chiddush logo

כנפי יונה- פרשת וישלח

12/12/2024

 פרשת וישלח 


להצלחת חיילי ישראל ה' ישמרם ויצליחם אמן. 

בסוף הפרשה כתבתי הלכות לשון הרע, על כך אמר שלמה המלך (משלי פרק כא פסוק כג) "שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו" 

וַיִּשְׁלַ֨ח יַעֲקֹ֤ב מַלְאָכִים֙ לְפָנָ֔יו אֶל־עֵשָׂ֖ו אָחִ֑יו אַ֥רְצָה שֵׂעִ֖יר שְׂדֵ֥ה אֱדֽוֹם׃ 

רש"י כתב : וישלח יעקב מלאכים. מלאכים ממש על פי מדרש רבה. עד כאן. 

הכתוב לא סיפר לנו כמה מלאכים שלח, ועל כן שני מלאכים שלח יעקב לעשו  
על פי הכלל הידוע מיעוט רבים שניים.  

ומדוע מדרש רבה ורש"י סוברים שהיו ממש מלאכי אלהים ?

כי בא עשו עם צבא של 400 איש ועל כן צריך מלאכי אלהים ולא בני אדם שלוחים.

אך הרמב"ן סובר אחרת (, פסוק ח) כי לא היו אלה מלאכי אלהים אלא שלוחים לעשו, עד כאן (,עיין בדברי הרמב"ן פסוק יב בפרשה כולה ותוושע ועל כל הפרשה וישמח לבך). 

כי בכל מקום בתורה כאשר כתוב מלאכים הכוונה בני אדם שלוחים.  

כמו "וישלח יפתח מלאכים אל מלך בני עמון לאמר מה לי ולך" וגו (שופטים פרק יא פסוק יב) וככה רבים.. 

יש מקום לשאול 

הכתוב מתאר לנו עד כמה פחד יעקב מאחיו עשו כמו שנאמר להלן (פסוק יב) 

"הצילני נא מיד אחי מיד עשו כי ירא אנכי אותו פן יבא והכני אם על בנים" 

וכך כתב הרמב"ן מעשה אבות סימן לבנים, ומה שארע לו עם עשו אחיו יארע לנו תמיד עם בני עשו.

ולכך הכין יעקב עצמו לתפילה וגם לדורון כאשר היה וגם למלחמה במידת הצורך. 

לכן לדעת רש"י היו מלאכים ממש כי באו עם עשיו 400 אנשי מלחמה והוצרך מלאכים ממש.. באתי ליישב דברי רבותינו.

יש מקום לעורר ולהקשות 

מדוע יעקב בלכתו לבית לבן לא הוזכר כלל כל התחינות והפחד הנורא של יעקב מחשש שמה ירדוף אחריו עשו בעת הכעס שלקח לו את הברכות. 

אז באמת היה נחוץ מאוד וצריך לשלוח מלאכים ממש לעשו אחיו ולא עשה כן כי רק אחרי 20 שנה.. ?? 

תשובה יעקב קיבל את ברכת אביו, 

אבל הפעם בדעת המברך ללכת לבית לבן לקחת לו משם אשה ונתן יצחק ליעקב את ברכת אברהם ולכן גם ברוך יהיה. 

יעקב הכין דורון לעשו עזים מאתים ותיישים עשרים רחלים מאתים וכו וכו 

עשיתי חישוב לשווי ערכה של המתנה במחירים נכון להיום, יצא 1.200.200 שח 

אם זו המתנה צא וחשב עושרו של יעקב.

בהמשך באו צרות רבות על יעקב, מעשה דינה, מעשה שמעון ולוי, ארור אפם כי עז

ה) ויסעו ויהי חתת אלהים על הערים סביבותיהם ולא רדפו אחרי בני יעקב. 

תחת זה פחד כידוע, הפסוק אומר הפחד היה על הערים ולא אמר ויהי חתח על העמים, כמו שכתוב "תיפול עליהם אימתה ופחד" ולכן אמר על הערים ?? 

תשובה : לא יהיו יכולים לצאת מביתם מפחד ה' ולכן כתוב על הערים ולא על האנשים. 

הלכות לשון הרע. 

אסור לספר לשון הרע אפילו על דבר שהוא אמת כגון עשה אדם מעשה רמאות וכו וכו

חל איסור לספר על אותו אדם. 

מדוע ?? אם אפשר להציל אדם נוסף וודאי שכן 

יש האומרים לשון הרע לתועלת מותר. 

אך כדי לדבר או לספר צריך שיהיה בידך כל הסיפור והנתונים וברוב המקרים מדובר בשמועה והוא עד מפי השמועה בלבד. 

לכן אסור לספר בגנות חברך כי לעולם לא תדע את כל הפרטים. 

המספר לשון הרע בעלילה אשר רקם נגד חברו נקרא הוצאת דיבה שהיא שקר. 

להוציא לעז על איש/אשה זו פגיעה חמורה בכבוד האדם ואין על כך מחילה וניתן לתבוע את המספר.

אסור לספר בשבח אדם שמה מתוך השבח יבואו לגנות את אותו אדם, שלא כולם חושבים כמוך ויתכן שישנם אנשים שיאמרו לך ועל מעשה זה שעשה שמעת ?? 

על כן בא לברך ונמצא מקלל ואסור. 

כמו שאסור לספר, כך אסור לשמוע וגם אם מכריחים אותך כאילו שזה לתועלת וכו אסור לשמוע !! 

בשבוע הבא נמשיך גם הלכות לשון והרע וגם הלכות חנוכה. 

שבת שלום לשתף כמה שיותר ועליכם תבוא ברכת ה' בפרנסה בריאות הצלחה וחיים טובים אמן. 

דברי התורה לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה. 

יהודה קרעי בר נג'ימה. חביבה בת פלילי. דוד סבן בר סלטנה. שמיחה בת פלילה. 

חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה

יהודית חיים דוד בר יעקוטה

יצחק שמעוני בר שפיקה

גבורי ישראל ובכללם 

ארנון זמורה
תומר גרימברג
משה אברהם בראון
רועי נהרי 
אביב מגן 

חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ' בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע