chiddush logo

מיצחק - לישחק

נכתב על ידי משה אהרון, 17/11/2023

 בס"ד.


 יצחק - כאתנחתא אפורה.
---------------------------------------.
 רובכם לא יאהבו את הדברים הבאים. אך גם דברים אלו חייבים שיישמעו.
לפחות כנושא לבירור ודיון
 המורשת הדוקטרינרית שלנו מתעלמת מחורים אפורים בהיסטוריה המורשתית שלנו. דלגה ומדלגת היא על נקודות אפורות בתמונה המורשתית הכוללת שלנו .
יש נטיה גם על חשבון האמת הצרופה לצייר תמונה אחידה והרמונית . וכך בין השאר הציגו בפנינו מורשת שלמה ואחידה  של שלושת האבות .
 והנה האב - "אב הסנוויץ" יצחק  על פי רוחה של התורה, בכלל היה שונה וחריג משני האבות אברהם ויעקב.
 ניכר כי גם בעיני ההשגחה יצחק הוא גם כעין "אתנחתא מאכזבת". 
לא בכדי גם, שבתפיסת יצחק את האלוהות  הוא התייחס אליה כאל מקור של "פחד" ויראה יתרה.
 עד כי  נקראה היא : "פחד יצחק".
 בכלל גם שמו בעייתי משהו...... סביב צחוקם של אנשים 
 הקב"ה אומנם מתגלה אליו ומאשרר מולו שוב ושוב את הברית : כולל כלל ההבטחות. אך הכל בדגש של "בעבור אברהם עבדי". 
שום דבר מגדר זכותו העצמאית של יצחק.
 לפיכך, גם יצחק מודר היה מנבואה מעשית שוטפת ונעלמו ממנו דברים  כולל עניין ה"יורש" 
שהוא יעקב ולא עשיו.....
 הביטוי : "ותכהין עיניו", הוא גם סמלי, בהמשך לדברים האמורים. ביטוי המבטא כאמור גם הדרה מנבואה מלאה. לא בכדי גם המילה "תכהין" נכתבה ללא האות "ה" של שם הוויה.
 והשאלה מדוע  ?.
 מדוע הופך יצחק בתורה  לאב סנוויץ לכאורה אפור, חריג ושונה.
 ישנם אולי כמה תשובות לכך ואנו בוחרים באפשרות הבאה.
 הקב"ה כעס עליו. על הפאסיביות המלאה שגילה במעשה העקדה
 על שהוא ביטל את הסוברניות שלו  ונסחף פאסיבית אך לפועל אביו.
 לממש ולקיים את העקדה ויהי מה.
 הקב"ה ציפה שבמקום מלאך ה' שבשמיים יעצור את אברהם מלשחוט את בנו .שיהא זה יצחק כ"מלאך הארץ" שייעצור אותו. לפחות לעורר ויכוח שיישאר לדורות ....
 משהו שיהווה לפחות עדות לכך  שהייתה גם מחשבה עצמאית המרוממת את האדם למעלתו 
 כ"צלם אלוהים" ....
שכשם שחלילה לא מקריבים את האלוהים כך גם לא מקריבים את האדם - כצלמו.
 תתארו לכם שאם יצחק היה מתווכח עם אביו .
כמה פרקים נוספים ונפלאים היו נכתבים בתורה .
עד כי ה"ויכוח".
 בעניין סדום היה מחוויר.
 למשל לומר לאברהם : בעניין סדום התווכחת בא ונתווכח יחד עם ההשגחה
 אבל יצחק היה ונותר פאסיבי מן אתנחתת ביניים המגשרת בין שניים : אברהם ויעקב.
 לימים  תתעורר מגמה בתנ"ך לפחות לטייב במשהו ,לעתיד את שמו מיצחק - ל- "ישחק".
 מיצחק כמצחק . לאבא  שמלא שחוק פיו ופינו......
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע