מילה קשה היא במקרא- קשה כסלע
נכתב על ידי משה אהרון, 22/2/2025
בס"ד.
מילה קשה היא במקרא - קשה כסלע.
---------------------------------------------------------
וְכִי-יַכֶּה אִישׁ אֶת-עַבְדּוֹ אוֹ אֶת-אֲמָתוֹ, בַּשֵּׁבֶט, וּמֵת, תַּחַת יָדוֹ--נָקֹם, יִנָּקֵם. כא אַךְ אִם-יוֹם אוֹ יוֹמַיִם, יַעֲמֹד--לֹא יֻקַּם, כִּי כַסְפּוֹ הוּא..
מילה קשה היא במקרא : "כספו" והיא קשה כסלע שיש גם להכות בו וגם לדבר בו ועליו.....
וכי האדם שנקרא : "צלם" אלוהים, הוזל כה בערכו, עד כי הפך להיות כ"כסף" המגן על בעליו המתעמר ומתעלל בו .
ובכלל אם אדון שמכה קשות את עבדו וזה מת, אחרי יום.
משמע גסס בפציעתו והתענה יותר.
מדוע יהא שונה מאותו האדון שהמית תחת ידו
את העבד.
מה ההבדל הערכי ,או המוסרי, לשחרר לכאורה מדין ועונש אדון רק משום שהעבד "חרחר" אל מותו יום אחד.
רש"י הקדוש ,ביקש לכאורה להמתיק מעט, באומרו שמדובר
בעבד כנעני.
ולעניות דעתי פירוש זה לא רק שאינו מרגיע ,אלא מוסיף מימד נוסף לחומרה .
ולעניות דעתי ,זו הייתה דרכה של התורה להגחיך את משפט העבדים ,בתקווה שיקומו דורות לשאול שאלות קשות .
ועד כדי ביטול מוסד העבדות בכלל.
בימי ירמיה [ראה ההפטרה לפרשה] "קפץ" הקב"ה על המציאה ההיסטורית שנדזמנה לביטול כליל של רעיון העבדות.
דבר ש"ישר בעיניו" כנאמר שם .
ואף מיהר הקב"ה לכרות ברית חדשה המבטלת את הקודמת שהתירה עבדות .
והנה להוותינו ,עוד לא הגענו ליתן סוף סוף מעט נחת לקב"ה למחוק רעיונית מוסד נפסד זה ולהמירו כערכים ראויים
בנושא הקרוב - העסקת שכירים.
כך או כך , ה"נקום יינקם",
הוא "נקמה כפולה גם בדין שמיים .
במקרה השני ה"יוקם" נשאר אך בדיני שמיים.
וזה הרבה הרבה יותר גרוע .
כי אדון שהרג כך את עבדו ראה בו כ - "כסף". והשחית את "צלם האלוהים" ואף הוסיף לעבור על :
"לא תעשו איתי אלוהי כסף ואלוהי זהב".
כל הנמהרים לבטל את אלה הדברים, ראוי שתחילה, יישבו בשבעה נקיים......
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)