקדמה לספר ממנו הובאו הדברים כי: תולדות הגאון הצדיק רבי שלמה הרכבי הי"ד הם תולדות של עלם צעיר שחשבוהו לבלתי ראוי להגיע למדרגות נעלות בתורה, [בשנות ילדותו לא רצה ללמוד, והוריו הצדיקים שסבלו הרבה בחייהם, ומסרו נפשם על גדולו וחנוכו ובמיוחד אמו הצדקת, היו שרויים בצער עמוק על כך] שמתוך שימת לב לכחותיו, רצון אדיר, והתמדה עצומה נהפך לאדם גדול ואמון פדגוג, שהעמיד תלמידים לאלפים [מתלמידיו הגדולים והמפורסמים: ר' חיים שמואלביץ זצ"ל (ראה בספר 'מח ולב' תולדותיו שכתובים ביד אומן מיוחדת) רבי שמואל רוזובסקי זצ"ל ראש ישיבת פוניבז', הגאון רבי ישראל זאב גוסטמן זצ"ל ראש ישיבת נצח ישראל  (בעהמ"ח 'קונטרסי השיעורים')].

הרב שלמה הרכבי למד בצעירותו בישיבה בראדין בתקופת מאור ישראל – החפץ חיים זצוק"ל. באותה תקופה הגיע לישיבה ר' ירוחם לייואוויץ שבאישיותו החנוכית מגביהת העוף, ראה את כוחות הנפש האדירים הטמונים בבחור הצעיר, והוא שעזר לו לטפחם ולפתחם. לאחר שר' ירוחם נקרא למיר ע"י ראש הישיבה הרב אליעזר יהודה פינקל ז"ל לקח עמו 'סגל חבורה' מהישיבה בראדין וביניהם הרב שלמה הרכבי אשר שם גבהה קומת אישיותו יותר ויותר. בשנת תרפ"ב חזר לעיר מולדתו גרודנא ממנה יצא, ובמשך שמונה עשרה שנה הדריך את בני הישיבה תחת ראשותו של הרב שמעון שקאפ זצ"ל כמסופר לעיל.  

באלול תרצ"ט עם פרוץ מלחמת העולם השניה, בין כסה לעשור ת"ש נכנס הצבא האדום הסובייטי לגרודנא והישיבה נסגרה מיד למחרת בגזירת הרשעים. הרב שלמה עם רוב בני הישיבה עברו לווילנא, שם התאספו גם מישיבות אחרות. רבי שמעון שקאפ זצ"ל היה חלש להצטרף אליהם, בט' בחשוון באמצע תפלת 'מנחה' נדם לבו הגדול. שמועת פטירתו הכתה שבר על שבר את בני הישיבה הגולים בווילנא. כעת נשא הרב שלמה הרכבי בעול החזקת הישיבה על כתפיו, והוא כלפיד אש מוליך את הישיבה בין תמרות האש של המלחמה הנוראה. בקיץ תש"א נלקחו להריגה בני הישיבה יחד עם רבם הרב שלמה הרכבי וכל משפחתו, שעלו למרומים כגווילים נשרפים ואותיות פורחות.

הספר מאִמְרֵי שלמה, הינו עפ"י שיחות שנכתבו ע"י תלמידיו וחלקם היו למראה עיניו. הספר יצא לאור לראשונה בירושלים תשל"ז, ומהדורה זו מורחבת, נדפסה בתשס"ב. הספר נערך ע"י תלמידו הרב זיידל אפשטיין זצ"ל (בעהמ"ח 'הערות' עה"ת) אשר שימש כמשגיח רוחני בישיבת 'תורה אור' בראשות הרב פינחס שיינברג זצ"ל.    

[7] הרב יצחק ווייס זצ"ל הי"ד, נולד בשנת תרל"ג בעיר פרשבורג שבסלובקיה. הוא למד בישיבה בעירו אצל רבו המובהק הרב שמחה בונם סופר בעל 'שבט סופר', ובגיל עשרים כבר שימש כאחד מרבני העיר. בשנת תרס"ד מונה לרב בעיר אדלבורג שליד פרשבורג, ובשנת תרע"ו מונה כראב"ד של הקהילה החשובה ורבוי, וגם הקים בה ישיבה שעמד בראשה. הוא עסק הרבה גם בתורת הנסתר, ואף התקרב לכמה מגדולי החסידות של ימיו. זכה להערכה רבה מגדולי דורו עימם היה בקשר, ובעיקר היה קשור לידידו הרב יששכר שלמה טייכטאל, בעל שו"ת 'משנה שכיר' ומחבר הספר 'אם הבנים שמחה', שאף הוסיף קונטרסים של תשובות מאת הרב יצחק ווייס לכמה מחיבוריו. הרב וואזנר זצ"ל העיד עליו "שהיה בקי עצום בכל מכמני התורה כי לא שכח מעולם, והכל שגור בפיו, הלכה ואגדה שו"ת וספורי הדורות..."  

הרב יצחק ווייס נרצח בידי הנאצים בשנת תש"ב. רוב כתביו בכל חלקי התורה אבדו בשואה. עד ראיה סיפר כי בזמן שהעלו הרשעים הארורים את היהודים לרכבת בדרך להשמדתם, הם העמידו אותה במרחק מסויים מהרציף,  ורק בהליכה על גבי קרש, ניתן להגיע לקרון. כתוצאה מכך זקנים ותשושים נפלו בעלייתם, ונורו במקום. הרב וייס שהיה בגיל כשבעים, נטל בידיו שתי מזוודות עמוסות בכתבי היד שלו מתוך כוונה להצילם, עמם דילג על הקרש המכשיל והצליח להכנס לקרון, אבל קויים בו: גווילין נשרפים ואותיות פורחות, וכל הכתבים הללו אבדו יחד עם מחברם. שרידי כתבים אחרים הוציאו לאור בני משפחתו את הספר 'שיח יצחק', ע"י מכון ירושלים בשנת תשנ"ה. בשנת תשע"ח יצא לאור מכת"י חלק נוסף של השו"ת, ובהוצאה חדשה נערכו שני החלקים עם מפתחות ותולדות (עריכת תולדותיו עפ"י שו"ת בר אילן).

[8] הפשט, מהשנאה שהיתה חבויה אצל זקנו עשו. יש שפירשו [והוא נפלא לפירוש שהבאנו לעיל] ה'מחובא' כונתו על עמלק שנתחבא והסתיר עצמו תחת שם הכנעני מלך ערד, כמו שכתב רש"י (במדבר כ"א א') עפ"י יוצרות המבוארות לרב בנימין שישא.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע