chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת ראה

נכתב על ידי אורן מס, 29/8/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת ראה


דברים יא,כו: רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם:  בְּרָכָה, וּקְלָלָה: מה משמעות 'ראה'? רש"ר הירש: "אני (משה) פונה אליכם על יסוד כל הדברים שראיתם בעיניכם, ואשר הובאו לתודעתכם בסקירה על העבר שנסתיימה זה עתה. על יסוד כל אלה הגעתם לכלל ההכרה הוודאית שה' נתן את עתידכם בידכם – לברכה או לקללה".


יא,כט: וְנָתַתָּה אֶת-הַבְּרָכָה עַל-הַר גְּרִזִים, וְאֶת-הַקְּלָלָה עַל-הַר עֵיבָל: מה משמעות הפכים כאלה -ברכה וקללה - בשני הרים סמוכים זה לזה? רש"ר הירש: "הר גריזים ... הוא ירוק ... הר עיבל ... צחיח ושומם ... שניהם מתנשאים מאותה אדמה, שניהם מקבלים מימיהם מאותו טל ומטר, אותו אוויר עובר על שניהם ... הברכה והקללה אינן תלויות במצבים חיצוניים, אלא בנכונותנו הפנימית לזו או לזו, ביחס שלנו למה שמביא ברכה".


יב,יד: כִּי אִם-בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה, בְּאַחַד שְׁבָטֶיךָ--שָׁם, תַּעֲלֶה עֹלֹתֶיךָ; וְשָׁם תַּעֲשֶׂה, כֹּל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ: מה משמעות האיסור להקריב מחוץ למקום המקדש? רש"ר הירש: "איסור זה כובל אותנו עד עצם היום הזה ... נמצא שהמקדש החרב עדיין שולט בליבם וברוחם של בני העם הפזורים, ומבחינה זו, המקום בחורבנו הוכיח עצמו כחזק יותר מהמקדש בתפארת בניינו".


יג,יח: וְנָתַן-לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ וְהִרְבֶּךָ, כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ: מהו 'ונתן לך רחמים'? רש"ר הירש: "אין פירושו 'לרחם על מישהו' ... (אלא) ה' יביא לידי כך שמישהו אחר ... ירחם עליכם ... (וכן) לאחר שמחית את עקבותיהם האחרונים של החטא והחוטאים, ה' יאפשר לך לנהוג שוב ברחמים".


טו,ז: כִּי-יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ ... לֹא תְאַמֵּץ אֶת-לְבָבְךָ, וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת-יָדְךָ, מֵאָחִיךָ, הָאֶבְיוֹן: האם זה נאמר לציבור או ליחיד? רש"ר הירש: "'כי יהיה בך אביון' יכול להיאמר רק לציבור, שכן לא ייתכן לומר ליחיד בנוגע לעצמו ... 'לא תאמץ את לבבך' והמאמרים שלאחריו מכוונים בעיקר אל היחיד ... נמצא שמצווה זו פונה אל הציבור והיחיד כאחד ... שניהם (הציבור והיחיד) חייבים לעבוד זה לצד זה כדי להגיע למטרה שנקבעה על ידי מצווה זו".


טז,יז: אִישׁ, כְּמַתְּנַת יָדוֹ, כְּבִרְכַּת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר נָתַן-לָךְ: במה נמדד ערכו של אדם? רש"ר הירש: "על ידי מה שהוא נותן למטרות הרצויות בעיני ה'. ערכה של מתנתו אינו תלוי בגודלה האובייקטיבי, אלא הוא נקבע על פי יחסה לברכה שקבל מאת ה'".

 

שבת שלום, שבת ראייה בעין של ניסים, ברכה ונתינה, רחמים ואחדות של ציבור ויחיד, ונגיע למטרה - להשיב את החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה