פרשנות אונקלוס - פרשת וירא
פרשנות אונקלוס
פרשת וירא
בראשית יח,כה: חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה, לְהָמִית
צַדִּיק עִם-רָשָׁע:
אונקלוס: קושטא אנון דינך מלעבד: תה"ת: אמיתיים המה משפטיך מלעשות. אונקלוס מעדן
את לשונו של אברהם ומורה על הערצת אברהם לה'.
יט,ב: וַיֹּאמֶר הִנֶּה נָּא-אֲדֹנַי,
סוּרוּ נָא אֶל-בֵּית עַבְדְּכֶם:
אונקלוס: בבעו כען. תה"ת: בבקשה כעת. לוט יודע שמסוכן להיות מחוץ לביתו, ולכן
לא רק מבקש שיסורו אל ביתו, אלא גם מפציר שזה יהיה מיד.
כ,טז: הִנֵּה נָתַתִּי אֶלֶף כֶּסֶף
לְאָחִיךְ--הִנֵּה הוּא-לָךְ כְּסוּת עֵינַיִם, לְכֹל אֲשֶׁר אִתָּךְ: אונקלוס: כסות דיקר עיינין. תה"ת: כסות של
כבוד למראה עיני כולם. התשלום של אבימלך לאברהם הוא לכבוד שרה, בפומבי, לבטא את
צערו העמוק של אבימלך על מעשיו.
כא,כג: אִם-תִּשְׁקֹר לִי, וּלְנִינִי
וּלְנֶכְדִּי: אונקלוס: ובברי ובבר ברי. תה"ת: ובבני
ובבן בני. אפשר היה להבין 'אפילו לניני' כפשוטו, אך אונקלוס מבהיר שהכוונה לבן.
אולי נבין שכמו 'בני בנים הרי הם כבנים', כך גם נינים הרי הם כבנים.
כב,ב: וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ
הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם, לְעֹלָה: אונקלוס: פולחנא. תה"ת: עבודת הקורבנות. רש"י
מבאר שאונקלוס התכוון למקום בו יש מור לעבודת הקטורת.
כב,יד: וַיִּקְרָא אַבְרָהָם
שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, יְהוָה יִרְאֶה: אונקלוס: ואמר קדם ה', הכא יהון פלחן דריא.
תה"ת: ואמר לפני ה' כאן יעבדו הדורות. רש"י מבאר שאונקלוס התכוון למקום
בו ה' יבחר להשרות את שכינתו ולהקריב כאן קרבנות.
שבת שלום, אמת, חסד, כבוד, משפחה, עבודת
ה', אורן.