chiddush logo

פרשת השבוע - ראה

נכתב על ידי אלון, 10/8/2020

 

"כִּי יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בְּאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תְאַמֵּץ אֶת לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן" (דברים טו, ז)

 

בספר "מעלת המידות" כתב דברים נוקבים בדבר מטרת העושר שהקדוש ברוך הוא חונן בו את העשירים:

"יש מן העשירים האומרים בליבם, שאלמלא שהם חשובים וצדיקים בעיני ה' לא היו זוכים במעלת העושר. ולא נתנו אל ליבם כי לפעמים נותן ה' לאדם עושר ונכסים כדי לנסותו אם יעשה ממנו צדקה וגמילות חסדים אם לאו. ואם לא יעשה ממנו צדקה וגמילות חסדים כפי הראוי לעשות מִמָמונו, אז טוב לו אם היה עני מחזר על הפתחים, כי ייענש עליו בעולם הזה ולעולם הבא, ועליו נאמר (קהלת ה, יב): 'עֹשֶׁר שָׁמוּר לִבְעָלָיו לְרָעָתוֹ' ".

עם ישראל לדורותיו ראה בעזרה לעני חלק מאחריותה הטבעית של החברה ולא ערער על זכותו של העני להיעזר בה.

לעומת התפיסה הרואה בעוני עול ונטל על חברה, התורה רואה בהתמודדות עם העוני ברכה לעולם (דברים טו, י): "נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ, כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹקיךָ בְּכָל מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ".

גם עני המתפרנס מן הצדקה מחויב לתת צדקה (רמב"ם, הלכות מתנות עניים פרק ז, א-ה): מצות עשה ליתן צדקה לעניים... ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה חייב ליתן צדקה לאחר".

מדוע יש דרישה שגם עני המתפרנס בעצמו מן הצדקה ייתן צדקה לאחר?

התשובה היא, שמעבר לתועלת שמפיק העני המקבל מנתינת הצדקה, יש בלא ספק גם תועלת חינוכית רבה לנותן הצדקה. ההלכה רצתה שכל אדם יצא לפעמים מן העולם האגוצנטרי שבו הוא חי, יסתכל סביבו, ויטה כתף ושכם לשפל ולדל. גם אם לא יוכל להעניק סיוע של ממש למסכנים אלו, אין ספק שלעצם הרצון והניסיון לדאוג להם ישנו ערך חינוכי רב עבורו.

על כל אדם להוציא מלבו את מידת האנוכיות, ולקבוע בנפשו את מידת החסד והעזרה לזולת, שבסופו של דבר היא תועלת לאדם עצמו כדברי הרמב"ן בפרשת כי תצא (דברים, כב, ו):

"שאין התועלת במצות להקב"ה בעצמו יתעלה, אבל התועלת באדם עצמו - למנוע ממנו נזק או אמונה רעה או מדה מגונה... ולהודיענו האמת ולזוכרו תמיד... ללמדנו המידות הטובות... לזקק את נפשותינו... שיהיו בריותיו צרופות ומזוקקות בלא סיגי מחשבות רעות ומדות מגונות".

 

הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל, מהאתר: "בית המדרש הוירטואלי, ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

הרב יעקב נגן, מהאתר: "אגדות חז"ל" - www.chazal.co.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע