chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת שופטים

נכתב על ידי אורן מס, 6/9/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת שופטים

דברים טז,יח: שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ: מדוע הפנייה היא בלשון יחיד (תתן לך, אלוהיך, נותן לך, לשבטיך)? רש"ר הירש: "הפנייה בלשון יחיד היא אל הכלל הלאומי, שכבר יש לו נציגות – הסנהדרין של שבעים ואחד, והאומה באמצעות נציגותה תמנה שופטים ושוטרים. הם יתמנו "לך" - כשלוחיך".


יז,ח: כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט, בֵּין-דָּם לְדָם בֵּין-דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע--דִּבְרֵי רִיבֹת, בִּשְׁעָרֶיךָ:  וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ--אֶל-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ: במי עוסק פסוק זה? רש"ר הירש: "פלא הוא אירוע שאינו קשור כלל וכלל לסדר הקיים של הדברים ... פסוקנו עוסק באדם שתפקידו הוא ללמד תורה ולהכריע הכרעות על פי התורה (דיין) ... 'וקמת' - ... אם בית הדין עצמו היה זקוק להוראה בגלל ספק שלא הוכרע, היה עליו להפסיק את דיוניו ולעלות אל המקום שבו תתקבל הכרעה על כך".


יח,יג: תָּמִים תִּהְיֶה, עִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: מהי תמימות לה'? רש"ר הירש: "הקיום של ייעודנו כעם סגולה, אומה הקנויה לה' לבדו ... מצוות העשה של 'תמים תהיה' ... דורשת מאתנו להימנע ... לחזות את העתיד".


יח,טו: נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: מה תפקיד הנביא ומה אין תפקידו? רש"ר הירש: "תכלית הנביאים איננה למלא בישראל את מקום המעוננים והקוסמים ... (ולא) כדי שנוכל להתייעץ עמו אודות תועלתן או אפשריותן המעשית של תכניותינו, או כדי לבקש ממנו את גילוי הנסתרות ... לא כדי לגלות דרכו את מה שאנו רוצים לדעת, אלא כדי שהוא, הנביא, יוכל לספר לנו מה שה' רוצה שנדע ... אל לך להתייעץ אתו, עליך לשמוע בקולו ... 'יקים לך', לא 'ישלח לך' – ה' ירומם אותו ויזקוף את קומתו. ה' יחזק את מעמדו וייתן בידו את האמצעים המתאימים ... כדי שיהיה מהימן עליך ... כשליח ה'".


כ,יט: כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה, לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר: מה הדמיון של אדם לעץ השדה? רש"ר הירש: "יבול האדמה הוא התנאי לקיום האדם ... אל תכרות את עצי הפרי של העיר הנצורה משום שעצי הפרי מהווים את קיומו של האדם ולכן הם נכללים במצור ... אסור לך לצור על העיר על מנת להשחיתה, כך אסור לך להשחית את עצי העיר". הכתוב מדבר במלחמת רשות.


שבת שלום, של ממלכתיות, פתרון הפלאות, תמימות לה', ידיעתו יתברך ונצחון אנושי על אויבינו, תוך כדי השבת החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע