chiddush logo

אל תעקור נטוע

נכתב על ידי izik28, 10/1/2021

 בסד 


ד"ת להפטרת פרשת וארא 

אל תעקור נטוע 
-----------------------------------------------
בני ישראל בורכו בהפטרה בבניית בתים ונטיעת  כרמים דהיינו חיים נורמלים בארץ ישראל ,  
שאר ההפטרה מדברת על הביטוי " מידה כנד מידה" ,על עונשם של מצריים בנצחון נבוכדנצאר עליהם , ובהשפלתם ע"י הקב"ה כפ"ס, " וידעו כל ישבי מצרים כי אני ה" יען היותם משענת קנה לבית ישראל"
המלבים מפרש , "וידעו" ובזה ארויח "שכל יושבי מצרים יכירו כי אני ה'" כי ידעו שהיה לו עונש מה' המשגיא לגוים ויאבדם אחר כ"ז בא עליו מלחמה בארצו שבא נבוכדנצר לגבול מצרים והכהו בארצו, והיה זה כמה פעמים, באר פה המלחמה הראשונה, ובאר סבתה שהיה בעונש "יען היותם משענת קנה לבית ישראל". שישראל סמכו עליהם שיעזרום והם לא עזרום רק גרמו להם החורבן והנפילה שע"י בטחונם הסירו לבם מה' ולא שמעו לקול ירמיה בשם ה':"
על כל אחד מאיתנו לבטח ב ה" כפ"ס," קווה אל ה" חזק ויאמץ לבך" , בניית בית של זוג שעומד לפני חתונה היא אחד הארועים הגדולים ביותר בחי אדם חוץ מלידה... מטבע הדברים ישנה שמחה גדולה,התרגשות וריצות טובות .. אך מה קורה כאשר אחד מהצדדים הופך ל משענת קנה לבית ישראל? 
ולא מדובר להבדיל כל הבדלות בפרעה שלא הכיר [או ככה לפחות אמר ]את הקב"ה  ..אלא ממלח הארץ 
שכידוע לא מתקלקל לעולם .. ברית מלח? לא ממש ....   נחזור רגע לפ"ס הפותח את הפרשה," וישבו עליה לבטח ובנו בתים ונטעו כרמים וישבו לבטח בעשותי שפטים בכל השאטים אתם מסביבותם וידעו כי אני  ה"אלהיהם" מפרש המלבים, "וישבו עליה לבטח" כי בתחלת חזירתם היה להם שונאים ומעיקים כמבואר בעזרא ונחמיה, ואח"כ "ובנו בתים וישבו לבטח" שתתרבה ישיבת א"י, וזה יהיה "בעשות שפטים בכל השאטים" ואז "ידעו כי אני ה' אלהיהם" המשגיח עליהם בהשגחה פרטית מיוחדת אליהם:"
הקב"ה משגיח על כל אדם ואדם בל נשכח שאנו נבראנו בצלם ה" ,עם ישראל עבר את קריעת ים סוף בצאתו ממצרים ,גם אם היסס בתחילה  בל נשכח את שנות העבדות בארץ אויב....  מחשבתו של פרעה הייתה בכך שהוא התנים הגדול, כביכול אין מלבדו והוא השליט הכל יכול  [בלי שום קשר לפוליטקה..] 
שיכול לרדות באנשים ולשנות את חייהם על פי מצב רוחו וראות עינו ... אנו עם ישראל הננו עבדי ה" כפי שאומר ריהל זצל, "עבדי זמן עבדי עבדים הם עבד אני הוא לבדו חופשי ,על כן בבקש כל אנוש חלקו חלקי אדני אמרה נפשי".
עם ישראל יצא מעבדות לחרות ,התורה ניתנה ע"י הפ"ס" והוא מכתב ה" הוא חרות על הלוחות" 
פגיעה בחרות האדם היא כפגיעה בקב"ה ! וכדאי שנפנים משפט זה!  הקורונה  גרמה לריחוק חברתי מטעם בריאות האדם ,  מה תגידו על ריחוק חברתי  מטעם גאוותני או מחשבה פסולה כפרעה ? מזעזע נכון? ,כשם שסבלנו בתקופת הקורנה וייחלנו לחיסון שברוך ה" בא לטובה על  מנת שנחיה חיים רגלים  כבעבר או " חדש ימנו כקדם" כך גם לאדם לא נוח שירחיקו אותו מרעהו או כפ"ס "אֹהֲבַי וְרֵעַי מִנֶּגֶד נִגְעִי יַעֲמֹדוּ וּקְרוֹבַי מֵרָחֹק עָמָדוּ."מפרש רשי" "מנגד נגעי יעמדו" - אותם נראין לי כאוהבים בשעת הנאתן וכשרואין שהנגע בא עלי אין עומדין לי בשעת דחקי אלא מנגדי יעמודו ואינם עוזרים לי
"וקרובי" - שמראים לי עצמם קרובים"
מובן שאין רצון שאיש או אשה יענש כמצרים ואין השוואה בדבר כלל וכלל !! אך הפ"ס הנ"ל קיים בימנו היום כאן ועכשיו ! אך יש כאלה שמממשים את הפ"ס הזה בכל ליבם , אך בל נשכח שהקב"ה רואה הכל והוא לא חפץ בשנאה אלא באחדות ואהבה ,בל נשכח ששני בתי המקדש נחרבו בגלל שנאת חינם !
ורב המקרב על המפריד!  כאשר זוג עומד לבנות בית ולנטוע כרם  ויש עיכוב שלא מטעמם ורצונם  הדבר הוא חילול ה" בפרהסיה! ולא מצד אותו זוג יהיה אשר יהיה .... אז אם ברצוננו לחזות בבנין 
המקדש השלישי כדאי שנבנה אחת מחורבות ירושלים ולא  נחריב אותה חלילה. בשורות טובות!  
   

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע