חלון של - פרדס
נכתב על ידי משה אהרון, 19/11/2023
בס"ד.
חלון של "פרדס".
----------------------------
דוגמא לפרשנות נוספת או אחרת
וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו׃.
"פדנה ארם" -
נשלח לפדותו מרמאותו [בעניין הברכה].שהרמאי הגדול לבן "ילבין" אותו את יעקב להיותו זך וטהור להיותו ראוי לשוב ולרשת את הארץ
"אחי רבקה אם יעקב ועשיו".
ביקש יצחק "לעקוץ" את רבקה שגם היא, היה בה לכאורה משהו מרמאותו של לבן שהתבטא בעניין היותה : "אם יעקב ועשיו"...
) וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה׃ (יא) וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא׃ (יב) וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ׃ (יג) וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ׃ (יד) וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרֲכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ׃ (טו) וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ׃ (טז) וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ יְהוָה בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי׃ (יז) וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם׃ (יח) וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל רֹאשָׁהּ׃ (יט) וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵל וְאוּלָם לוּז שֵׁם הָעִיר לָרִאשֹׁנָה׃ (כ) וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ׃ (כא) וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה יְהוָה לִי לֵאלֹהִים׃ (כב) וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱלֹהִים וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ׃
וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה.
משקודם נאמר :"וילך פדנה". מדוע הוסיף המקרא "ויצא".
שסוף סוף הבין יעקב שהוא הולך "חרנה" לקבל עונשו בבחינת חרון אף ה' [האות "ה" של חרנה] הנה אם כן המילה : "ויצא" ,יש בה גם שניים אלה :
שדחק בו הקב"ה בבחינת ויה- צא. וכן "ויצא" בבחינת "וי- צא.
צא כאמור לסבלותיך, שמהם גם לבסוף תבנה.
וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא.
הנה כי כן כל היוצא מארץ ישראל פוגע במקום - פוגע בה בארץ .
והוא מצווה לצאת אך יציאת ארעי .
משל אך "ללין שם" [ראו הפרשנות על :פולין] .
והנה יציאה מהארץ אך יציאת ארעי בלבד. ורק בגלל נסיבות קשות של : "כי בא השמש" [ימים של חושך].
ואדם שכזה נוטל על עצמו סיכונים של אבנים שיוטחו על ראשו ממקום אחר.
ממקום גלותו וכשאלה באים על ראשו ,צריך לקיים אך "וישכב במקום ההוא" שלבוקר מיד יפנה וישוב ויצא חזרה לארץ ישראל .
ואוי כה טעינו בגלות אלפיים
והנה עתה לכאורה גם ההסבר לגלות אלפיים :
המשך הכתוב שהמבקשים להכות שורש בגלות ולא לקיימה כ"פולין" בלבד למלונת לילה . אלה רקמו חלומות של לכאורה להגדיל תורה ולהאדירה.
אלה שחולמים שיש בגלות אלוהים ויש תורה.
אלה גורמים וגרמו להיות זרע ישראל כ"עפר הארץ".......
אוי וחלילה עפר ואפר
ולסוף צריך לעשות גם ההבחנה .
הסולם נועד אך למלאכי אלוהים . [דגש על "אלוהים"].
הקב"ה אינו זקוק לסולם שהוא "ניצב" עליו על האדם תדיר בהשגחה צמודה ורצופה אותה המתבטאת - בשם הוויה .
לומר לכל יהודי שהוא הקב"ה אלוהי אבותינו .......
גם לקיים את ההבטחה לירושת הארץ ובלבד שמקיים האדם : "שוכב עליה"
מוסר נפשו עליה . כמו גם קונוטציה לכך שכביכול "בועלים" את הארץ".
לקוממה ולבנותה - לחונן עפרה ואבניה
ומתוך כך גם באים לכלל :
"וְנִבְרֲכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ"
וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ יְהוָה בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי׃ (יז) וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם׃ (יח) וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל רֹאשָׁהּ׃ (יט
וכי למה הדגישה התורה גם "וייקץ יעקב" וגם "וישכם יעקב בבוקר.
אלא וייקץ יעקב מרמז על גאולת הקץ . עת יתעורר יעקב ליידע כי אין תוחלת לגלות וכי אלוהים יש רק בארץ ישראל וכן "וייקץ" - "ויי- קץ" שהקב"ה קץ מכך שיעקב ישן שנתו בתרדמת הגלות האין סופית .
והנה השלב הבא הוא :
וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל רֹאשָׁהּ.
אחרי חיתומה של הגלות בשואה האיומה השכים יעקב ל"בוקר" של גאולה .
לקחת את ה"אבן הראשה" - היא ארץ ישראל .[על אבן של שבעה עיניים...]
להציבה כמצבה בעולם, לצקת עליה שמן של גאולה לעולם.
להתחיל גם במסע אלי חברת מופת שתשמש אור לגויים......
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)