chiddush logo

לע"נ יעקב בן רבקה ז"ל דבר תלוי בדבר או המצוות העתדיות לבוא לעולם בזכותינו .. [רוצים לזכות בקרבן תודה השנה? ]

נכתב על ידי izik28, 7/9/2020

 בסד 


ד"ת לשבת ניצבים וילך התשפ  לע"נ יעקב בן רבקה ז"ל 


            דבר תלוי בדבר  או  המצוות העתדיות לבוא לעולם בזכותינו .. [רוצים לזכות בקרבן תודה השנה? ] ..
-----------------------------------------------------------------------------------
פרשת ניצבים וילך שמחוברות השנה  מציבות לנו דילמה קטנה  [או גדולה]... להיות " ניצבים  " קרי לעמוד במקום או"  וילך משה" . להתקדם בשנה  הבאה עלינו לטובה בכל מה שרצינו בו כל כך הרבה זמן...  
הפלא הוא שעל מנת להמשיך ללכת  עלינו להיות קודם כל ניצבים ,מבולבלים ? גם אני ... אך הנה המסר  או החידוש אם תרצו ..
בפרשת נצבים יש ארבעים פסוקים ,שהם כנגד ארבעים ימי הרחמים בין אלול ליום כיפור  ,הם הימים שמשה רבנו עמד בסליחה לפני רבונו של עולם כדי שלנו יהיה טוב , משה רבנו חשב עלינו! פחות עליו! 
ברור שכלל אחד חושב על עצמו  .. זה טבעי ונורמלי.. אך האם אני חושב על חברי? שכני? קרובי? 
אהה.. טוב אולי לפעמים .. לא נעים אתם יודעים.. מוכר לכם?  אלול בא כדי שנתקן כיוון מחשבה זה 
במזמור תהילים מ  מופיעים הפ"ס ". זֶבַח וּמִנְחָה, לֹא-חָפַצְתָּ--    אָזְנַיִם, כָּרִיתָ לִּי;
עוֹלָה וַחֲטָאָה,    לֹא שָׁאָלְתָּ."  ,רשי מפרש ." זבח ומנחה לא חפצת - ביום מתן תורה כענין שנאמר ועתה אם תשמע בקול ה' וגו' (שמות י"ט), וכן (בירמיהו ז') הוא אומר כי לא דברתי את אבותיכם ולא צויתים וגו' על דברי עולה או זבח כי יקרב מכם אמרתי ולא הזקקתי חובה להכביד עליהם תמידין ומוספין אינם אלא נחת רוח שאמרתי ונעשה רצוני ודבר מועט (סא"א) אזנים כרית לי - לאמר שמעו בקולי
כרית - עשיתם חלולים לשמוע"  ,הקב"ה מבקש טרם נצא לדרך בשנה החדשה שנקשיב לו ,לתורתו ,למרות שאנו מכירים אותה טוב, זה עדין לא מספיק...  לא הפנמו למרות אמונתנו הגדלה בו שאנו וחיינו תלוים בו ,אם ניטיב מעשינו , כך גם הוא, אין הוא חפץ להרע לנו למרתו שיש מיקרם שאנו לא מבינים ... 
 אַתֶּ֨ם נִצָּבִ֤ים הַיּוֹם֙ כֻּלְּכֶ֔ם לִפְנֵ֖י ה" אֱלֹֽהֵיכֶ֑ם רָֽאשֵׁיכֶ֣ם שִׁבְטֵיכֶ֗ם זִקְנֵיכֶם֙ וְשֹׁ֣טְרֵיכֶ֔ם כֹּ֖ל אִ֥ישׁ יִשְׂרָאֵֽל:
טַפְּכֶ֣ם נְשֵׁיכֶ֔ם וְגֵ֣רְךָ֔ אֲשֶׁ֖ר בְּקֶ֣רֶב מַֽחֲנֶ֑יךָ מֵֽחֹטֵ֣ב עֵצֶ֔יךָ עַ֖ד שֹׁאֵ֥ב מֵימֶֽיךָ:
לְעָבְרְךָ֗ בִּבְרִ֛ית ה"  אֱלֹהֶ֖יךָ וּבְאָֽלָת֑וֹ אֲשֶׁר֙ יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ כֹּרֵ֥ת עִמְּךָ֖ הַיּֽוֹם:
ְמַ֣עַן הָקִֽים־אֹֽתְךָ֩ הַיּ֨וֹם | ל֜וֹ לְעָ֗ם וְה֤וּא יִֽהְיֶה־לְּךָ֙ לֵֽאלֹהִ֔ים כַּֽאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּר־לָ֑ךְ וְכַֽאֲשֶׁ֤ר נִשְׁבַּע֙ לַֽאֲבֹתֶ֔יךָ לְאַבְרָהָ֥ם לְיִצְחָ֖ק וּלְיַֽעֲקֹֽב:" מפרש הרמבן , "אתם נצבים היום לפני ה' אלהיכם" - שאתם עומדים ומזומנים לפני השם כדי לעמוד בבריתו כי לקבל התורה בבאורה נאספו אליו או שהיו עומדים לפני הארון והברית הוא השבועה והאלה אשר יזכיר לעברך בברית ה' אלהיך ובאלתו ויתכן שכרת עוד עמם ברית כברית הראשונה אשר כרת אתם בהר סיני (שמות כד ה-ח) שהקריב עליהם עולה ולקח חצי הדם לזרוק על המזבח וחצי הדם זרק על העם אבל לא הוצרך להזכיר זה ועל דרך האמת כבר הודעתיך הברית הזאת וטעם ראשיכם שבטיכם ראשיכם ראשי שבטיכם כמו והנבואה עודד הנביא על דעת ר"א ועל דעתי הכתוב יכלול ויפרוט והכלל ראשיכם וכל שבטיכם וחזר ופרט זקניכם ושטריכם שהם ראשיכם כי זקן ונשוא פנים הוא הראש וכן אמר (להלן לא כח) הקהילו אלי את כל זקני שבטיכם ושוטריכם כי כל איש אשר לו שררה ומנוי על הצבור יקרא ראש נאמר בנשיאים (במדבר א טז) "ראשי אלפי ישראל" כי הם במעלה הגדולה לכל אלפי ישראל ונאמר במרגלים (שם יג ג) "ראשי בני ישראל "המה" שהם ראשים בבני ישראל לא ראשים לכל בני ישראל וכלם בכלל ראשיכם וחזר ואמר כל איש ישראל שהם שבטיכם והזכיר עוד הטף והנשים והגרים וחוטבי עצים ושואבי מים אשר להם מערב רב והביא שם הטף להביאם בברית כי אפילו עם הדורות העתידים יכרות ברית או כדי לזכותם כטעם שאמרו בהקהל (חגיגה ג) ורבותינו אמרו (יבמות עט) שבאו קצת כנענים בימי משה כדרך שבאו בימי יהושע ונתנם חוטבי עצים ושואבי מים לעדה ולמשכן ה' ואין הכונה לומר שרמו אותו אבל באו אליו להשלים עמו כי כן המשפט כאשר ביארנו (לעיל כ י יא) וכך מצאתי במדרש תנחומא (נצבים ב) ללמדך שבאו אצל משה ולא קבלם כלומר שלא יכלו לרמותו לכרות להם ברית אבל עשאם מיד חוטבי עצים ושואבי מים"
אנו עומדים למשפט לפני רובנו של עולם , נכון, זה מוכר לנו כבר שנים .. אבל היי ..  יהודים יקרים !
תקראו שוב.. לפני ריבנו של עולם!! שאין לפניו  לא שוחד,או מרמה או כפיות טובה אלא רק מחשבה מצדו להיטיב לנו ! קורונה זוכרים ? היא עדין פה, בתפילה לחגים בריאים עם תפילות טובות וטהורות ברוב עם כמה שאפשר ללא צער ! כן ,הקב" ה לא רוצה שנשב בבית  חלילה בחג! ממש  לא! אלא שנבוא בשערי היכל יהודה שנמשל  ל" גור  אריה יהודה"   , "אריה ישאג מי לא ירא "    המילה אריה היא נוטריקון של אלול ראש השנה יום כיפור הושענא רבא ,  רק השאלה לאחר שהבנו שאנו ניצבים לפני מלך העולם למשפט  האם ננהג כמו כל שנה  ,ונהיה  לאחר הכאת האגרוף על החזה בתחנון  שוב בריחוק חברתי, לא, לא זה של הקורנה ,זה של כל שנה  ..  ולאן אנו הולכים? 
 "וַיֵּ֖לֶךְ מֹשֶׁ֑ה וַיְדַבֵּ֛ר אֶת־הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה אֶל־כׇּל־יִשְׂרָאֵֽל ַויִּכְתֹּ֣ב מֹשֶׁה֮ אֶת־הַתּוֹרָ֣ה הַזֹּאת֒ וַֽיִּתְּנָ֗הּ אֶל־הַכֹּֽהֲנִים֙ בְּנֵ֣י לֵוִ֔י הַנֹּ֣שְׂאִ֔ים אֶת־אֲר֖וֹן בְּרִ֣ית יְהֹוָ֑ה וְאֶל־כׇּל־זִקְנֵ֖י יִשְׂרָאֵֽל׃ויצו  מֹשֶׁ֖ה אוֹתָ֣ם לֵאמֹ֑ר מִקֵּ֣ץ ׀ שֶׁ֣בַע שָׁנִ֗ים בְּמֹעֵ֛ד שְׁנַ֥ת הַשְּׁמִטָּ֖ה בְּחַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת׃ בְּב֣וֹא כׇל־יִשְׂרָאֵ֗ל לֵֽרָאוֹת֙ אֶת־פְּנֵי֙ יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ בַּמָּק֖וֹם אֲשֶׁ֣ר יִבְחָ֑ר תִּקְרָ֞א אֶת־הַתּוֹרָ֥ה הַזֹּ֛את נֶ֥גֶד כׇּל־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּאׇזְנֵיהֶֽם׃ הַקְהֵ֣ל אֶת־הָעָ֗ם הָֽאֲנָשִׁ֤ים וְהַנָּשִׁים֙ וְהַטַּ֔ף וְגֵרְךָ֖ אֲשֶׁ֣ר בִּשְׁעָרֶ֑יךָ לְמַ֨עַן יִשְׁמְע֜וּ וּלְמַ֣עַן יִלְמְד֗וּ וְיָֽרְאוּ֙ אֶת־יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֔ם וְשָֽׁמְר֣וּ לַעֲשׂ֔וֹת אֶת־כׇּל־דִּבְרֵ֖י הַתּוֹרָ֥ה הַזֹּֽאת׃ ּבְנֵיהֶ֞ם אֲשֶׁ֣ר לֹא־יָדְע֗וּ יִשְׁמְעוּ֙ וְלָ֣מְד֔וּ לְיִרְאָ֖ה אֶת־יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֑ם כׇּל־הַיָּמִ֗ים אֲשֶׁ֨ר אַתֶּ֤ם חַיִּים֙ עַל־הָ֣אֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֨ר אַתֶּ֜ם עֹבְרִ֧ים אֶת־הַיַּרְדֵּ֛ן שָׁ֖מָּה לְרִשְׁתָּֽהּ׃" 
משה לפני מותו הלך אל כל עם ישראל לפי חלק מהפירושים ממש לכל אחד והעביר לו את מה שכתבתי כאן לעיל ..  לעמוד בברית שהקב"ה כרת עמנו !   ,הדרך שאנו מצווים ,לא צריכים! ללכת בא היא דרך התורה על כל שלל מצוותיה  שתרי"ג הגרעינים שיש בה כגרעיני הרמון עליו נברך בשבוע הבא כפרי חדש בליל השני של רה"ש תשפ"א  ,רוצים להיות מלאים  מצוות כרימון ? כל אחד יגיד ,ברור ! הלווואי 
אבל ,מה אני? אין סיכוי, קשה .. רגע! זוכירם את עמלק ? ההוא מפורים ? הרי נאמר  " פורים כיפורים " 
כדי שלא נהיה פורים בימים אלא  חסרה לנו האות "כ"  ,אם נבדוק בספר החינוך נראה שהיא קשורה לפסח .. עכשו פסח  ?  לא! אבל כן! לפי הפירוש " מצוה כ - שלא ייראה לנו חמץ בפסח
שלא יראה חמץ בכל מושבותינו כל שבעת ימי הפסח, שנאמר "ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך" (שמות יג, ז) שבעת ימים. ואין אלה שני לאוין בשני ענינים, אבל הם בענין אחד, כמו שאמרו זכרונם לברכה (ביצה ז:): פתח הכתוב בחמץ וסיים בשאור, לומר לך הוא חמץ הוא שאור, כלומר אין הפרש בין החמץ עצמו ובין דבר המחמץ."
שימו לב למילים" דבר המחמץ" קרי אם בפסח אסור אפילו שאור שבעיסה או גרגיר חמץ .. אז כאן הדבר משול  לאותו עמלק שמנסה להיות ספק ,כדי שלא נספיק לקיים את מה שרצינו ,או נקיים במידה פחותה מזו שאנו יכולים. השנה תשפ"א הבעל"ט ! היא השנה הששית לשמיטה בה אנו מבורכים מפי הקב"ה"  "וְצִוִּיתִי אֶת בִּרְכָתִי לָכֶם בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית וְעָשָׂת אֶת הַתְּבוּאָה לִשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים." ,זאת רק אם נתמיד בשינון הפ"ס ," פֶּן־יֵ֣שׁ בָּ֠כֶ֠ם אִ֣ישׁ אוֹ־אִשָּׁ֞ה א֧וֹ מִשְׁפָּחָ֣ה אוֹ־שֵׁ֗בֶט אֲשֶׁר֩ לְבָב֨וֹ פֹנֶ֤ה הַיּוֹם֙ מֵעִם֙ יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֵ֔ינוּ לָלֶ֣כֶת לַעֲבֹ֔ד אֶת־אֱלֹהֵ֖י הַגּוֹיִ֣ם הָהֵ֑ם פֶּן־יֵ֣שׁ בָּכֶ֗ם שֹׁ֛רֶשׁ פֹּרֶ֥ה רֹ֖אשׁ וְלַעֲנָֽה׃....... מָ֨ל ה" אֱלֹהֶ֛יךָ אֶת־לְבָבְךָ֖ וְאֶת־לְבַ֣ב זַרְעֶ֑ךָ לְאַהֲבָ֞ה אֶת־יְהֹוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ בְּכׇל־לְבָבְךָ֥ וּבְכׇל־נַפְשְׁךָ֖ לְמַ֥עַן חַיֶּֽיךָ׃......
כִּ֚י הַמִּצְוָ֣ה הַזֹּ֔את אֲשֶׁ֛ר אָנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּ֑וֹם לֹא־נִפְלֵ֥את הִוא֙ מִמְּךָ֔ וְלֹ֥א רְחֹקָ֖ה הִֽוא׃  לֹ֥א בַשָּׁמַ֖יִם הִ֑וא לֵאמֹ֗ר מִ֣י יַעֲלֶה־לָּ֤נוּ הַשָּׁמַ֙יְמָה֙ וְיִקָּחֶ֣הָ לָּ֔נוּ וְיַשְׁמִעֵ֥נוּ אֹתָ֖הּ וְנַעֲשֶֽׂנָּה  וְלֹא־מֵעֵ֥בֶר לַיָּ֖ם הִ֑וא לֵאמֹ֗ר מִ֣י יַעֲבׇר־לָ֜נוּ אֶל־עֵ֤בֶר הַיָּם֙ וְיִקָּחֶ֣הָ לָּ֔נוּ וְיַשְׁמִעֵ֥נוּ אֹתָ֖הּ וְנַעֲשֶֽׂנָּה׃ כִּֽי־קָר֥וֹב אֵלֶ֛יךָ הַדָּבָ֖ר מְאֹ֑ד בְּפִ֥יךָ וּבִֽלְבָבְךָ֖ לַעֲשֹׂתֽוֹ  " ,הכתוב מתתיל  באזהרה האם יש מי שלבו פונה היום מדרך ה" , ברור שלא!   כדי להראות זאת ביתר שאת ,עלינו לההיות " אלול"  , כפ"ס    מָ֨ל ה" אֱלֹהֶ֛יךָ אֶת־לְבָבְךָ֖ וְאֶת־לְבַ֣ב זַרְעֶ֑ךָ לְאַהֲבָ֞ה אֶת־ה"  אֱלֹהֶ֛יךָ בְּכׇל־לְבָבְךָ֥ וּבְכׇל־נַפְשְׁךָ֖ לְמַ֥עַן חַיֶּֽיךָ׃" ראשי תיבות אלול , הברית עם ה," היא גם המעשה אבל בעיקר בלב ,שכן גם אם נתמיד ולא נצליח למלא את כל שאיפתינו ,הקב"ה יודע את מה שבליבנו ,אבל רק אם נעשה זאת בתמימות! ללא כוונת זדון או כדי לעבוד על מישהו .. נזכה בברכה, "מחשבה טובה הקב"ה  מצרפה למעשה, שנאמר: "אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו". מאי "ולחושבי שמו"? אמר רב אסי: אפילו חשב אדם לעשות מצוה, ונאנס ולא עשאה, מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה",  ואפשר לשאול ,למה  שאדם ימנע מקיום מצווה מסוימת? אם צונו בכך , מלבד לא עלינו חולי ,מה מעכב ? או אם תרצו קבלו את הפ"ס האלה מהפטרת ניצבים  וילך "שׂ֧וֹשׂ אָשִׂ֣ישׂ בַּֽיהוָ֗ה תָּגֵ֤ל נַפְשִׁי֙ בֵּֽאלֹהַ֔י כִּ֤י הִלְבִּישַׁ֙נִי֙ בִּגְדֵי־יֶ֔שַׁע מְעִ֥יל צְדָקָ֖ה יְעָטָ֑נִי כֶּֽחָתָן֙ יְכַהֵ֣ן פְּאֵ֔ר וְכַכַּלָּ֖ה תַּעְדֶּ֥ה כֵלֶֽיהָ׃... למען ציון לא אחשה ולמען ירושלם לא אשקוט עד יצא כנגה צדקה וישועתה כלפיד יבער
וראו גוים צדקך וכל מלכים כבודך וקרא לך שם חדש אשר פי יהוה יקבנו
והיית עטרת תפארת ביד יהוה וצנוף [וצניף] מלוכה בכף אלהיך
לא יאמר לך עוד עזובה ולארצך לא יאמר עוד שממה כי לך יקרא חפצי בה ולארצך בעולה כי חפץ ה" בך וארצך תבעל
כי יבעל בחור בתולה יבעלוך בניך ומשוש חתן על כלה ישיש עליך אלהיך"  , מפרש מצודת דוד " "לא אשקוט" - לא יהיה מנוחה לפני עד אשר יראה הצדקה שאעשה לה כדבר המנהיר ומזריח והישועה שאביא עליה יהיה נראה לכל כלפיד אש הבוער
"למען ציון לא אחשה" - לא אשתוק מלהפרע להעכו"ם בעבור העלבון שעשו לציון שהחריבו אותה עד היסוד   ,המלבים מחזק ואומר ") הישועה שירצה ה' להושיעם. והנה ציון תצייר צדקת ישראל כי בציון היה מושב הסנהדרין והמקדש, וירושלים תציין תשועת ישראל כי שם ישבו ההמון ולשם יתקבצו פזוריהם, כמ"ש (נ"ב) לבשי עוזך ציון, לבשי בגדי תפארתך ירושלים, ציון תלבש עוז הפנימי הצלחות הנפשיות, וירושלים בגדים החיצונים הצלחות הגופניות, והנה לברר צדקת ישראל ואמתת תורתם צריך שיתוכח בדברים וטענות, ועז"א "למען ציון לא אחשה", לא אשתוק מלהתוכח ולהוכיח אמתתה, ולהוציא תשועת ישראל מגלותם צריך פעולה ומעשה, ועז"א "למען ירושלים לא אשקוט" לא אשב במנוחה מבלי לעשות דבר רק אהיה זריז להושיעם, והדלתות מגבילים, "למען ציון לא אחשה עד יצא כנגה צדקה", שהיא צדקת תורתם ואמונתם "ולמען ירושלם לא אשקוט עד ישועתה כלפיד יבער" שהיא התשועה, והנה הנוגה הוא הדבר שאין לו אור מצד עצמו רק מקבל אורו מדבר אחר, כנוגה הירח שמקבל אורו מן השמש, אבל הלפיד אורו מצד עצמו. ובזה מצייר שע"י שיבעיר הלפיד שהיא התשועה ע"י שיראו תשועת ישראל איך יאיר להם את הלילה באור התשועה, עי"ז יכירו צדקם, וכאילו לפיד הישועה יפלש אורו על הצדקה, והצדקה תתראה ע"י התשועה, כמו שתתראה הירח ע"י השמש, וע"ז קורהו נוגה ואור חוזר של הלפיד: "  ,הפ"ס " וקרא לך שם חדש"  מדבר כמובן על חתן וכלה כמו בתחילת ההפטרה שמן הסתם שם הכלה משתנה לשם משפחתו של בעלה , ואם נקשר זאת לאימרה " מחשבה טובה".. ולפירוש  , אנו כידוע באלול , אך אם יש שמחה שמתעכבת שלא ברצונה הרבה שנים , אלא ברצון אחרים  זהו חילול  שם ה" והוא גרוע מאוד מאוד בחודש אלול  וקל וחומר בעשרת ימי תשובה ,קשה לכתוב זאת במחילה מכולן ! אין אדם שלא שמע על האונס המזעזע והמחריד והמפלצתי באילת של הנערה שלא עשתה דבר ,  כמובן מדובר במובן  הפיזי וגם הנפשי שלא יודע מה יותר... ושאף אחת לא תדע גם לא מהמרים שבאויבנו .. כאשר יש צער של אנשים מסויימים שלא מקיימים מצווה קדושה שלא ברצונם זהו לא דבראו אונס  פיזי כמובן וחלילה אלא רגשי בלשון עדינה ... ודי לחכימא ברמיזא ..   .. " אז כדי  שנהיה  אלול באמת!  ולא נעבוד על הקב"ה " לא ראינו לא שמענו, לא ידענו?" ושאם נרצה שהקב"ה לא יתעלם מתפילותינו [קורונה?]  ושהקרונה תעלם ! כדאי לממש את השם אלול בדרכים שמחות וטובות כנאמר בהמשך הכתוב לעיל על הפטרת השבת" . כל הנהנה מסעודת חתן ואינו משמחו, עובר בחמישה קולות, שחמישה קולות הוזכרו בפסוק שעוסק בשמחת החתונה, שנאמר (ירמיהו לג, יא): “קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה קוֹל אֹמְרִים הוֹדוּ אֶת ה’ צְ-בָאוֹת”. ואם משמחו מה שכרו? אמר רבי יהושע בן לוי: זוכה לתורה שניתנה בחמישה קולות. ורבי אבהו אמר: כאילו הקריב קורבן תודה. ורב נחמן בר יצחק אמר: כאילו בנה חורבה אחת מחורבות ירושלים."וכך אם כולנו נלך בדרך הטובה נזכה  בברכות של השנה השישית וכדי שנקיים את מצוות הקהל בשמחה גדולה בשנה הבאה תשפ"ב שמיטה לטובה בבית המקדש השלישי ! עלינו לזכור לפני מי אנו ניצבים .. לא רק עכשיו או בסוכות.. אלא תמיד , כל בוקר  ! כל רגע כמה שנוכל באמת  ,כפ"ס "לאהבה את  ה" אלהיך לשמע בקלו ולדבקה בו כי הוא חייך וארך ימיך לשבת על האדמה אשר נשבע ה" לאבתיך לאברהם ליצחק וליעקב לתת להם"  אזי נזכה לחזות באור השכינה שתשרה עלינו כמו ששרתה על משה בירידתו מהר סיני כפ"ס" קרן עור פניו"  ,ועוד לסיום  לפי הפ"ס " כי֩ אֶת־אֲשֶׁ֨ר יֶשְׁנ֜וֹ פֹּ֗ה עִמָּ֙נוּ֙ עֹמֵ֣ד הַיּ֔וֹם לִפְנֵ֖י יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ וְאֵ֨ת אֲשֶׁ֥ר אֵינֶ֛נּוּ פֹּ֖ה עִמָּ֥נוּ הַיּֽוֹם" מפרשים רשי והרמבן שאלו הדורות העתידים לבוא לעולם שעומדים גם ללא נראות ממשית בברית עם הקב"ה ,ומציאותם בעולם  ומצוותיהם העתדיות תלוי במעשים הטובים שלנו  .. שנה טובה בריאה מתוקה מדבש ועשירה במצוות כרימון ברוב עם ובהדרת מלך! כתיבה וחתימה טובה !   לכל ישראל!!  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע