chiddush logo

חג ה" לנו" לע"נ יעקב בן סטי ז":ל

נכתב על ידי izik28, 17/1/2021

 בסד 


ד"ת לעלון שבת בא  לע"נ יעקב בן סטי ז"ל  ולרפואת אילן בן מרי 

"חג ה" לנו "
----------------------------------------------------------------
ארבה 
סרוב פרעה לשליחת ישראל ממצרים מביא את  הקב"ה להכות  את פרעה במכת הארבה, "כי אם מאן אתה לשלח את עמי הנני מביא מחר ארבה בגבלך וכסה את עין הארץ ואכל את יתר הפליטה הנשארת 
לכם מן הברד ואכל את כל העץ הצמח לכם מן השדה ",פרעה רואה את נזקי המכה "ומסכים" לשלח את ישראל "ויאמר אלהם לכו עבדו את ה" אלהיכם מי ומי ההלכים ויאמר משה בנערינו ובזקנינו נלך בבנינו ובבנותנו בצאננו ובבקרנו נלך כי חג לנו " משנה לפתע את רצונו ויאמר אלהם יהי כן ה" עמכם כאשר אשלח אתכם ואת טפכם ראו כי רעה נגד פניכם לא כן לכו נא הגברים ועבדו את ה" כי אתה אתם מבקשים ויגרש אתם מאת פני פרעה".
פרעה מדיר מקום של הנשים והילדים, לפי ראות עיניו אין להם מקום לחוג את חג ה" מה להם ולקורבנות? 
" לעיני כל העם" 
בני ישראל יצאו ממצרים לארץ כנען  לקבורת יעקב כפ"ס, "וְכֹל בֵּית יוֹסֵף, וְאֶחָיו וּבֵית אָבִיו: רַק, טַפָּם וְצֹאנָם וּבְקָרָם-עָזְבוּ, בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן" ונשאל מדוע לא יצאו איתם הנשים והטף? האברבנאל מסביר שזה היה חששו של פרעה בראותו את תשוקת יעקב לארץ כנען לכן נשארו הנשים וטפם כערבון לחזרת בני יעקב , מה עוד שלא הגיע עת הציווי," פקד יפקוד אלהים אתכם"  אלא עם שליחות משה שדרש את יציאת כולם. 
.הנשים מבחינת הקב"ה הם חלק ראשון במעלה בעם ישראל , בלי הנשים אין קיום לעולם,כאדמת הארץ שמצמיחה  פירות טובים לברכה כך האשה  היא " כגפן פוריה בירכתי ביתך "  מצודת דוד  מפרש, " תהיה כגפן המגדל פירות העומד בירכתי הבית הקרוב אליו להשגיח בו לזבלו ולהשקותו בעתו שאז הפירות מרובות וטובות כן אשתך תלד לך בנים מרובים וטובים " ולכן אין אין להדיר אותן בשום אופן .
קריאת משה " חג ה" לנו" היא הברכה אותה  אומר היהודי כל יום, היא ברכת "אוזר ישראל בגבורה"  ,קרי להתגבר ולקיים את המצוות גם שקשה מתחברת עם הברכה" אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְותָיו וְצִוָּנוּ עַל דִּבְרֵי תורָה"  כד"ת אלה  ורבים אחרים .
נאמר" המתפלל הרי הוא מדבר עם הקב"ה ,והקורא בתורה הרי הקב"ה מדבר עמו" כאשר אתה מתכונן "לשיחה " עם הקב"ה אתה משתדל להיות במיטבך ולכוון בכל מילה שכן אין עומד לפני מלך מלכי המלכים שמלא כל הארץ כבודו וכעומד לפני בשר ודם, מה עוד שאנו מברכים על חלק מהברכות," אשר קידשנו במצוותיו וציוונו .."  הקב"ה מקדש אותנו ע"י קיום מצוותיו בדיוק כבמתן תורה בו נאמר" ויֹּאמֶר ה" אֶל מֹשֶׁה לֵךְ אֶל הָעָם וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר וְכִבְּסוּ שִׂמְלֹתָם. וְהָיוּ נְכֹנִים לַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי כִּי בַּיּוֹם הַשְּׁלִשִׁי יֵרֵד ה"  לְעֵינֵי כָל הָעָם עַל הַר סִינָי",האלשיך הקדוש מבאר," לא יעשו מהוראות חצוניות ככיבוס בגדים, כי אם לקדש עצמם בפנים תחלה ואחר כך בחוץ. וזהו וקדשתם - את עצמם - היום ומחר, להכשיר לבבם בתשובה פנימית, ואחר כך וכבסו שמלותם."  כך כל מצווה ברכה ותפילה היא כעמידה לפני ה" במתן תורה 
טו בשבט 
מכת הארבה מנעה מפרעה מלהנות מיבול ארצו בגלל עבדות ישראל שהיא כפגיעה בכבוד  שמים , המרגלים ניסו להניא את ישראל מלבוא בשערי הארץ בעוד הברכה על פירות ארצנו  מעלה את קדושתה 
מעלה כדברי הב"ח, "קדושת  הארץ הנשפעת בה מקדושת הארץ העליונה היא נשפעת גם בפירותיה שיונקים מקדושת השכינה השוכנת בקרב הארץ",כל ברכה על פרי מעלה את קדושת הצומח והארץ  יחד עם קדושת הארם  כפ"ס," כי האדם עץ השדה"  ,הרב קוק זצ"ל אמר," אהבה הגדולה שאנו אוהבים את אומתנו, לא תסמא את עיננו מלראות את כל מומיה, אך גם אחרי הביקורת היותר חופשית נקייה היא מכל מום. כולך יפה רעייתי ומום אין בך " ,אם נזכור ונממש את הפ"ס" שיוותי ה" לנגדי תמיד"  כל תפילה ברכה וד"ת היוצא לאור יהיה עבורנו כיום חג שמקודש ומבורך  ע"י שוכן המעונה .
מוקדש לע"נ יעקב בן סטי ז"ל 
דה"ת  יפורסם ב"נ בעלון" קול מהיכל ,בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכת העלון שיר וחר 
 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע