chiddush logo

הלכות פסח חלק ב' (מרן שר התורה הרה"ג שלמה גורן זצ"ל)

נכתב על ידי יניב, 13/10/2013

 הלכות חג פסח , שרשם מרן הגאון גדול הדור שר התורה הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א. מתוך "קובץ פסקי הלכות צבא ודינים לחייל" משנת תשכ"א.


ו. בדיקת חמץ

(1) בשנה שחל ערב פסח י"ד בניסן להיות בשבת, צריכים כל מטבחי הצבא וחדרי המזון להיות נקיים מחמץ בי"ב בניסן עד השעה 18:00. בשנה רגילה יבוצע הנ"ל בי"ג בניסן עד שעה 1800.

(2) מצרכי חמץ שנשארו ורוצים להשאירם לאחרי פסח יש לסגרם במקום סגור. החמץ הנועד לאכילה עד שבת י"ד בניסן שעה 9:00 יש לשמור במקום מיוחד, ולאכלו על מפה או כלי מיוחד כדי שלא יתפזרו הפרורים.

(3) בי"ב (אור לי"ג) או בי"ג אור לי"ד בשנה רגילה בניסן משעה 18:17 אחרי תפלת ערבית בודקים לאור הנר את כל החדרים, האוהלים, המחסנים, המטבחים, חדרי האוכל וכל המקומות במחנות הצבאיים אשר רגילים להכניס שם חמץ.

(4) כל אחד יבדוק את ביסי הבגדים ואת התרמילים והילקוטים.

(5) חובת הבדיקה של חדרי הדיור והאוהלים חלה על הדרים בהם, של המחסן, המטבח, וחדרי האוכל, חלה על האפסנאי ועל האחראי למחסן המטבח.

(6) אם אין האפסנאי או האחראי בודק, חייב האחראי לעניני הדת במחנה הצבאי או שליחו לבדוק.

(7) החצרות במחנות הצבאיים אינן צריכות בדיקה.

(8) הבדיקה צריכה להיות לאור נר יחיד, ויש להדר אחרי נר של שעוה.

(9) מי שלא בדק בלילה אור לי"ד בניסן יבדוק בי"ד בניסן ביום וגם הבודק ביום צריך לבדוק לאור הנר, חוץ מגזוזטרה שאורה מרובה ונבדקת לאור החמה.

(10) נוהגים להניח 10 פתיתי לחם במקומות הנבדקים ובשעת בדיקה אוספים אותםכדי שלא תהא הברכה לבטלה.

(11) לפני התחלת הבדיקה יברך הבודק "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על ביעור חמץ", ואחרי הבדיקה יבטל את החמץ באמירת "כל חמירא וחמיעא דאיתה ברשותי דלא חמתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה ליבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא.

(12) הבודק ביחידה צבאית בביטול שאחרי הבדיקה ישנה את הנוסח הרגיל ויאמר:כל חמירא וחמיעא דאיכאי ברשותי וברשות היחידה הצבאית הזאת דחמיתיה וכו' וכן למחרתו בזמן שרפת החמץ.

(13) כל החמץ שנאסף בבדיקה ואין כדאי להשאירו עד אחרי פסח, יקשר במטלית וישמר במקום מיוחד, על מנת לשרפו למחרתו (להלן פרק ח' סעיף 8).

(14) החמץ שנמצא בזמן הבדיקה וכדאי להשאירו עד אחרי פסח ירוכז במקום סגור למשך כל ימי הפסח. וימכר עם חמצו של כל הצבא.

(15) בברכה אחת אפשר לבדוק הרבה בתים, אע"פ שהם רחוקים זה מזה.

(16) אין להפסיק בדבור בין הברכה עד סוף הבדיקה, ואם מעניין הבדיקה מותר.

(17) משהגיע זמן הבדיקה החייב בבדיקה אין לו לעשות מלאכה ולא לאכול עד שיבדוק.

(18) חייל העוזב את בסיסו אחרי י"ד באדר, ואינו בדעתו לחזור לשם לפני פסח -חייב לבדוק ולנקות את חדרו מחמץ לפני עזבו בלי ברכה.

(19) חייל העוזב את בסיסו לפני י"ד באדר- ובדעתו לחזור לשם בי"ד בניסן או בפסח עצמו- חייב לבדוק את חדרו לפני עזבו. ואם אינו צריך לחזור לשם אלא אחרי פסח- פטור מלבדוק את חדרו לפני עזבו.


ז. מכירת חמץ

(1) מי שיש ברשותו חמץ וברצונו להשאירו לאחרי פסח, ימכרנו לגוי. ונהגו בתפוצות ישראל שכולם מוסרים כח השראה לרב למכור את חמצם לגוי והרב מוכר ע"י כולם.

(2) כל החמץ הנמצא ברשות צבא הגנה לישראל ימכר כדין ע"י הרבנות הצבאית הראשית.

(3) אין המפקדים, רבנים וקציני הדת צריכים למכור במיוחד את החמץ שביחידות מאחר שהכל נמכר במשותף.

(4) חיל שנמצא ברשותו חמץ שכבר זכה בו ובדעתו להשאירו לאחרי פסח וחפץ למכרו לגוי כדין ואין באפשרותו לסדר את המכירה אצל הרב, יזכה את החמץ לרב הראשי לצ.ה.ל. למשך כל ימי הפסח ע"י קבלת מטפחת, מטלית, או כלי אחר מחבר לשם "קנין חליפין'.

(5) הזיכוי הנ"ל לרב הראשי לצ.ה.ל. יכול להעשות עד י"ד בניסן שעה 08:00.


ח. י"ד בניסן- ביעור חמץ

(1) מותר לאכול חמץ כל שנה עד י"ד בניסן שעה 09:00.

(2) בצבא, מי"ד בניסן שעה 08:00 לא יאכל חמץ עד כ"א בניסן שעה 20:00.

(3) בהתאם לאמור כל המזון שיסופק בצבא מי"ד בניסן בשעה 08:00 צריך להיות כשר לפסח, ולבשלו בכלים שהוכשרו לפסח.

(4) גם ארוחת הבוקר בי"ד בניסן יש לספק במדת האפשר מהמצרכים הכשרים לפסח, ואם לאו, יש להכין לארוחת הבוקר רק כריכים (סנדביצ'ים) של חמץ, ויותר מאוחר אפשר לתת תה או כל משקה ומאכל אחר הכשר לפסח בכלים שהוכשרו לפסח.

(5) במקרה וערב הפסח חל בשבת יש להכין את כל הארוחות לשבת מהמצרכים הכשרים לפסח בכלים שהוכשרו לפסח.

(6) יש להסדיר מראש את הבישול בערב שבת שיספיק לכל השבת ולארוחת ליל הסדר.

(7) הארוחה המיועדת לליל הסדר יש להכניסה למקרר למשך השבת ומותר לחממה בחג בליל הסדר לפני ה"סדר" על אש שהודלקה בלילה מאש אחרת הדולקת כבר.

(8) בי"ג בניסן בשעה 10:00 שורפים את החמץ שנשאר מן הסעודה ומן הבדיקה של אמש במדורה מיוחדת בחוץ.

(9) בשנה שחל י"ד בניסן בשבת אין לבטל את החמץ באמירת "כל חמירא" (בנוסח השני) בי"ג בניסן אחרי שרפת החמץ, כי אם בשבת י"ד בניסן עד שעה ...).

(10) יש לצלות ביום ו' י"ג בניסן את הבשר והביצה הנועדים ל"קערת הסדר" ואם שכחו לצלותם מבעוד יום, יש לצלותם בליל הסדר, בתנאי שיתכוון לאכול את הבשר למחרתו בחג, ואת הביצה בסעודת ליל הסדר או למחרתו.

(11) הבכורים מתענים בכל שנה בערב פסח ובשנה שחל ערב פסח בשבת מתענים בי"ב בניסן, ונהגו להשתף בסעודת-סיום של מסכת בתלמוד או בסעודת מצוה אחרת, כדי שיוכלו לאכול באותו יום.

(12) בי"ג בניסן בתפלת שחרית אומרים "מזמור לתודה" ו"למנצח".


ט. שבת הגדול- ערב פסח

(1) מותר לאכול חמץ בשבת י"ד בניסן עד שעה 8:30, ומשכימים מאד להתפלל, אבל בצבא לא יאכל בה חמץ כלל.

(2) עד שעה שעה .. מבטלים את החמץ באמירת "כל חמירא וחמיעא דאיתא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתי דחמתיה ודלא חמתיה דבערתיה ודלא בערתיה ליבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא". "כל חמירא" (בנוסח השני)  המבטל את החמץ של הצבא יאמר "כל חמירא" לפי האמור לעיל בפרק ו' סעיף (12).

(3) האוכלים בבוקרו של שבת, חמץ ורוצים לקיים גם מצוות שלש סעודות, יש נוהגים לחלק את סעודת הבוקר לשתים ע"י שמברכים באמצע וחוזרים ונוטלים ידים ואוכלים, ויש שמקיימים ג' סעודות במאכלי פסח מבושלים, אחרי חצות היום.

(4) מי שבישל ארוחת חמץ לשבת לערב ולבקר, ינקה את הכלים חמץ וינער את המפה שאכל עליה מן הפרורים ויצניעם בין כלי החמץ הסגורים.

(5) למי שנשאר חמץ בשבת אשר לא נכלל במכירה לגוי שלפני שבת יאכילנו לכלבים או יזרקנו לאשפה ויבטלנו לפני זמן ביטולו.

(6) אחרי חצות היום מתפללים מנחה, אוכלים תבשילי פסח לסעודה ג' (בלי מצות) ואומרים סדר "קרבן פסח".

(7) אין להכין בשבת שום דבר לצורך ה"סדר" של פסח שייערך בלילה.


י. ליל הסדר בשנה שערב הפסח חל בשבת

(1) מיד עם צאת הכוכבים מתחילים להכין את ה"סדר".

(2) מי שלא התפלל ערבית עדיין וברצונו להתחיל בהכנות ל"סדר" יש לו לומר מקודם את נוסח ההבדלה של קידוש לי"ט החל במוצאי שבת בלי שם ומלכות.

(3) בתפלת העמידה של ערבית אומרים ותודיענו, ונהגו בא"י לגמור את ההלל בבית הכנסת בליל הסדר אחרי תפלת העמידה של ערבית.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע