והגית בו – פרשות בהר בחוקותי
והגית בו – פרשות בהר בחוקותי
בהר
כה,יח-יט: וַעֲשִׂיתֶם, אֶת-חֻקֹּתַי, וְאֶת-מִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ,
וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם--וִישַׁבְתֶּם עַל-הָאָרֶץ, לָבֶטַח. וְנָתְנָה הָאָרֶץ
פִּרְיָהּ, וַאֲכַלְתֶּם לָשֹׂבַע; וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח, עָלֶיהָ: ישיבה בטוחה
בארץ ישראל תלויה בעשיית חוקי ה' ושמירה עליהם. בטחון כלכלי (ואכלתם לשובע) מאפשר
ביטחון בישיבה בארץ ישראל.
כה,לה-לו: וְכִי-יָמוּךְ אָחִיךָ ... וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ ...
אַל-תִּקַּח מֵאִתּוֹ נֶשֶׁךְ וְתַרְבִּית, וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ; וְחֵי אָחִיךָ,
עִמָּךְ: העדפת אח (כל יהודי) בענייני חסד – אינה אפלייה אלא דבר נכון ורצוי לה'
(ויראת מאלוהיך).
בחוקותי
כו,ו-ח: וְנָתַתִּי
שָׁלוֹם בָּאָרֶץ ... וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה, וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה
יִרְדֹּפוּ: חוק 'תפוקה שולית עולה' מתקיימת בענייני צבא ומלחמה רק בברכת ה'
(ונתתי שלום), ולא כנתון כלכלי קבוע בכל עניין. היחס בין 5/100 הוא 1/20, ואילו
100/10000 הוא 100 כלומר פי חמישה (20/100), וזאת כאמור ברצון ה'.
כו,לה: כָּל-יְמֵי
הָשַּׁמָּה, תִּשְׁבֹּת, אֵת אֲשֶׁר לֹא-שָׁבְתָה בְּשַׁבְּתֹתֵיכֶם,
בְּשִׁבְתְּכֶם עָלֶיהָ: לה' יש חשבונות ארוכי טווח, למשך מאות שנים לפחות. שבעים
שנות הגלות של בית ראשון נבעו מ 70 שמיטות ויובלים שלא שמרו בני ישראל.
כז,ג: וְהָיָה
עֶרְכְּךָ, הַזָּכָר, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה, וְעַד בֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה:
וְהָיָה עֶרְכְּךָ, חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כֶּסֶף: אין הבדל בהתייחסות ה' לאנשים
בגילאי חודש עד 5, ו 20 עד 60. בשנות הנערות 5-20 הגבר שווה יותר ביחס לאישה
בגילים אחרים, ואילו בשנות הזיקנה 60 ומעלה האישה שווה יותר מהגבר ביחס לגילים
אחרים. היחסים הם: חודש עד 5: 5/3; 5-20: 20/10, 20-60: 50/30, 60 ומעלה: 15/10.
כז,ט-י: וְאִם-בְּהֵמָה--אֲשֶׁר
יַקְרִיבוּ מִמֶּנָּה קָרְבָּן, לַיהוָה: כֹּל אֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ
לַיהוָה, יִהְיֶה-קֹּדֶשׁ. לֹא יַחֲלִיפֶנּוּ, וְלֹא-יָמִיר אֹתוֹ טוֹב
בְּרָע--אוֹ-רַע בְּטוֹב: לגורל יש ערך אלוהי, ואין להתנגד לו. הקרבן שהובא – זה גורלו
ואין להתחרט, גם לא להמיר את הרע בטוב. כן הדבר במעשר בהמה: לֹא יְבַקֵּר
בֵּין-טוֹב לָרַע, וְלֹא יְמִירֶנּוּ (לג), אין להמיר הבהמה, כי כך רצה הגורל,
כלומר זהו רצון ה'.