chiddush logo

ואהבת לרעך כמוך

26/9/2023

 ואהבת לרעך כמוך היא אחת מהמצוות החשובות ביותר ביהדות. המצוה זו מתבססת על משפט שנכתב בספר ויקרא (ויקרא י"ט, י"ח): "ואהבת לרעך כמוך אני יי". בספר ויקרא נמצאת גם המצוה השנייה המקבילה למצוה זו, "לא תקום ולא תתן נקמה ולא תשנא את בני עמך ואהבת לרעך כמוך אני יי".


המשמעות של "ואהבת לרעך כמוך" היא צו לאהוב ולטפל בזולת בדרך שאנו רוצים להיטפל ולהתייחס אלינו עצמנו. זהו קריטריון חשוב ביותר לתקינות החברתית ולקיום מערכת חברתית צודקת ומשולמת.

אחד מהחכמים הגדולים ביותר בתנ"ך, רבי עקיבא, פירש את משמעות המצוה בצורה עמוקה ופיוטית. כאשר תלמידיו שאלו אותו מהותה הגדולה ביותר של תורה, הוא ענה: "ואהבת לרעך כמוך זו כלל גדול בתורה". לפי רבי עקיבא, המצוה הזו היא הכלל הגדול ביותר, שכל התורה ניתנה כדי לשמר ולקיים את הקריטריון הזה.

אהבת לרעך כמוך מבקשת מאיתנו להתייחס לאחר במובנים שונים. בראש ובראשונה, המצוה מזהירה אותנו לאהוב ולכבד את האחר בצורה שאנו רוצים שיכבדו ויאהבו אותנו. כלומר, עלינו להתייחס לזולת כאילו הוא בעל חשיבות שלנו ולטפל בו בכבוד ובאהבה, כפי שאנחנו מצפים שיטפלו בנו.

בנוסף, אהבת לרעך כמוך מלמדת אותנו להיות רגישים לצרכים הפיזיים והרוחניים של האחרים. זהו קריטריון חשובביותר לנתינה ולסיוע לזולת בכל מצב ובכל עת. המצוה מעודדת אותנו לפעול בצדק ובחסד כלפי האחרים, ולא להתעלם מצרכיהם.

ביהדות, אהבת לרעך כמוך היא מצוה עקרונית שמתייחסת לכל האדם, בלתי תלויה במין, גזע, דת או לאום. היא משמעה שאנו חייבים לאהוב ולכבד את כל האנשים, ולטפל בהם בצדק ובחסד, ללא הבחנה או הפליאה.

המצוה הזו משקפת ערכים יסודיים ביהדות כמו רחמנות, צדק חברתי, וקיום מערכת חברתית צודקת. היא מזכירה לנו כי כל בני האדם נבראים בצלם אלוהים ושווים בערך, ועלינו להתייחס אליהם בהתאם.
ישנם גם הבנות נוספות למצות "ואהבת לרעך כמוך" שמבקשות להרחיב את המעגל של האהבה והזהירות שלנו. לדוגמה, הגמרא בבבא קמא (דף ל"ב, ע"א) מזהירה על קללת חכמים ואומרת: "מאי דכתיב 'ואהבת לרעך כמוך'? אל תקלל חכמים". הגמרא מלמדת אותנו להתייחס בכבוד ובכבוש רוח לחכמים ולאנשי תורה, ולא לקללם אף אם אנו מתנגדים לדעותיהם.

בסיכום, ואהבת לרעך כמוך היא מצוה מרכזית ביהדות שמזהירה אותנו לאהוב, לכבד ולטפל בזולת בצדק ובחסד. היא מוסרת לנו ערכים חשובים כמו רחמנות, צדק חברתי וקיום מערכת חברתית צודקת.  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע