"והארץ אזכור......
נכתב על ידי משה אהרון, 26/5/2024
בס"ד.
"והארץ אזכור...."
====================.
וְזָכַרְתִּי, אֶת-בְּרִיתִי יַעֲקוֹב; וְאַף אֶת-בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת-בְּרִיתִי אַבְרָהָם, אֶזְכֹּר--וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר.
שאלות :
1. וכי לא די היה בזכות האבות וזכרון הברית עמהם בעבור גאולתם של ישראל אלא שהוסיף הכתוב "והארץ אזכור" ?
2. מדוע שינה הכתוב מסדר האבות ואברהם הוזכר לבסוף לפני ה"ארץ". .
3. מדוע דווקא ה"ארץ" הוזכרה בסוף ?.
4. מדוע הוסיף הכתוב פעמיים : "אף" אשר לכאורה מיותרות הן ?
5. מדוע :"יעקוב" נכתב כאן בתוספת "ו" ?
הדברים :
=============.
ראשית רמזה התורה כי תמיד תמיד, לא די להיגאל בזכרון ובברית עם האבות . שכל גלות היא בגין פשעיהם של ישראל ולעניין זה תמיד תמי הארץ היא היא הצד הנוגע לכפרה שגם נאמר בסוף פרשת האזינו : "וכיפר אדמתו עמו" .
ואם לא די בכך ביקשה התורה לומר כי זכותה של הארץ וזכרונה שקולים כנגד כל הבריתות עם האבות . ויש וצערה של הארץ ושוועותיה הם הם שמכתיבים לבסוף גאולה.
זו גם הסיבה שהברית עם אברהם הוזכרה בסוף אחרי הברית עם יעקב ויצחק, להסמיכו ל"ארץ" כאמור.
שלא בכדי נאמר לו : לך אל הארץ אשר אראך .
אל ארץ אשר מבעד לדמותה וערכה אראה גם אותך ואת זרעך..
זאת ועוד הוצבתה של הארץ בסוף הזכירות, באה לרמז כי בגאולת הקץ שבעיצומה אנו שרויים תהא בעיקרה ,בזכותה של הארץ.
ואכן משבאו החלוצים הרראשונים והשליכו נפשם מנגד לחונן עפרה ואבניה של הארץ . ארץ ישראל כ"ארץ מכורה", שהכמירה רחמיה על בניה . תבעה במרומים את זכותה בבחינת : "והארץ אזכור" והיא נענתה בתחילתה של גאולת הקץ בדמות האתחלתא:
היא הקרויה :"מדינת ישראל".
שנעשה לסוף הדין עם ישראל לגואלם .
ויתר מידת הדין נמסרה לארץ
זכרון האבות מוצה בעיקרו בהמתקת שני ה"אפים" הקודמים . "אפים" מלשון - חרון ואף
.
ואכן משבאו החלוצים הראשונים לחרף נפשם בעבור גאולת הארץ לחונן עפרה ואבניה קמה ארץ ישראל ותבעה במפגיע את קיום האבטחה של "והארץ אזכור".
דרשה במפגיע לקיים זכותה למרק היא את יתר עוונם של ישראל על אדמתה בבחינת קיום : "וכיפר אדמתו עמו".
ואכן בגאולה זו כל חבליה וייסוריה הקשים הם בבחינת : "וכיפר אדמתו עמו . עד אם נהייה ראויים לגאולת הקץ וראויים להיקרא : "עמו".
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)