chiddush logo

עבודת הגשה

3/3/2025

 

                                   

"אם אני כאן"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מגישה: אביטל בת אורה

 

כיתה ט

 

ב אדר התשפ"ה

 

 

    פתיחת נושא ערך עצמי

 

הכרת הערך העצמי שלי ולהאמין ביכולות שלי זה דבר בסיסי בשביל להתמודד מול אתגרי החיים

הכרת הערך העצמי ולהאמין בו זה אחד עוזר לשני ברגע שאני יכיר בעוצמה שלי וביכולות  שהקב"ה נתן רק לי אני לא אצטרך אישורים מהסביבה ואני יבין והדעה ש יש בי הכול הערך שלי —היכולות שלי הטוב שיש לי האור האלוקי הכול נמצא ביפנים אז אני יאמין וידע שאין לי מה לחפש בחוץ לא החברה תמלא אותי לא עוד גלידה תמלא  אותי זה נחמד ויפה אבל זה רגעי ונעלם גלידה נגמרת בסוף מה שנשאר זה הערך שלי כלפי עצמי איך אני תופסת את עצמי באיזה מבט אני רואה את עצמי האם אני מבינה שאני חלק אלוקה ממעל ?ולא עוד אחת כמו כולם ברגע שאני יבין והדעה את הכוחות והעוצמות שיש בי ואני יגלה את הניצוץ האלוקי שבי אז מגיע האמונה בעצמי ניקח לדוגמא מוכר שמוכר את המוצרים שיש לו שלב ראשון הוא צריך לדעת מה יש לו בחנות איזה מוצרים איזה סוג אוכל, בגדים וכ"ו אח"כ הוא צריך להאמין באיכות של המוצרים שהוא מוכר כי ברגע שהוא יאמין במוצרים שלו באיכות שלהם וכ"ו אז אנשים אחרים יבואו לקנות כמו שחיוך מדביק חיוך כך זה גם כאן ברגע שאני מאמינה במשהו ומדברת על זה בהערצה אנשים גם יתחילו להתלהב ולקנות ומה הנמשל איפה זה פוגש אותנו בערך העצמי שלי והאימון ביכולות שלי ?ברגע שאני שלב ראשון הדעה את היכולת שלי מה יש בי כמה אני שווה?

מתי שאני ידעה כמה אני שווה בפני הקב"ה כמה הוא מעריך אותי ! מחכה לתפילות שלי  להשתדלות שלי  אני יבין מה המצוות שלי עושות בשמים מה הערך שלהם לפני בורא עולם אז זה בעצם כל שלב הראשון זה להכיר את הערך שלי ושלב שני זה להאמין בערך שלי שה' נתן לי כוחות שאני יכולה להצליח ולהאיר את העולם בכוחות שה' נתן לי ויש את האמרה "כמו שאדם מאמין באמונה שלמה ביחוד ה' כך יאמין בעצמו שנבראה בצלם אלוקים והוא מכיל בתוכו נשמת אלוקים חיים "(מתוך חומש בראשית )ומתוך לימוד בספרי לימוד שונים תתחזק אמונתנו ברגע שנרגיש את אור ה' שבתכנו בכל רגע ורגע בחיים ונהיה ישראל –ישר עם הקל שנרגיש כמה אנחנו אחד אתו הוא בתוכנו וממנו אנחנו מקבלים אור אז אני יסתכל על הפנים שלי שאני יתחיל להאמין ולראות שה' פה איתי ויבין שיש אחד שממלא אותי ומאמין ביכולות שלי אז בעז"ה נצליח לחיות מתוך הפנים ומשם נתמלא ונאיר את עצמנו ואת הסובבים לנו.          

חלק א  

נאמר בסנהדרין פ"ד פ"ה :"ולהגיד גדלותו של הקב"ה שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד וכולם דומים זל"ז והקב"ה טבע כל אדם בחותמו של אדה"ר ואין אחד מהם דומה לחברו"

בעצם אנחנו מבינים מאמרה הזאות של הגמרא שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד וכל המטבעות דומות אחד לשני לא כך הקב"ה

הקב"ה טבע בנו חותם אבל אין אחד דומה לשני לפעמים אנחנו חושבים אם היה לי את מה שיש לה אז הייתי הרבה יותר מושלמת שמחה מאושרת מלאת חברות מסביבי ואנחנו שוכחים שכל אחד מאתנו קיבל בדיוק את הכוחות והכלים הנחוצים לו לצורך התפקיד שלו בעולם כל אחד זכה לכישורים ולכישרונות המתאימים לו וגם לחולשות הנחוצים לו את ההורים המתאימים את הסביבה המתאימה את כל מה שהוא צריך בשביל לעשות את השליחות שלו בעולם לכן אין אדם דומה לחברו כי לכל אחד יש שליחות אחרת יש אופי שונה יש היתרונות וחסרונות שונים איתם הוא מצליח לקיים את השליחות שלו בעולם ואני חושבת שזה דבר מאוד מחזק כי ביום יום אנחנו רואים הרבה סחף חברתי כולם עושים גם אני עושה למה להיות שונה?

ואז אני מבינה שיש לי שליחות משלי שרק אני יכולה לעשות אותה אז  נכון אני שונה ואני לא מנסה להיות כמו כולם אני משמיעה את קולי גם אם זה נגד כולם אני מנסה לראות בכל סיטואציה איפה השליחות שלי איפה אני יכולה לתת לזולת עם מה שבורא עולם נתן לי עם מה שיש לי כבר ביד עם זה יכולת הקשבה לסביבה שלי לחברה לאחות שרוצה שסך הכול משהיא תקשיב לה ותשמעה מה עובר עליה

ואם אנחנו עלנו את הנושא של יכולת ההקשבה לזולת יש לי סיפור שימחיש את זה עוד יותר ברחוב נטוש עבר הולך רגל פשוט וראה עני שמקבץ נדבות אותו האיש נקרא לו שוקי פנה לעני ונתן לו את מעט מהכסף שהיה לו בארנק אמר לו העני תודה אני צריך את זה אבל אני רוצה משהו אחר אתה יודע מה? אני רוצה אוזן קשבת משהו שפשוט יקשיב לי ישאל לשלומי ואתו שוקי עשה את השליחות שלו באותו רגע וזה פשוט להקשיב לאותו עני והעני ספר לו אך מהעשיר של העיר ירד אל שפל המדרגה לתחתית שבתחתית אך הוא בקושי שורד את היום ואחרי השיחה הארוכה שלהם ששוקי רק הקשיב ונחם במידת הצורך אמר לו אותו האיש הצלתה לי את החיים פשוט תודה אין לי מילים הרגשתי כל כך בודד וכלומניק ובאתה והקשבתה לי גרמת להרגיש שעדין אני חשוב למשהו בעולם שמשהו מקשיב לי ושואל לשלומי ה'

יברך אותך תודה רבה מה אנחנו לומדים מהסיפור הזה ששליחות זה לא חייב להיות משהו גדול ובלתי ניתן לביצוע שליחות זה גם בדברים הקטנים של היום יום אם זה בלעזור לילדה קטנה לחצות את הכביש

זה היה השליחות שלי באתו רגע בחיים זה מה שהקב"ה רצה שאני יעשה לכן עברתי שם וראיתי ילדה שרוצה לחצות כביש ובכל דבר כזה או אחר גורם לי להבין שבורא עולם מזמן לנו מצבים בחיים ונותן לנו כלים להתמודד איתם ופשוט אומר לנו עכשיו תעשו את מה שאתם הכי טובים תקדשו אתי תגלו את שם ה' בעולם בכל סיטואציה שאתם נמצאים אני לא סתם שמתי אותכם שם יש לכם שליחות באותו מקום שאתם נמצאים שבעז"ה נעשה רק טוב לעצמנו ולזולת שסביבנו ונראה איפה אפשר לתת יד לעזור לשפר לתקן

ולקדש שם ה' בעולם בכל סיטואציה שהיא אפילו בהכי קטנה

"ידע זאת כל אדם אני עם כוחותיי ותבונתי פרצוף פני וסגולות נפשי יחידי בעולם בין כל הנבראים עכשיו אין אף אחד כמוני בדורות שעברו לא היה כמוני ואם כך בוודאי הקב"ה שלחני לעולם בשליחות מיוחדת ששום אחר אינו יכול למלאותה רק אני בחד פעמיותי"


 

יוסף הצדיק רואה כל שלב בחייו כשליחות

יוסף הצדיק הוא אישיות מדהימה שכל כולה רצון עז לגלות את שם ה' בעולם רצון לעשות את השליחות שלי הכי טוב שיש בלי לותר בלי לתת לעצמי ליפול להמשיך תמיד לא משנה מה קורה איתך לא משנה לאן נפלתה תקום מיד לקיים את השליחות שלך בכל מקום שאתה נמצא תנסה לראות מה ה' רוצה ממני עכשיו איך להגיב מה להגיד איך להסתכל על המציאות מאיזה נקודת מבט?  

יוסף הצדיק היה במקומות הכי חשוכים שלא ראו שם אור אפילו לא קלוש שיא הטומא שיא השפל שבנאדם נצר לצדקי עולם המתאים אין סיכוי שיגע לשם ולמרות הכול ובגלל הכול הוא חפש ומצא את השליחות שלו תמיד בכל סיטואציה , הוא היה פשוט גילוי אלוקות בעולם הוא הראה לנו ולדרות הקדומים וגם לדרות הבאים איך יהודי שלוקח איתו לכול מקום אהבת ה' יראת שמים מצליח בהכול בכול  שליחות שה' נותן לו ולפי מסע חייו של יוסף הצדיק כל טובי הפסיכולוגים היו משתגעים איך למרות הכול הוא נשאר בריא בנפש ובגוף מאמין בבוראו ואוהב את האחים שלו מכיוון שאפילו על קרובו הוא היה שנואי מגיל מאוד צעיר תמיד צחקו עלו לגלגו לו קינאו בו ביחס של יעקב אבינו אליו עד שאחים שלו לא עומדים בקנא וזורקים אותו לבור ועוד איזה בור מלא בנחשים ועקרבים חיות מסוכנות ארסיות ולא קורה לו כלום בחסדי ה' ואז מוכרים אותו לעבד אין לו שום זכות הוא כפוף תחת אדון ולפי הטבע אין לו סיכוי להשתחרר  לעולם והוא מגיע לבית פוטיפר  ושם אישתו של פוטיפר מנסה להכשיל אותו בדברים אסורים ולמרות הכול הוא נזכר בדיוקן אביו מאיפה הוא בא מאיזה אבות קדושי עליון הוא עוזב הכול ובורח משם ובמקום שיזכה למשהו גדול שניצח את יצרו למה הוא זוכה להיכנס לכלא ועוד איזה כלא של מצרים הכלא הכי נוקשה בעולם הכלא שאנשים בתוכו לא שורדים הרבה זמן עד למוות או עיבוד השפיות למרות הכל הוא עדין מאמין שבורא עולם כל יכול יוצא אותו מהמקום הזה מאפלה לאורה משעבוד לגאולה וזה מה שמשאיר אותו חי נושם ואפילו שמח ואת זה אנחנו לומדים מזה שהוא שאול את שר האופים והמשקים למה פניכם רעים היום? 

כשאדם נמצא בכלא וגזר דינו עומד בין שמים לארץ והוא לא יודע אם מחר הוא יחיה נדמה לי שאמור להיות לו פנים זועפות "והינם זועפים" יוסף רואה את השרים כועסים והוא שאול אותם "למה פניכם רעים היום " ומזה אנחנו לומדים שפניו של יוסף לא היו "רעים" הוא לא זועף ואם יוסף היה בוחר לראות את המציאות בצורה של כמה רעה לי וכמה קשה לי אחים שלי דם מדמי בשר מבשרי זרקו אותי לבור אני לבד עם חיות מסוכנות בלי כלום מה היה לי ואח"כ מוכרים אותו אז מה יקרה לי ואיזה אדון היה לי ואיזה אדון היה לי וכ"ו אני חושבת שאם הוא היה כך מסתכל על המציאות הוא היה נכנס לדיכאון קשה במקרה הטוב יוסף בעצם לומד כלי מדהים להתמודד עם המציאות עוד לפני שגילו את הכלי הזה ונתנו לו שם בעולם הפסיכולוגיה הוא לימד את עצמו לשנות את כל מה שעובר עליו במילה אחת לדבר חיובי במקום "מכירה" הוא אומר וחושב "שליחות" מה השליחות שלי כאן? למה אב הרחמים הביא אותי לכאן? יוסף שינה את הנרטיב ובפסיכולוגיה קוראים לזה ריפריימינג – מסגור מחדש הוא שינה את הסתכלות שלו על המציאות וזה מה שעזר לו לשרוד את מה שהוא עבר ואפילו לשמוח בזה וזה כלי מדהים שאם ניקח אותו לחיי היום יום שלנו נהיה מאושרים מכל מה שקורה לנו ניקח לדוגמא : נערה שעולה לכיתה ט' וביום הראשון וגם בהמשך היא לא כל כך מוצאת את עצמה בחברה והיא נפגעת מכל דבר ואפילו הקטן שקורא לה לא מבינה מה קורה סביבה מי נגד מי פתאום היא לא מתנהגת כמו עצמה אבל אם היא לא תיקח  את המצב הקיים ותכניס לשם אור אלוקי  משהו חיובי זאת אומרת היא תגיד לעצמה אוקי זה המצב אני לא מוצאת את עצמי אבל באי נראה איך בתקופה הזאות אני יכולה לשפר את הערך העצמי שלי והביטחון העצמי שלי ולדבר אם הקב"ה קצת לעשות התבודדות אולי על המצב שלי איך בחושך הזה של לא מתייחסים עלי ואני מרגישה לפעמים שקופה ולמה שום דבר לא הולך לי כמו שצריך בכל זה ועוד המון אני מכניסה אור חיובי שיוני החשיבה על המציאות רגע הקושי הופך להזדמנות להצלחה להכיר את עצמי יותר לשקט נפשי להתייחד אם האור האלוקי שבי ולעוד הזדמנויות  מדהימות שבלי הקושי לא הייתי מגיעה אליהם עוד לדוגמא: המורה או המנהלת מעירה לי על איזה משהו נגיד עגיל ואני יכולה לקחת את אותה סיטואציה ולהסתכל עליה בשתי אופנים      

1.לרוב אנחנו נוטים לחשוב ולהסתכל על הסיטואציות כאלה ואחרות במבט כזה אוף לא מסכימים כלום בסמינר הזה והכול אסור וכ"ו זה המחשבה האוטומטית

     יש לי עכשיו הזדמנות ללכת ולקנות עגיל חדש יותר יפה .2

יש הרבה דמיות ביהדות שהסתכלו על מה שבורא עולם מעביר אותם בתור שליחות והינה כמה מהם:

1.לאסתר המלכה היו שתי שמות הראשון הדסה והשני אסתר לפני שאסתר הפכה למלכה היא הייתה גרה בבית של דוד שלה מרדכי משום שהייתה יתומה מאב ומאם וכשהמלך אחשוורוש חיפש מלכה במקום ושתי הוא הוציא שליחים ומגילות וכל מה שיכל בשביל שכל הנערות יגעו לביתן המלך ואסתר שהיא הדסה לא רצתה ובצדק להיות במלוכה אז מרדכי החביא אותה אך בסופו של דבר שליחי המלך מצאו אותה ולקחו אותה בכוח לארמון כאשר אסתר הגיעה לארמון היא המשיכה לשמור על צניעותה ולא גילתה שהיא יהודיה כפי שהורה לה מרדכי ולמרות הכול אסתר נבחרת להיות המלכה ומשם התחיל שלוחות חייה של הצלת עם ישראל למרות הקושי שלה להיות בלי סביבה של שומרי תורה בלי אוירה של שבת וחגים וצניעות וכולם מסביבה גויים כמובן שהיא שומרת על כל המצוות קלה כבחמורה אבל מאוד קשה לה כי היא בסך הכול בנאדם היא ולמרות הכול היא בוחרת לנסות לראות איך היא יכולה להציל את עמ"י אני חושבת שהיא כל הזמן שאלה את עצמה מה ה' רוצה ממני עכשיו? מה אני יכולה לתקן מאיפה שאני נמצאת עכשיו? בדיוק מה שמרדכי אומר לה "מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות" כי אז המן הרשע גזר "להשמיד להרוג ולאבד את כול היהודים" ובדיוק בזמן הזה מסובב כל הסיבות סיבב שהיא תהיה המלכה והיא תהיה במלכות אז באמת היא נגשת למלך ומבקשת על עמה ומולדתה ובסופו של דבר דרך אסתר המלכה ה' הציל את עמ"י וזה בעצם היה השליחות שלה שכמה שהוא היה קשה ומפרך היא ראתה את זה בתור שליחות   

 

 

 

1. רבי עקיבא ~רבי עקיבא לפני שהוא קיים את השליחות שלו הוא היה רק עקיבא הוא היה בור ועם הארץ רועה צאן פשוט שלא יודע קרוא וכתוב יום אחד הוא הולך באיזה שביל הוא ראוה אבן חזקה שיש בה חור שבעצם בגלל שכל הזמן זורם שם מים נהיה חור בתוך האבן ויש גם את השיר המוכר שכולנו גדלנו עלו "אבנים אבנים..." ועולה לו תבונה מאוד חזקה בגיל40 הוא אומר לעצמו אבן שזה דבר חזק אבל זורם שם טיפות מים ונעשה בסופו של דבר חור גם אני שאני מבוגר עדין אני יכול ללכת וללמוד א' ב' ללמוד לקרוא לכתוב להתחיל ללמוד תורה והוא הולך בגיל 40 ומתחיל ללמוד א' ב' וכולם צוחקים עליו ולמרות שקשה לו הוא ראוה את זה בתור קושי שהוא הולך לצמוח ממנו ולהתחזק  ממנו כנגד כל הסיכויים הוא נהיה רבי עקיבא והוא נהיה שליח של ה' להפיץ תורה ברבים ללמד ולגדל תלמדי חכמים רבי עקיבא מראה את המשפט של "אין יאוש בעולם כלל" שלמרות הקושי העצום והעלבונות והכול הוא לא מותר על החלום שלו על הרצון שלו על הדמות שהוא רוצה להיות

 3 .רחל ולאה ~אימותינו הקדושות כלנו מכרים את הסיפור של יעקב ורחל ואת זה שרחל ויתרה על הסימנים בעצם מה זה אומר ויתרה על הסימנים היא ויתרה על החלום שלה על הבית היהודי שהיא חלמה להקים היא ויתרה על מי שהיא רצתה שהיה בעל שיחנך את ילדה היא פשוט ויתרה על החיים שלה וכל זה למען מה? שאחותה לא תתבייש בשעת חופתה אין לי מילה אחרת חוץ משליחות! רחל הצדיקה שכל כולה האהבה אין סופית לאחותה וחמלה וענווה והכול, פשוט כל מילה מיותרת רחל הצדיקה שאלה את עצמה מה בורא עולם רוצה ממני עכשיו? ולמרות שיעקב עבד בשבילה 7 שנים ולמרות הכול היא לא מרשה שאחותה תתבייש בשעת חופתה היא בעצם קימה את השליחות הכי גדולה שיש בעולם ולכן הזכות שלה עומדת בשמים איתנה וחזקה עד ימנו הנו גם לדרות הבאים ובכול הדרות וזה מחזק לנו את היופי הזה שבשליחות שלמרות שהיה לה קשה מאוד לותר על כל זה היא ראתה את זה בתור שליחות שאחותה לא תתבייש ביום של החיים שלה ביום הכי שמח שלה והיא גיבורת החיל מותרת בשביל אחותה במילה אחת שליחות!


 

"לא ישאלו אותי בעולם האמת למה לא הייתה משה רבנו ישאלו אותי למה לא הייתי זושא"

הפסוק במדבר י"ז, כ' "והיה האיש אשר אבחר בו מטהו יפרח"

מקשה הרבי מלובלין מדוע דווקא ע"י פריחה היה המופת?

כי עניין פריחה הוא מובדל לגמרי מפעולת האדם כי עידור ושאר עבדות יוכל להדמות שהם מעשי בני אדם אבל הפריחה שהוא ע"י הגשם היורד מין השמים ומרווה את הארץ ומצמיח את הגרעין אחר שנתבלה ונרקב מבורר לכול שהוא רק מה' לבדו

"חיי אדם לומר מתי יגיעו מעשיי למעשי אבותיי"

והרי לא מזמן קראתי במאמר על החפץ חיים שמביא את דברי המדרש שבזמן שהקדוש ברוך הוא אמר למשה "ועשו לי מקדש"

משה לא הבין איך יכול אדם לעשות בית לשמו של בורא עולם השיב לו הקדוש ברוך הוא "לא לפי כוחי אני מבקש אלא לפי כוחם" מה שאני מבינה מזה שהקדוש ברוך הוא רוצה שאני יפעל לפי הכוחות שלי והרי לכול אחד ה' נתן כוחות אחרים וזה מה שאמרנו בהתחלה ושליחות אחרת אז איך זה הגיוני שאני יחשוב מתי יגעו מעשיי למעשי אבותיי? במצוות התורה יש לאדם הכוונה והדרכה כיצד לבנות את עצמו באופן נכון כדי שלא ישלטו בו הכעס והקנאה השנאה ותאוות יש בתורתנו הקדושה גם הכוונה כיצד לברוח מן הרע להישמר ולהינצל ממעשים שלילים ומגונים אך "חמדת הקדושה"~ השאיפה להיות טובים ונעלים יותר אינה רגש שלילי זאת אומרת שהמוטיבציה והציפה ושיאפה מעצמי להתקדמות ולהיות יותר טובה זה דבר חיובי ונצרך מאוד בעבודה הרוחנית שלנו אם נחיה בתוך בועה כזאת של בלי לצפות מעצמי בלי לבקש מעצמי להיות יותר טובה מאתמול לא נתקדם לא נגלה דברים חדשים בעצמנו לא נחווה חויות חדשות פשוט לא נצא מנוקדת הנוחות שקבענו לעצמנו ובשביל שהיה לי נוח בחיים אני צריכה לצאת מנקודת הנחות שלי ואז גם דברים שלא היו לי נוחים נהיו נוחים ואפילו מהנים משום שעד עכשיו לא הסכתי לעצמי לצאת משם מהמשבצת הזאת שכביכול לא הדליקה לי אורות אדומים אבל עכשיו שהסכמתי לצאת משם ולחיות את החיים בחרות מתוך הסכמה להכיר דברים חדשים ולא לפחד לדרוש מעצמי יותר כי בשביל להתקדם בחיים צריך לדרוש מעצמי כול פעם יותר מהפעם הקודמת וזה בעצם מחדד את זה שיש לי דמיות לחיקוי ואני מצפה מעצמי תמיד להתקדם ולהתמקד באיך אני לפחות מגעיה ולוקחת מהדמיות האלא במועט שאני עם כוחותי יכולה להגיעה אליהם

שבעז"ה נעשה ונצליח! 


  פרק ב' :"צדיק באמונתו יחיה"

הנושא הגבוה ביותר שעליו דיבר מרן בכל עת מצוא ערך התורה אהבת התורה שבערה בו הייתה מופלאה פעמים רבות סיפר הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל לתלמידו בהתפעלות :בזמן ההפגזות על העיר העתיקה בירושלים בשנת תרצ"ו יצאה פקודה מאת השלטונות להאפיל את כל האורות שבביתם מפחד האיוב ואכן כולם כיבו את כל האורות בבתיהם ויהי חושך רבי צדקה הסתובב בין כותלי הישיבה להשגיח ולראות שכולם אכן כיבו את האורות ושלא הדליקו שום נר אך לפתע הבחין שבאחד מחדרי הישיבה בוקע אור הציץ הרב צדקה מבעד לחרכים והנה הוא רואה שלאורך השולחנות פרושים היו ספרים פתוחים ונרות דלוקים להאיר את האותיות הקדושות והבחור רבי עובדיה עובר מספר לספר כשבידו פנקס ועט והוא כותב ומעתיק מכל ספר מאשר מצאה ידו אמר הרב צדקה "ידעתי כי בחור זה יהיה גדול הדור הבא ולכן הנחתיו ללמוד ולא הפרעתי לו"

מתוך הסיפור הזה אני לוקחת הרבה עוצמה והבנה שהרב עובדיה יוסף היה לו חלום להיות רב להיות צדיק גדול והוא לא בזבז זמן ואפילו לא דקה הכול סבב סביב החלום שלו והא גרם לחלום עם הרבה מאמץ להפוך למציאות הוא הכיר בגדולה ובערך של הלימוד שלו שלמרות שהוא בחור והכול הוא לא מותר על הלימוד שלו בכל מצב אפשרי הוא הכיר בגדולה של התורה הוא הכיר בערך של החלומות שלו שהוא רוצה להגשים

סיפר אחד מנכדי מרן: כשהיינו מבקשים מסבא זצ"ל "סבא תברך אותי שאהיה תלמיד חכם" היה עונה בקביעות "מה יש לברך? תלמד תדע  לא תלמד לא תדע" אני לומדת מכאן שלרב עובדיה היה יכולת התמדה והשקעה מאוד חזקה הכרה בערך של יגעת ומצאת תאמין

בשביל שנערה בדורנו תצליח להתמודד מול האתגרים שאורבים לה מבית ומחוץ היא צריכה לדעת ולהכיר את הערך שלה כי הוא הכלי הכי חזק שדרכו היא מתנהלת מול עצמה והסביבה ועבודת ה' שלה במיוחד בדורנו שהעולם מלא בשקר שנראה כאמת מוחלטת וההכרה בערך עצמי מאפשרת לנערה בדורנו למרות הכול לפתח זהות ברורה לבחור בטוב בלי להתבלבל הרבה ולהיות שלמה עם עצמה

1. בהתנהלות החברתית נערה שמכירה בערך עצמה אינה זקוקה לאישורים מהסביבה היא יודעת מה הערך שלה כמה היא חלק מהאור אין סוף כמה היא חלק אלוקה ממעל היא יודעת ומבינה שהיא צלם אלוקים היא מכירה בזכות של להיות יהודיה בת למלך העולם בת לקדוש ברוך הוא היא מכירה בכוחות שלה ביחודיות שיש לה אז ממילה היא מתייחסת לחברותיה בכבוד אך אינה מתאימה את עצמה בלחץ כדי לזכות בערכתן היא לא מנסה להוציא מחברותיה יחס בכוח היא יודעת ומאמינה שמה ששלה בורא עולם יביא לה ומה שלא שלה לא שייך לה היא אוהבת ומעריכה את האנשים שסובבים אותה היא פועלת מתוך מילוי פנימי ולא מתוך אושר יחצוני או לחצים חיצונים היא דואגת לשמור על עצמה ולהקיף סביבה אנשים שאוהבים אותה ומכירים בערך שלה היא מחוברת לעצמה והיא מכירה במתנות שה' נתן לה ולכן היא לא משוואה את עצמה ולא מנסה להיות דומה לדמיות כאלה ואחרות במקום להתמקד בלשון הרע על אחרים במה אנשים עוסקים על ההיא ובמקום זאת היא תתמקד בעצמה ותנסה לראות איך היא משפרת כל יום ויום את עבודת ה' שלה והיא גם בעז"ה תצליח

 

2.צניעות ~ נובעת מהבנה פנימית של ערך האדם כשנערה מבינה את ערכה העצמי היא לא מחפשת את תשומת הלב החיצונית או את ההכרה מהסביבה אלא מבינה שהיא שווה ומכובדת כמו שהיא בדורנו שכול שניה מתחלף אופנה חדשה מהקודמת אופנות ריקניות וחסרות תוכן של הסביבה אופנות שאין בהן שום תוכן מלבד רדיפת הבצע של אלה שיש להם ענין כספי בהן אבל הם מראים את האופנות שלהם בצורה יפה וגורמים לנו להרגיש כאילו הבגדים האלו יפים ומכובדים ומנסה לשכנע אותנו גם מבחינה פסיכולוגית של הצורה של החנות ואיך הבגדים מונחים יפה במקומות שלהם ועל כול מני מקומות כאלה ואחרים ובקיצור מנסים לפתות כמה שיותר נשים ונערות שיקנו את הבגדים האלו אבל נערה שמבינה בערך שלה לא תתפתה לקנות כאלה בגדים זולים ולא מכובדים ולא מכבדים את האישה נערה עם ערך היא תדע שהבגדים שהיא לובשת מגלים את הנשמה שלה אז היא תתלבש בהתאם "ישנם כאלו אשר בעקבות חוסר ידעתם בתורה בכלל ובנושא הצניעות בפרט הרי הם חושבים שההלכות התקנות והמנהגים הקשורים לצניעות "מגבילים" את האישה היהודייה ושוללים ממנה את זכויותיה החברתיות או פוגעים בכבודה וכיוצא בזה ~הנחה זו היא כוזבת לגמרי האמת היא בדיוק להפך: תורתנו הקדושה וחכמנו ז"ל מדגישים פעמים אין ספור את הכבוד והפאר של הבת ואישה היהודייה ותקנות רבות נקבעו במיוחד כדי להגן ולשמור על כבודן וחשיבותן" 

ולסיום: נערה עם ערך עצמי מתלבשת עם בגדים שווי ערך עם בגדים מכובדים ומכבדים אותה ואת האור האלוקי שנמצא בתוכה שבעז"ה נתקדם ונתחזק כל רגע ורגע בנושא הצניעות כמה שיותר!!.

3. אמונה~ אם אתם שואלים את עצמכם מה הניסיון של נערה בדור שלנו? הייתי אומרת אמונה ולמה? כי בתקופה הזאת שאנחנו נמצאים בה הדבר היחידי שמחזיק אותנו זה האמונה בקדוש ברוך הוא ששמור עלינו ואוהב אתנו כי אנחנו ילדיו  וחמאס וחיזבאללה ואיראן ורעים ורבים אחרים ינסו לעשות הכול בשביל שנישבר חס ושלום ואנחנו צרכים לא להפסיק להאמין למרות הכול בביאת המשיח שיגע וישים קץ לחלום בלהות הזה שאנחנו נמצאים אין דבר בעולם שמחזק יהודי מאשר אמונה בבורא עולם שהוא מסובב כל הסיבות ואמונה ש"אין דבר רע יורד משמים" כל מה שה' עושה זה טוב מוחלט גם אם לפעמים אנחנו לא רואים את זה בעיני בשר ודם וזה נראה מיאש ועצוב והכי רע אנחנו צריכים ליזכור ולהאמין ש"אין דבר רע יורד מין השמים"    

שאני מאמינה שהכול בורא עולם עושים אז אני לא כועסת ולא נהית עצובה מכול מיני אנשים שפוגעים או מכעיסים אותי כי אני יודעת שזה לא הם זה בורא עולם אז לא נפגע הערך שלי כי אני מבינה שכולם פה בובות על חוטים ובורא עולם מזיז אותם ומסובב אותם למקום שהכי טוב להם אז אני לא מתלוננת על כל מיני דברי שקורים לי ולא נכנסת לעצבות כי אני מאמינה שהכול בורא עולם עושה והוא עושה רק טוב והוא מנהל לי את החיים בצורה הכי טובה ואני כלום בלעדיו זה כמו שתינוק יושב בעגלה ואמא שלו מסיעה אותו אם השאלו אותו לאן אמא שלך לוקחת אותך הוא יגיד לא אכפת לי לאן שהיא לוקחת אותי זה הכי טוב בשבילי כך בדיוק אני צריכה להאמין בבורא עולם מה שהוא עושה לי זה הכי טוב בשבילי מה שהוא מעביר אותי בחיים זה הכי טוב בשבילי! אז אני מאמינה ביכולות שלי ובכוחות שה' נתן לי בשביל לצלוח את הניסיונות של הדור! שבעז"ה נעשה ונצליח!!

פרק ג'

חשיבות מעשה קטן של יהודי

כאשר התחלתי לעבוד בצהרוני צילה (גני חב"ד) במתחם היו מספר גני ילדים בסיום יום הלימודים  נותרה כמות גדולה של אוכל והגננות היו מניחות את האוכל הנותר ליד הפח הזדעזעתי מאוד מעצם המעשה כי חינכו אותי בבית להיזהר מבל תשחית ובורא עולם זימן אותי להכיר סייעת שמכירה רבנית בעלת גמ"ח של חלוקת אוכל לנצרכים בעיר ואנשים חולים החלטתי לעשות מעשה ולקחת את כל האוכל שנותר במתחם של הגנים אלי הביתה וכבעלי היקר הגיע הביתה העמסנו את הקרטונים והעברנו לרבנית הצדיקה באחד מהימים בני היקר עשה הליכה בשכונה והוא רואה ילדים שיתאספו סביב הרכב שחילק את האוכל של אותו יום  ומחכים לקבל את האוכל ולפניכן הוא אמר מי יאוכל את האוכל הזה שאנחנו כל כך טורחים להביא לרבנית ובורא עולם הראה לו שכל מעשה של יהודי חשוב בשמים ויש תכלית וכל חסד שנעשה יש לו כתובת ומטרה של טוב לעולם שבורא עולם יצר וכמו שכתוב "עולם חסד יבנה" כאן בסיפור אנחנו רואים במוחש כמה זה נכון שכביכול מה זה חשוב מי אוכל את האוכל הזה? אבל אנחנו רואים שכן יש תחילית למעשים שלנו


 

הכרת הכוחות ~ככלי חיוני

כל אדם צריך להכיר את כוחותיו את הנתונים שהקב"ה בירך אותו על מנת שיקיים את שליחותו בעולם וידע שהוא יחודי ויש לו יעוד ושליחות שרק הוא יכול לעשות אותה ובשביל זה הוא בא לעולם העשייה והנתינה הם כוח מניע שמביא לאדם סיפוק גם אם אין תוצאה נראית לעין עצם העשייה ממלאת את האדם בכוחות מחודשים להמשיך ולתת לעומת אי עשיה שגורמת לאדם להרגיש לא שווה ומיותר סיפור: במשך כמה שנים טובות הייתי סיעת למרות שהיה לי תעודת הוראה ולא העזתי לשנות עבודה ולהתקדם ולחפש לעבוד כמורה או גננת ובעצם לא האמנתי בכוחות שלי וביכולת שלי לתקשר עם ילדים עד שעברנו דירה ונאלצתי לחפש עבודה חדשה ובסיעתא דשמיא מצאתי עבודה כגננת בחינוך מיוחד המקצוע שכל כך האהבתי עוד מהרווקות לסייע לילדים מיוחדים שחווים קשים שונים פיזים ורגשים העבודה החדשה נסכה בי כוחות העלתה לי את המוטיבציה והביטחון שאני מסוגלת לעבוד כגננת עם הרבה תפילות וכוח רצון ואמונה ביכולות שלי בסייעתא דשמיא כיום אני מנהלת גן של חינוך מיוחד בבית שמש


 

 תקופת שפל מול תקופת הצלחה

לפני כ14 שנים גרנו בעיר רחובות משפחה עם 4 ילדים שהיו בראים אבא מפרנס יחיד אמא מגדלת את ילדה בנחת ובאהבה המצב הכלכלי היה בשפל ואפילו כיסאות היו שבורים לחצי אך  בכול זאת היה אחדות ואהבה ושמחה בבית הגענו למצב שאין כסף להחליף כסאות שזה דבר מינימלי בכול בית  עם הרבה תפילות וקברי צדיקים הקדוש ברוך הוא עזר ואב המשפחה קיבל העלה קיבל קידום בעבודה והצלחנו בחסדי ה' לצאת מהמצב הקשה מהדוחק מהאפלה לאורה שיפצנו את הבית קנינו כיסאות חדשים והודנו לבורא עולם על הזכות להאמין בו ולראות ישועת  מעל הטבע לאורך חיו של אדם יש ירידות ועליות אבל מישהו בעל אמונה תמיד בשמחה תמיד פנו מאירות וזה בזכות האמונה שנותנת לנו כוח לצלוח מצבים שונים בחיים לדעת ולהאמין שה' איתו בכל מצב וקושי ולטובתו כמו שכול הצלחה היא לטובתו


 

 כוחם הגדול של השבח וההערכה השפעת העידוד והמחמאות גורמת לכל אדם תחושת שייכות ומרומם את נפשו בילדות קיבלתי מחמאות הרבה מאימי גם על דברים קטנים שעשיתי ובסביבה שבה גדלתי הפיתויים היו גדולים ורבים מאוד והלחץ החברתי היה גדול מאוד דבר אשר הצריך כוחות רבים וערך עצמי גבוה, הרגשתי נשאב לחברות שהיא מזיקה לי בכל אמות מידה, והמחמאות של אמי נסכו בי כוחות לא להיגרר אחר הסביבה ולעמוד איתן מול הלחץ החברתי, בדיעבד הבנתי כי המחמאות והחום והאהבה אשר אימי הרעיפה עלי גרמו לי לחוסן נפשי מול התמודדות מורכבת ורבת אתגרים, עד היום אותם אותן מלים מרפאות מזכירות לי את הכח שיש במילים וההשפעה שלהם לאורך זמן וגם בסביבה הרחוקה מתורה ומצוות המילים והחום והאהבה כמו סוככים מפני ההשפעה של הסביבה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

סיום:

 

חשוב לציין כי עבודה זו תרמה לי רבות על החשיבות של הערך העצמי וכמו כן והמטלות בהם התבקשתי לראיין קרובי משפחה הוסיפה נדבך משמעותי על ההשפעה של מילים וחום אהבה על בני האדם ובנוסף החיבור העצמי של האדם עם הנפש האלוקית שבו תורמת לו רבות להתמודד מול לחצים סביבתיים ולעיתים רבות כאשר הנפש האלוקית מאירה גם האדם יותר שמח – והנפש האלוקית מושפעת רבות מהאנרגיות סביבה, ואמר הבעל שם טוב במקום שמחשבותיו של אדם נמצאות שם הוא נמצא, ודיבורים טובים גורמים למחשבות טובות ולהמשכה של טוב הן במקום שנאמרו והן על האדם האומר אותם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ביבליוגרפיה:

 

אורחות צדיקים

את עלית- אוצר שיחות מהרבי מליובאוויטש זיע"א לנערות

במחשבה תחילה הרבנית ש.יוסף חשיבה חיובית ברוח היהדות

מסילת ישרים

שערי תשובה

שר התורה – על הרב עובדיה יוסף זיע"א

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע