chiddush logo

" דבר ה" בזה" לע"נ ליאור משה בן שולמית "ל

נכתב על ידי izik28, 6/3/2020

בס"ד
 
ד"ת לשבת כי תשא –פרה יז אדר לע"נ ליאור משה בן שולמית ז"ל 

                         " דבר ה" בזה "  
------------------------------------------------------------------------------------
מפגש השבת  כי תשא עם פרשת פרה יוצר חיבור מענין ומצמרר  כאחד , בפרשה אנו קוראים על חטא העגל הידוע  לאחר שמשה עלה לשמי מרומים לקבל את לוחות הברית – תורת ישראל- לאחר עיכוב כידוע הערב רב עשה מעשה והכריח את אהרון למרות כוונתיו הטובות  לעכב את רוע הגזרה ליצור מן " אל חדש .. עגל שמו..  " אלה אלהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים" , נראה לכם הגיוני? ממש וממש לא!  הרי כל בר דעת שעיניו בראשו יראה ויבין שזה שקר ממדרגה ראשונה וחלול ה" שאין כדוגמתו !
 מדוע  העם לא התמרד נגדם והמליך את אהרון לדוגמא דבר שהיה מתקבל אולי ברצון ,  המילה " פרה" נקראת גם " הפר " מלשון להפר דבר מה,  בדיוק מעשה חטא העגל הנורא, אך גם  המילה נקראת גם" פרה" מלשון פורה דבר שמצמיח משהו.... לא הבל הבלים שלא מבין ולא רואה ולא שומע או מרגיש משהו כעגל הזהב !באיזו דרך  אנו הולכים ? בדרך ה", או אולי דרך "הפר" או הפרה?  שגם מתחבר עם המילה פרה כבעל חי שמכפר עלינו למעננו!
" ויקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר לא עלה עליה עול"  רשי מפרש בשם רבי משה הדרשן" 
"ויקחו אליך" - משלהם כשם שהם פרקו נזמי הזהב לעגל משלהם כך יביאו זו לכפרה משלהם
"פרה אדמה" - משל לבן שפחה שטינף פלטין של מלך אמרו תבא אמו ותקנח הצואה כך תבא פרה ותכפר על העגל
"אדמה" - על שם (ישעיהו א, יח) אם יאדימו כתולע שהחטא קרוי אדום
"תמימה" - על שם ישראל שהיו תמימים ונעשו בו בעלי מומין תבא זו ותכפר עליה' ויחזרו לתמותם
"לא עלה עליה עול" - כשם שפרקו מעליהם עול שמים" , הפרה האדומה אמורה וחייבת  להיות תמימה כפ"ס , "תמים  תההי עם ה" אלהיך  "   מפרש הרמבן,"  שנייחד לבבנו אליו לבדו ונאמין שהוא לבדו עושה כל והוא היודע אמת כל עתיד וממנו לבדו נדרוש העתידות מנביאיו או מאנשי חסידיו רצונו לומר אורים ותומים ולא נדרוש מהוברי שמים ולא מזולתם ולא נבטח שיבואו דבריהם על כל פנים אבל אם נשמע דבר מהם נאמר הכל בידי שמים כי הוא אלהי האלהים עליון על הכל היכול בכל משנה מערכות הכוכבים והמזלות כרצונו מפר אותות בדים וקוסמים יהולל ונאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו ולפיכך אחר אזהרת שאלת העתידות מקוסם ודורש בעד החיים אל המתים אמר שתהיה תמים עם השם בכל אלה ולא תירא ממגיד עתיד אבל מנביאו תדרוש ואליו תשמע וזה דעת אונקלוס שלים תהא בדחלתא דה' אלהך שלא תהיה חסר ביראתו כי "תמים" הוא השלם בדבר כמו שה תמים (שמות יב ה) שאין בו מום ושום חסרון וזו מצות עשה וכבר הזכרתי זה בפסוק והיה תמים" הדבר מתקשר גם  עם מסית ומדיח, " כי יסיתך אחיך בן אמך וגו' בסתר לאמר נלכה ונעבדה אלוהים אחרים וגו' לא תאבה לו ולא תשמע אליו ולא תחוס עינך עליו וגו' כי הרוג תהרגנו ונו' וסקלתו באבנים ומת" מפרש הספרי," בסתר לאמר. מלמד שאין אומרים דבריהם אלא בסתר, וכן הוא אומר (משלי ז) בנשף בערב יום באישון לילה ואפלה. אבל דברי תורה אין נאמרים אלא בפרהסיא, וכן הוא אומר (שם א) חכמות בחוץ תרונה וגו'.
נלכה ונעבדה [אלהים אחרים אשר לא ידעת אתה ואבותיך]. רי יוסי הגלילי אומר, הרי זה דבר גנאי לישראל, שאומות העולם אין מניחים מה שמסרו להם אבותיהם, וישראל מניחים מה שמסרו להם אבותיהם והולכים ועובדים עבודה זרה.
מאלהי העמים אשר סביבותיכם הקרובים וגו'. (סנהדרין סא) מהקרובים אתה יודע מה הן [ה]רחוקים.
מקצה הארץ ועד קצה הארץ. אלו חמה ולבנה, שמהלכים מסוף העולם ועד סופו".
דברי תורה נאמרים בפרהסיה , כלומר בציבור,  ללא פחד או מורא , כנ"ל גם לקיום מצווה כזו או אחרת, אדם המונע מאדם אחר לקיים מצווה בגלל סיבה שהוא חושב שהיא לתועלתו  שלו , הרי זה נקרא מסית ומדיח גם אם לא לעבודה זרה חלילה, אלא להמנעות ממצות התורה וקיום החרות למענה יצאנו ממצרים,  הרי המצרים ניסו בכל מאמץ למנוע מאיתנו את קיום התורה ,  וראו מה עלה בסופם ,  אז אנו ? עם ישראל? נחטא בחטא העגל ? מה עם כל עמך ישראל שניספו בשואה האיומה על קידוש ה" רק בגלל היותם יהודים? וחללי צה"ל שנהרגו על קידוש ה" למען תקומת המולדת ארץ אבותינו ? האם כל זה לשוא? ממש לא ! המילה "זהב " נקראת בהיפוך אותיות" בזה" כלומר מלשון לבזות מישהו , כי דבר  ה" בזה ואת מצותו הפר הכרת תכרת הנפש ההוא עונה בה" מפרש רשי "   "דבר ה'" - אזהרת ע"א מפי הגבורה והשאר מפי משה ,עוונה בה , בזמן שלא עשה תשובה" 
הזהב הטהור  שימש במקרא לקידושי רבקה ליצחק  כמוזכר," וַיִּקַּח הָאִישׁ נֶזֶם זָהָב, בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ--וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל-יָדֶיהָ, עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם."  ,אליעזר קידש שם שמים  ובנה בית בישראל ע"י הזהב שמשול גם לתורה ," טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"   הזהב מופיע גם הרבה במלאכת המשכן "  וְזֹאת, הַתְּרוּמָה, אֲשֶׁר תִּקְחוּ, מֵאִתָּם:  זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת. 
: וְצִפִּיתָ אֹתוֹ זָהָב טָהוֹר, מִבַּיִת וּמִחוּץ תְּצַפֶּנּוּ; וְעָשִׂיתָ עָלָיו זֵר זָהָב, סָבִיב. 
: וְיָצַקְתָּ לּוֹ, אַרְבַּע טַבְּעֹת זָהָב, וְנָתַתָּה, עַל אַרְבַּע פַּעֲמֹתָיו; וּשְׁתֵּי טַבָּעֹת, עַל-צַלְעוֹ הָאֶחָת, וּשְׁתֵּי טַבָּעֹת, עַל-צַלְעוֹ הַשֵּׁנִית. 
: וְעָשִׂיתָ בַדֵּי, עֲצֵי שִׁטִּים; וְצִפִּיתָ אֹתָם, זָהָב. 
: וְעָשִׂיתָ כַפֹּרֶת, זָהָב טָהוֹר:  אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכָּהּ, וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבָּהּ. 
: וְעָשִׂיתָ שְׁנַיִם כְּרֻבִים, זָהָב; מִקְשָׁה תַּעֲשֶׂה אֹתָם, מִשְּׁנֵי קְצוֹת הַכַּפֹּרֶת. ד: וְצִפִּיתָ אֹתוֹ, זָהָב טָהוֹר; וְעָשִׂיתָ לּוֹ זֵר זָהָב, סָבִיב." לעומת ציווי ה" המפורש,  "לֹא תַעֲשׂוּן, אִתִּי:  אֱלֹהֵי כֶסֶף וֵאלֹהֵי זָהָב, לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם"
עלינו  לקדש שם שמים  ולדבוק בעשרת הדברות  במלואם כל אחד כפי יוכלתו  ,ללכת בדרך התורה והמצוות ללא  מורא כזה  או אחר  ! לא לבזות  את התורה ולהפוך אותה חלילה לעגל או געל בהיפוך אותיות , אלא  לטהר את ליבנו  בדיוק כמו שמגעילים את הכלים  בפסח, חג החרות כדי שיהיו כשירים לבישול מאכלי החג בתפארת ה"  ולקיים את הפ"ס " אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה"  שתפרה אותנו בחכמתה  ולא נפר את בריתנו עם ה" חלילה ,אלא נתקדש ונטהר  לקראת בנין המקדש השלישי במהרה .אמן  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע