chiddush logo

"לא אביתם" - מרידה באבינו שבשמיים

נכתב על ידי משה אהרון, 6/8/2024

 בס"ד.



וְלֹא אֲבִיתֶם - מרידה באבינו שבשמיים.
=============================



וְלֹא אֲבִיתֶם, לַעֲלֹת; וַתַּמְרוּ, אֶת-פִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.

"אב- תם"

האמון באבינו שבשמיים "תם" פעמיים :
במה שקרוי : 
"חטא המרגלים"
  ובהתעקשות להנציח : "גלות אלפיים". [להתעקש לא לעלות לארץ]
וחטא הפעם השנייה  קשה וחמור יותר עשרת מונים מחטא המרגלים
 הביטוי הייחודי :  

וְלֹא אֲבִיתֶם.

 נסוב על שני העניינים אלה כאחד ,כפי שגם ניווכח בהמשך.
 
הנה כי כן, מילה אחת ["אביתם"] יש בפרשת המרגלים  בשכתובו של משה בחומש דברים,שמגלמת בתוכה משמעויות , רזין  ותכנים נעלים ונעלמים  והיא כאמור המילה :


" אֲבִיתֶם".
 
"לא לאבות" באות "ב" היא לגלות  אי רצון מנימלי.
 לא לאוות באות "ו" היא לגלות רצון נטול "תאווה" והתלהבות .
 
הנה כי כן, על חטא המרגלים נאמר :
 "לא אביתם.....". - לעלות 
 מנגד 
על הקב"ה נאמר ביחס לארץ ישראל :

כִּי-בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן;    אִוָּהּ, לְמוֹשָׁב לוֹ.
יד  זֹאת-מְנוּחָתִי עֲדֵי-עַד:    פֹּה-אֵשֵׁב, כִּי אִוִּתִיהָ.

 נשוב למילה : "אביתם".

 מילה זו רמז משה כי היא תקפה גם למאיסת ארץ חמדה במהדורתה ההיסטורית והקטסטורפאלית  של בחירת גלות אלפיים על פני ההעזה לעלות לארץ ולשלם מחיר "קנייתה" מחדש.
 
שמילה זו מופיעה פעם אחת בתורה ופעמיים נוספים :
בנביא [ישעיה] ובכתובים  [משלי]
כלהלן :

  • דברים א, כו
    וְלֹא אֲבִיתֶם לַעֲלֹת וַתַּמְרוּ אֶת־פִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶֽם׃
  • ישעיהו ל, טו
    כִּי כֹֽה־אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּבָה וָנַחַת תִּוָּשֵׁעוּן בְּהַשְׁקֵט וּבְבִטְחָה תִּהְיֶה גְּבֽוּרַתְכֶם וְלֹא אֲבִיתֶֽם׃
  • משלי א, כה
    וַתִּפְרְעוּ כל־עֲצָתִי וְתוֹכַחְתִּי לֹא אֲבִיתֶֽם׃
  • שני המופעמים הנוספים  מתייחסים לחידלון גלות אלפיים
    • קראו את שני המופעים הנוספים  בנביא ובכתוב ליידע כי  שם, המילה "אביתם" מתייחסת  כאמור לחידלון של גלות אלפיים כולל השואה שבעקבות ה כאמור

    הנה כי כן הפתיח :"אלה הדברים אשר דיבר משה" שבחומש דברים
  •  מזמין לחפש גם את הדברים הסמויים  שזרע והטמין משה  לכל אורך ורוחב חומש דברים.
  •   בו בין השאר חיבר משה תחילת התורה - "ספר הישר" עם סופה ספר ה"טוב" = לקח טוב. חיבור שיצר את עקרון העל החופף על התורה כולה  לאמור : עשיית "הישר והטוב
  • כ


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה