chiddush logo

פטולוגיה של חידושי תורה

נכתב על ידי משה אהרון, 5/8/2024

 בס"ד.


פטולוגיה של חידושי תורה.
----------------------------------.

המקרא 
--------------

הוֹאִיל מֹשֶׁה, בֵּאֵר אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת לֵאמֹר.  
ו יְהוָה אֱלֹהֵינוּ דִּבֶּר אֵלֵינוּ, בְּחֹרֵב לֵאמֹר:  רַב-לָכֶם שֶׁבֶת, בָּהָר הַזֶּה.  ז פְּנוּ וּסְעוּ לָכֶם, וּבֹאוּ הַר הָאֱמֹרִי וְאֶל-כָּל-שְׁכֵנָיו, בָּעֲרָבָה בָהָר וּבַשְּׁפֵלָה וּבַנֶּגֶב, וּבְחוֹף הַיָּם--אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַלְּבָנוֹן, עַד-הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר-פְּרָת

פירושי מקרא :
---------------------
- "הואיל" - והוא כאל.
-"באר" - הטיל בהם אור והשתקפות של מי הבאר
 "לאמור" - לעולם לאומרם בקהל או במופביי ולא  להסתירם...
 - "רב לכם שבת בהר"- לא שבת לעד בברית סיני אלא  כעולה מ"שמע ישראל" - להפוך :
את ה' אלוהינו 
לה' אחד  - בכל העולם.

הדברים :
-------------
 לא פעם אני נתקף חולשת הדעת , להניח ליומרה שנטלתי לעצמי  לבאר את התורה בדרכי  בבחינת : "וזה כל האדם".
 הפוזציה הלזו : של להיות תמיד בתפר,בין המיצרים מכאן ומכאן  כלל לא מטיבה עם האדם ......
לא פעם מתעורר הדחף לברוח מאיזור הספר של בין התפרים  אל מחוז ה"מקהלה" השרה יחדיו שיר אחד.
 
והנה תמיד שב ומרצד מול עיני זה הכתוב לאמור :


הוֹאִיל מֹשֶׁה, בֵּאֵר אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת לֵאמֹר.

שביאורי תורה או חידושיה ואפילו נראים לכתחילה מופרכים על פניהם - חובה לקיים בהם :
  "התורה הזאת לאמור"
והדגש הוא על המילה : "לאמור".
 לאומרם ולהגידם בציבור ובפומביי לא להירתע  !
 שהרי  "חידושי תורה הם כזיקוקי דינור.
 אם יש בהם מן השלהבת  הם כבר יתלכדו ויאירו בהמשך הדרך ואם חלילה אין בהם כל אור, מימלא ידעכו הם מאליהם 
 כאותם זיקוי דינור  של  יום ה"עצמאות".
 
זאת ועוד,רמז גדול רמז משה במילה : "הואיל".
 שכשאתה בא לפרש דבר תורה  מותר לך לכתחילה לחוש כ"אל".
 דהיינו - "הוא - הפרשן כעין אל".. או כמי המדברר את דברי האל 
 
ולסוף רבים וטובים טועים ובפרט כיום לאמור : מתעסקים אך  עם עצמנו, בבחינת -"שבת בהר חורב"
 דהיינו נאחזים אך בברית סיני אותה שנכרתה בין עם ישראל לאלוהיו...
 והנה משה קורא :

 רַב-לָכֶם שֶׁבֶת, בָּהָר הַזֶּה.  ז פְּנוּ וּסְעוּ לָכֶם, וּבֹאוּ הַר הָאֱמֹרִי וְאֶל-כָּל-שְׁכֵנָיו.
 לא לעולם לשבת אך בברית סיני  יש לנוע ולנסוע למחוז החפץ הסופי,של הייעוד והחזון, כנרמז גם : 
בשמע ישראל לאמור :
 להתקדם מ"ה' אלוהינו" לה' אחד.  - אחד בכל העולם.
 לא להסתפק  ב"ה' אלוהינו"  אלא להמשיך הלאה לבוא גם אל הר האמורי כסמל להררי הגויים  להנחיל סוף סוף גם להם : את ה"ישר והטוב"
 את תכלית "שמע ישראל" כאמור:
 להשתכלל מה' אלוהינו לכלל ה' אחד. 
בבחינת ה' אחד ושמו אחד.
 וראה לעניין זה גם הרשימה על השם : "ישראל", כולל התגובה שם.

משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה